کد خبر: ۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
پپ
صفحه نخست » مقاله


با بررسی باستانی نسبت به مسایل زنان و عواطف آن‌ها، می‌توان به این نتیجه رسید که حجاب و عفافی که در جامعه زنان شرقی دیده می‌شود، تحت‌تأثیر معماری عاطفه از سوی دستگاه خدا و انبیاء بوده است. اما با بررسی تمدن‌ها گذشته در غرب، آثار برهنگی در آن‌ها مشاهده می‌شود. این بدان علت است که ظهور و شکل‌گیری قیام انبیاء غالبا در غرب آسیا و اطراف آن بوده که شامل شامات و بیت‌المقدس،‌عراق،‌مصر، ایران و... می‌شود و حتی زندگی مادی نیز در کرانه رودهای دجله و فرات و کارون و نیل جریان داشت. آب و هوای خوب این مناطق، شکل‌گیری تمدن و زندگی انسانی را سهل و راحت می‌نمود و از این رو فرهنگ عفاف و حجاب موجود در این منطقه، تحت‌تأثیر فرهنگ مذهب بوده است.

لذا با مطالعات تاریخی می‌توان به این نکته پی برد که خط حجاب و عفاف از قدیم در شرق، یعنی در هند، پاکستان، بیت‌المقدس و شامات و چین و مصر و بیش‌تر کشورهای اسلامی امروز قابل مشاهده است و خط برهنگی نیز در تمدن‌های باستانی غرب به چشم می‌خورد که به دلیل دور بودن از مراکز فرهنگ مذهب بوده است.

طلوع حجاب در ایران

مردم ایران در دوران قبل از اسلام، تحت‌تأثیر سلسله حکومت‌های پادشاهی و روابط اجتماعی ناشی از آن زندگی می‌کردند و اصل حجاب و عفاف از همان ابتدا در میان آن‌ها رایج بوده است. با ظهور دین اسلام و با فروپاشی امپراطوری روم و ایران و گسترش قدرت مسلمین، اسلام به قرائت اهل سنت بر جامعه ایران نیز حاکم می‌شود لذا حجاب و عفاف به عنوان یکی از ارزش‌های برگرفته از فرهنگ ادیان، خاصه دین اسلام به عنوان دین خاتم،‌ در جامعه ایران مورد مراعات عموم قرار گرفت.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: