کد خبر: ۶۴۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
پپ
صفحه نخست » پزشکی

در روزهایی که هنوز با شیوع کووید ـ ۱۹ مواجه هستیم و بخش زیادی از مردم جهان در شرایط قرنطینه خانگی به‌سر می‌برند، مسائل مربوط به ایمنی مواد غذایی از مهم‌ترین و رایج‌ترین پرسش‌ها هستند. ذخیره‌سازی مواد غذایی در قالب فریز کردن و استفاده از این محصولات ذخیره ‌شده پس از یخ‌زدایی نیز بخشی از این پرسش‌ها را تشکیل می‌دهند. یادتان باشد که اصول صحیح در مورد فریز کردن و یخ‌زدایی مواد غذایی از این جهت اهمیت دارند که اگر رعایت نشوند، احتمال رشد باکتری‌های زیان‌بار و حتی مسمومیت غذایی بیشتر خواهد شد.

این پرسش‌های عبارتند از:

۱ـ کدام مواد غذایی را می‌توان فریز کرد؟

براساس دستورالعمل ارائه ‌شده توسط NHS انگلستان می‌توان تقریبا همه مواد غذایی را فریز کرد، از جمله: ماست، ‌شیر، ماهی، گوشت‌های قرمز، پنیر (غیر از پنیرهای نرم زیرا فرآیند فریز شدن بر بافت پنیر نرم اثرگذاری منفی دارد)، تخم‌مرغ، موز (باید بدون پوست در یک ظرف بدون هوا قرار گیرد)، نان‌های پخته‌شده و برنج. البته بعضی از مواد غذایی که حاوی میزان زیادی آب هستند (مانند توت‌فرنگی و گوجه‌فرنگی)، پس از یخ‌زدایی کمی بافت طبیعی‌شان را از دست می‌دهند اما هنوز هم برای کاربردهای مختلف، خصوصا پخت‌وپز مناسب هستند.

۲ـ بهترین محفظه برای فریز کردن مواد غذایی کدام است؟

برای جلوگیری از خشک شدن مواد غذایی به‌واسطه تماس با هوای سرد باید آن‌ها را در یکی از این 2 محفظه قرار دهید؛ ظرف‌های کیپ یا بدون منفذ مناسب برای فریزر که اجازه ورود هوا را نمی‌دهند و کیسه فریزر یا کیسه‌های مشابه دیگر (مانند کیپ‌زیپ‌ها) که مانع از نفوذ هوا می‌شوند و از خشکی مواد غذایی جلوگیری می‌کنند.

۳ـ برای فریز کردن مواد غذایی باید چقدر زمان سپری شود؟

قبل از فریز شدن، مطمئن شوید که مواد غذایی پخته‌شده حدود ۲ ساعت خنک شده باشند. فریز کردن انواع گوشت‌ها و ماهی نیز در صورت رعایت این نکات مانعی ندارد و ایمن است؛ قبل از تمام شدن تاریخ مصرف آن‌ها، این محصولات را فریز کنید. مطمئن شوید که این محصولات غذایی به‌درستی درون محفظه یا کیسه فریزر قرار گرفته‌اند. تاریخ فریز کردن و تاریخ حدودی برای یخ‌زدایی را روی بسته‌بندی این مواد غذایی بنویسید. این مواد غذایی را قبل از پختن کاملا یخ‌زدایی کنید (چه با قرار دادن در یخچال یا چه با کمک مایکروویو). گوشت و ماهی یخ‌زدایی‌شده را پس از پخته‌شدن حداکثر تا 24 ساعت مصرف کنید. گوشت و ماهی یخ‌زده را پس از یخ‌زدایی تا جایی بپزید که در اصطلاح مغز آن کاملا داغ شود.

۴ـ یخ‌زدایی چه اصولی دارد؟

آژانس استانداردهای مواد غذایی توصیه می‌کند که مواد غذایی فریزری را به‌طور کامل در یخچال یخ‌زدایی کنید و هرگز از قرار دادن این مواد غذایی در دمای اتاق برای یخ‌زدایی کمک نگیرید. با این‌حال اگر یخ‌زدایی با کمک یخچال برای شما امکان‌پذیر نبود، می‌توانید از مایکروویو کمک بگیرید.

۵ـ آیا فریز کردن دوباره مواد غذایی ممکن است؟

گوشت و ماهی پخته‌شده را فقط یک بار می‌توان فریز کرد و آن هم به شرطی که غذای مورد نظر قبل از ورود به فریزر کاملا خنک شده باشد. البته هرگز نباید گوشت یا ماهی خامی که کاملا یخ‌زدایی شده است را دوباره در فریزر قرار دهید. مواد غذایی خام مانند موز یا توت‌فرنگی هم پس از قرار گرفتن در فریزر فقط یک بار می‌توانند یخ‌زدایی شوند. پس از آن هم می‌توانند حداکثر تا 24 ساعت در یخچال بمانند و اگر مورد استفاده قرار نگیرند، باید دور ریخته شوند.

۶ـ مواد غذایی تا چه مدت در فریزر سالم می‌مانند؟

از نظر فنی، با توجه به اینکه فریزر روند رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند، معمولا می‌توان مواد غذایی فریزری را تا حدود یک سال پس از این کار استفاده کرد. با این‌حال، مواد غذایی یخ‌زده به‌مرور زمان کیفیتشان را از دست می‌دهند. ضمن اینکه بازه زمانی یک‌ساله هم در شرایطی قابل اجراست که اصول منجمدسازی صحیح کاملا رعایت شده باشند و مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: