کد خبر: ۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
پپ
صفحه نخست » کدبانوگری

فرنوش شهابی

مواد لازم

بلغور گندم: ۲ پیمانه

گوشت گوسفندی: ۲۰۰ گرم

پیاز: ۲ عدد

عدس: یک پیمانه

نعناع‌خشک: ۲ قاشق غذاخوری

خیارچنبر: ۵۰۰ گرم

پیازداغ: ۲ قاشق غذاخوری

سیر: یک بوته

کشک: یک پیمانه

نمک و فلفل‌سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه

عدس و بلغور را جداگانه از قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس بلغور را به‌صورت جداگانه بپزید؛ بدین ترتیب که بلغور را داخل قابلمه بریزید و چند لیوان آب اضافه کنید و روی شعله قرار دهید تا پخته و نرم شود.

پیاز را پوست بگیرید و خلالی ریز خرد کنید و به‌همراه زردچوبه و روغن داخل قابلمه تفت دهید تا نرم شود. سپس گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و چند لیوان آب روی گوشت ریخته و روی شعله زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و صبر کنید تا گوشت خوب پخته شود.

وقتی گوشت در حال پخت است عدس را اضافه کنید و صبر کنید تا پخته و نرم شود. وقتی گوشت پخته شد آن را از قابلمه بیرون بیاورید و استخوان گوشت را از آن جدا کنید و گوشت را ریش‌ریش کرده و داخل قابلمه بریزید.

در این مرحله بلغور پخته شده را به مواد آش بیفزایید. سپس پیازداغ و سیر را خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن تفت دهید و کمی از آن را داخل آش بریزید، حالا نوبت به خیارها می‌رسد. خیارهایی را که به‌اندازه تقریبی یک بند انگشت خرد کرده‌اید حدود ۱۰ دقیقه روی شعله ملایم تفت داده و به محتویات آش اضافه کنید.

باید مراقب باشید خیارها در این مرحله له نشوند. حالا باید نمک و فلفل آش را اندازه کنید و منتظر بمانید تا خوب جا بیفتد و در آخر کشک را بیفزایید و هم بزنید. سپس داخل کاسه ریخته و به همراه نعناع خشک و پیازداغ تزیین کنید. آش خیار چنبر خوشمزه شما حاضر است. نوش جان.

نکات کلیدی

ـ عدس را می‌توانید جداگانه بپزید تا رنگ آش را تیره نکند. برای بهره‌مندی از خواص عدس می‌توانید عدسی با گوشت تکه‌ای و سبزیجات را هم امتحان کنید.

ـ می‌توانید از کمی قلم نیز در تهیه این آش استفاده کنید.

ـ در بعضی از دستور پخت‌ها کمی نخود و لوبیا هم اضافه می‌شود که شما هم اگر تمایل دارید می‌توانید استفاده کنید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: