کد خبر: ۶۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
پپ
روایت‌هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

روستای سنتی و بدون تکنولوژی در کانادا

می‌خوام باهاتون درباره روستای «سنت جیکوب» و مردمانش یعنی «آمیش‌ها» صحبت کنم.

ـ روستایی که مردمش تکنولوژی پرهیزی بسیار قوی‌ دارند و در خونه برق و آب لوله‌کشی ندارند.

ـ تا حد لزوم سوار هیچ خودرویی نمی‌شوند و فقط از گاری و ارابه استفاده می‌کنند. یعنی یکی از بدترین اتفاق‌ها برای شما می‌تونه این باشه که ماشینتون وقتی برای بازدید از این روستا رفتید خراب بشه.

ـ نه مکانیکی و نه ماشین دومی برای بوکسل کردن و نه اینترنت، نه پریز برق و هیچ‌چیز برای کمک دم‌دستتون نخواهد بود.

ـ واترلو در ابتدای قرن نوزدهم توسط مهاجرین آلمانی معتقد به فرقه «منونایت» پایه گذاری شد و نام «ابی تاون» بر آن گذاشته شد. این شهر و نواحی اطراف آن همچنین از بزرگ‌ترین مراکز تجمع این فرقه در کانادا می‌باشند.

ـ منونایت ها بیشتر در دو شهرک «المیرا» و«سنت جیکوب» زندگی می‌کنند. این فرقه شاخه جدا شده‌ای از پروتستان است که در قرن شانزدهم توسط یک فرد سوئیسی پایه‌گذاری شد و هم‌زمان نهضت اصلاح‌طلبی در هلند به نام منونایت آغاز شد.

ـ این گروه معتقدند که ایمان افراد بعد از دوران بلوغ باید ادعا شود و عمل غسل تعمید در کودکی و نوزادی نبایستی صورت بگیرد و بایستی به بعد از دوران بلوغ منتقل شود.

ـ از آنجا که منونایت‌ها مخالف خشونت و شرکت در خدمت سربازی بودند غالبا مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند و عدم شرکت آن‌ها در جنگ نوعی خیانت به کشور محسوب می‌شد که در بعضی از موارد مجازات اعدام داشت.

ـ گروهی از منونایت‌ها آمیش (Amish) نامیده می‌شوند. این گروه به‌شدت محافظه‌کار و سنتی محسوب می‌شوند. لباس‌های آنان یادآور مدل‌های قرن هفده و هجده است و از سوار شدن به اتومبیل خودداری می‌کنند. زبان آلمانی را زبان مذهبی خود می‌دانند و دعا و نماز خود را با آن زبان انجام می‌دهند. کمتر برای حل مشکلات قانونی و اختلافات خود به ادارات دولتی مراجعه می‌کنند و مشکلات را بین خود حل‌وفصل می‌کنند.
* اگر کسی مرتکب خطایی شد همه با او تا مدتی قطع رابطه می‌کنند و آن را نوعی تنبیه می‌دانند. فرزندان خود را در خانه آموزش می‌دهند و یا مدارس خاص خود را دارند، تا اول دبیرستان به آن‌ها اجازه می‌دهند که از مدارس عمومی استفاده کنند. در منزل از برق و آب و لوله‌کشی استفاده نمی‌کنند و اغلب از طریق کشاورزی و صنایع دستی و درشکه‌سازی روزگار می‌گذرانند.

******************

علاقه مردم استرالیا به پنیر

پنیر یکی از خوراکی‌های بسیار مورد علاقه عموم مردم در استرالیا هست و از تنوع خیلی بالایی برخوردار هست.

ـ اگر فرض کنید از امروز تصمیم بگیرید هر روز یکی از این پنیرهایی که عکسشون رو گذاشتم امتحان کنید، مطمئنا سر یک ماه موفق نمی‌شید همشون رو تست کنید.

ـ خیلی تنوع بالایی دارند و خیلی جذاب و دارای طعم‌های مختلفی هستند.

**************

خرده فناوری در ژاپن

ببينيد چي پيدا كردم! يادتون هست تبليغ مي كردن وای سيستم فوق مكانيزه پارك دوچرخه در ژاپن ساختن كه دوچرخه ميره زيرزمين و در كسري از ثانيه دكمه رو ميزني و دوچرخه مياد بالا؟

ـ این همونه! البته اين‌ها در سطح شهر عموميت نداره و براي اولين بار بود كه در اين مدت به چشمم خورده، برخي از تكنولوژيهايي كه از كشورهايي مثل ژاپن در اخبار مي‌شنويم ممكنه در حد يك ايده جالب بوده باشه كه نمونه‌هاي محدودي هم ازش اجرا شده.

ـ اما اين‌طور نيست كه لزوما در زندگي عادي مردم هم وارد شده باشه و فكر كنيم اون‌ها عجب زندگي پيشرفته‌اي دارند... اين سيستم هم كه پولي هست و همه نميان ازش استفاده كنن.

ـ اتفاقا در واقعيت اصلا هم اين‌طور نيست و حتي در برخي موارد مثل روندي كه در سيستم اداري ژاپن طي مي‌شه خيلي هم سنتي و كاغذي هستند هنوز.

ـ عكس رو در يكي از منطقه‌هاي مهم و معروف در توكيو گرفتم.

az_farang / instagram

***************

دسته‌بندی توت‌فرنگی

قطعا يكي از ميوه‌هاي خوشمزه‌ای كه در ژاپن مي‌خوريد توت‌فرنگي است، توت‌فرنگي از جمله ميوه‌های مهم توليد داخل در ژاپن هست كه خيلي محبوب هست و در انواع شيريني، كيك و دسر هم استفاده داره.

ـ ژاپن هفتمين توليدكننده توت‌فرنگي در دنياس كه بيشتر مصرفش داخلي است. مهم‌ترين شهر توليدكننده توت‌فرنگي‌اش استان «توچيگي» هست كه توت‌فرنگي‌هاش كوچك اما بسيار شيرين و خوش‌بو هستند.

ـ توت‌فرنگي‌هاي درشت با بسته‌بندي‌هاي شيك به‌عنوان هديه هم استفاده ميشه. بهترين فصلش بهار هست ولي از اواسط زمستان كم‌كم در مغازه‌ها توت‌فرنگي رو خواهيد ديد.

ـ خيلي از گلخانه‌هاي پرورش توت‌فرنگي روزهاي مشخصي رو تعيين مي‌كنند كه مي‌تونيد بريد و در يك بازه زماني مشخص با پرداخت هزينه هرچقدر توت‌فرنگي دلتون خواست بخوريد.

ـ قيمت توت‌فرنگي‌هاي معمولي براي يه بسته كوچك از ٣٠٠ ين تا نمونه‌هاي خيلي درشت و لوكس تا چند ده هزار ين هستند.

ـ قیمت‌ها به دلار؛

ـ سه تا دونه توت‌فرنگي درشت حدود ٤ دلار

ـ توت‌فرنگي درشت با بسته‌بندي معمولي ٧ دلار

ـ توت‌فرنگي مرغوب‌تر با بسته‌بندي مجلسي، ١٢٠ دلار

************

برنامه‌ریزی شهری در انگلستان

برنامه‌ریزی شهری مطلوب، با نگاهی جامع نسبت به آینده، پهنه‌های شهری را به صورتی سامان می‌دهد تا حداقل تغییر و تبدیل در آن واقع شود؛ چه تغییر در هویت‌ها تغییرات ذهنی و آشفتگی فکری را در پی دارد و در نهایت به بیماری شهر منجر می‌شود.

ـ آنچه در این تصاویر می‌بینید یک شهر کوچک در میانه کشور انگلستان است. یک نهاد فرهنگی این شهر، تصاویر حدود یک صد سال قبل از بخش‌های مختلف آن را با وضعیت امروزش مقایسه کرده؛ چنان که می‌بینید تغییرات بسیار کم و غیر ساختاری است؛ در حالی که این شهر همچنان زیست‌پذیر بلکه دارای استاندارد بالایی از زندگی شهری است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: