کد خبر: ۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
پپ
روایت‌هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

اتصال طلایی

در ژاپن وقتی یک ظرف می‌شکند، آن را دور نمی‌اندازند، بلکه بر اساس یک باور و هنر باستانی که از اجدادشان به ارث برده اند، شکستگی‌ها را به شیوه خاصی مرمت می‌کنند، آن‌ها قطعات شکسته را با پودر طلا به هم می‌چسبانند.

ـ ژاپنی‌ها معتقدند که وقتی چیزی دچار صدمه می‌شود و آسیب می‌بیند بسیار زیباتر از قبل می‌شود. این هنر سنتی ژاپن، اتصال طلایی یا کینتسوگی نام دارد. کینتسوگی بر مفاهیمی مانند پذیرش کاستی‌ها و شکست‌ها در زندگی و خارج‌نشدن از چرخه‌ زندگی تأکید دارد.

ـ مشکلات،شکست‌ها و رنج‌ها، نتایج بسیار ارزشمندی در پی دارند که افراد موفق، کوله‌باری از آن‌ها را جمع کرده‌اند. با این باور، ما بعد از شکست نه‌تنها دچار کاستی و ضعف نمی‌شویم بلکه به خاطر آگاهی و تجربه‌ای که از این شکست کسب کرده‌ایم، بسیار ارزشمندتر و زیباتر شده و چون طلا می‌درخشیم.

ـ حالا با این مقدمه، کمپین خلاقانه آژانس بی. بی. دی. او، را ببینید که در توکیو و برای تأکید بر صلح و دوستی در جهان، طراحی و منتشر شده است. در این کمپین تکه‌هایی از ظروف سنتی کشورهایی که با هم خصومت دارند، به شیوه کینتسوگی به هم چسبانده و ترمیم شده‌اند، کشورهایی مثل کره شمالی و جنوبی، ایرلند و انگلیس، هند و پاکستان، ترکیه و ارمنستان.

ـ این کمپین می‌خواهد بگوید اگرچه در گذشته، بین بعضی کشورها، فرهنگ‌ها و نژادهای مختلف، اتفاقات ناگواری افتاده که نمی‌شود به‌راحتی آن را فراموش کرد، اما با توجه به آگاهی و تجربه‌ای که از این اتفاقات کسب شده، می‌توانیم به درک متقابلی از همدیگر برسیم و دوباره درکنار هم باشیم؛ یکپارچه، صلح‌آمیز، ارزشمند و زیبا، این همان چیزی است که هنر کینتسوگی می‌گوید.

***********

کالسکه برای شوهر خانم‌معلم

سال ۲۰۱۷ میلادی بعد از عمل جراحی مغز تکلم و توانایی حرکت «جرمی کینگ» آمریکایی دچار مشکل شد.

یک سال پیش وقتی فهمیدند قراره بچه‌دار بشن یکی از اولین نگرانی‌هاشون عدم توانایی جرمی برای نگه‌داری از بچه و بیرون بردنش بود. اما ۱۰ تا از دانش‌آموزهای دبیرستانی که همسر «جرمی » معلمشون بود، چند ماه صرف کردند و کالسکه‌ای طراحی کردند که به ویلچر متصل بشه و جرمی و دیگر افرادی که توانایی حرکت ندارند بتونند به راحتی فرزندشون رو بیرون ببرند.

***********

دروغ در آلمان

به همکار آلمانی‌ام گفتم این دوربین چیه که زیر آینه ماشینت زدی؟! گفت که یک بار سر تقاطع صدای آژیر آمبولانس را شنیده و طبق قانون با اینکه چراغ سبز بوده و ماشینش حرکت می‌کرده، وسط چهارراه ترمز کرده و ماشین پشتی با او تصادف کرده.

ـ به پلیس گفته که علت ترمز ناگهانی‌اش رد شدن آمبولانس بوده. اما راننده ماشین دیگر کلاً وجود آمبولانس را انکار کرده و طبق قانون، چون آن‌ها دو نفر بوده‌اند و این یک نفر، شهادت دروغ آن‌ها پذیرفته شده و همکارم مجبور شده خسارت را پرداخت کند.

ـ می‌گفت توی چشمان من و پلیس نگاه کردند و دروغ گفتند. این دوربین را گذاشته‌ام که اگر مورد دیگری پیش آمد بتوانم حرفم را ثابت کنم.

ـ صدای آمبولانس یا ماشین آتش‌نشانی که می‌آید، یکهو تمام عابران و ماشین‌ها در مسیرش می‌ایستند. آن اوایل یک بار وسط خیابان بودم و خواستم تا وسط چهارراه را بروم که حس کردم زندگی متوقف شده و من و آمبولانس تنها جنبنده‌ایم وسط شلوغی مرکز شهر فرانکفورت!

ـ از این موارد که ببینی قانون همه‌چیز است و انصاف و احسان و حتی گاهی اخلاق جایی ندارد، اینجا کم نیست. اما جالب این است که پذیرش آدم‌ها وقتی قانون به نفعشان نیست (مثل همین همکار آلمانی) خیلی بالاست. دعوایشان هم نمی‌شود.

ـ یک جمله دارند که اینجا از آدم‌های مختلف شنیده‌ام: قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. این را می‌گویند و شرایطی را که به ضررشان است می‌پذیرند و حتی اعتراض هم نمی‌کنند.

*******

حجاب المپیکی

امسال تیم ژیمناستیک بانوان آلمان به‌عنوان اولین تیم در مسابقات المپیک توکیو با لباسی جدید و تقریبا پوشیده شرکت می‌کنه.

بنا بر اعلام فدراسیون ژیمناستیک آلمان این تصمیم به منزله مخالفت با نگاه جنسی به ژیمناست‌های زن و برای افزایش اعتمادبه‌نفس ورزشکاران است.

یکی از ورزشکاران تیم در دفاع از این انتخاب گفته ما الگوی بسیاری از جوانان هستیم؛ می‌خواهیم نشان دهیم بدون آن لباس‌ها هم می‌شود هنر زیبای خود را به نمایش گذاشت.

*******

روستایی شیعه نشین در روسیه

ـ در ساحل رود سامور در جمهوری داغستان روسیه، روستایی شیعه‌نشین به نام مسکنجا وجود دارد که بر اساس اسناد عربی، توسط حکومت ساسانی و بین سال‌های 510 تا 531 میلادی ساخته شده است.

ـ به این ترتیب روستای مسکنجا در دوره دوم سلطنت قباد یکم، بیستمین پادشاه ساسانی بنا نهاده شده است.

ـ بنابر این اسناد عربی که در سال 2009 کشف شد، ساسانیان پس از ساخت یک قلعه دفاعی با 5 برج مراقبت ـ که بخشی از آن همچنان برقرار است 900 خانه مسکونی در اطراف آن و ساحل رودخانه سامور بنا کردند.

ـ بر اساس همین سند، ساکنان مسکنجا در سال 632 به اسلام گرویدند. به این ترتیب ساکنان مسکنجا، نخستین روستانشین هایی بودند که در داغستان مسلمان شدند.

ـ این روستا اکنون در منطقه داکوزپارینسکی داغستان واقع شده، ساکنان آن شیعیان لزگی هستند و حدود 3 هزار 500 نفر جمعیت دارد.

ـ در سال های اخیر چندین اثر ایرانی در این منطقه یافت شده از جمله یک نسخه دست‌نویس عربی از گلستان سعدی که در سال 1409 میلادی نوشته شده است.

Instagram/@az_farang

farang-nevesht

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: