کد خبر: ۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
پپ
چرا باید زمانی را به تعویض شاه و برس اختصاص دهیم؟
صفحه نخست » پزشکی

بعضی افراد آن‌قدر از یک شانه یا برس مو استفاده می‌کنند تا بالأخره پس از گم شدن یا شکستنش مجبور شوند که یک شانه جدید بخرند. اما بدانیم شانه‌ها بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها،‌ شوره سر و مخمرها به‌وجود می‌آورند. باکتری‌ها و مخمرها می‌توانند به تحریکات پوستی منتهی شوند، در ادامه روزنه فولیکول‌های مو را مسدود کنند و نهایتا جوش‌های متعددی را در سطح پوست سر به‌وجود بیاورند.

به گزارش «سایت سلامت»، در رابطه با شانه یا برس مو سوال مهم این است که فاصله زمانی بین هر بار تعویض شانه مو باید چقدر باشد و چگونه باید شرایط نامناسب شانه را تشخیص بدهیم؟

چرا تعویض شانه موها اهمیت دارد؟

شانه موها به‌راحتی باکتری‌ها و آلودگی‌های مختلفی که در طول روز با آنها تماس دارد را درون خودش جمع می‌کند. نکته مهم این است که این باکتری‌ها و ذرات آلودگی به شانه می‌چسبند و جداسازی بخش زیادی از آن‌ها غیرممکن است. اما شوره سر چطور؟ هر بار که شانه را از میان موها عبور می‌دهید، دوباره ذرات شوره سر را هم به میان موها بازمی‌گردانید. اگر ذرات باقی‌مانده از محصولات حالت‌دهنده مو هم به شانه چسبیده باشند، با هر بار شانه کردن موها دوباره این ذرات را هم به میان موها و پوست سر انتقال می‌دهید.

حالا فرض کنید که چند عدد از دندانه‌های شانه شکسته باشند یا قسمت‌هایی از آن دیگر کارکرد مطلوبی نداشته باشند.بیشتر افراد در این حالت به‌صورت افراطی از ابزارهای حالت‌دهنده گرمایشی کمک می‌گیرند، بدون اینکه بدانند چنین کاری از جنبه‌های مختلفی به موها آسیب می‌رساند و باعث مشکلاتی مانند دوشاخگی انتهای موها (یا موخوره) می‌شود.


فساد مویچه‌های مصنوعی برس‌ها

بعضی از افراد به برس‌های مو علاقه دارند که با استفاده از مویچه‌های مصنوعی ساخته می‌شوند. اما مویچه‌های مصنوعی برس هم پس از مدتی فرسده می‌شوند و دیگر کارکرد مطلوبی نخواهند داشت.
شما هم برای جبران این کمبود به استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده گرایشی (مانند اتوی مو یا سشوار) روی می‌آورید، درحالی که نتیجه نهایی چیزی جز آسیب‌رسانی به موها نیست. توجه کنید که خراب شدن مویچه‌های مصنوعی برس‌ها می‌تواند موهای شما را دچار مشکل شکستگی کند.

از این‌ها گذشته اگر موهای شما فِر یا ضخیم باشد یا عمدتا قبل از شانه کردن موها از محصولات حالت‌دهنده مو استفاده می‌کنید، شانه یا برس انتخابی شما باید بسیار سریع‌تر با یک شانه یا برس جدید جایگزین شود.

تمیزکاری شانه و برس مو

پس از هر بار استفاده از شانه یا برس مو باید موهای جمع‌شده در آن‌ها را خودتان جدا کنید، اما هر ماه باید یک بار هم یک برنامه پاک‌سازی کامل برای آن‌ها داشته باشید. در این حالت ابتدا همه موهای جمع‌شده در شانه یا برس را جدا کنید و بعد شانه یا برس را با کمک آب گرم و چند قطره شامپو بشویید. وقتی که شستشو تمام شد، چندباری شانه را تکان دهید تا آب اضافی جمع‌شده در آن جدا شود و سپس در جایی خشک رهایش کنید تا کاملا خشک شود. اگر شانه شما چوبی باشد، نباید آن را برای شستشو بیش از حد زیر آب نگه دارید، درحالی که می‌توانید شانه پلاستیکی را با خیال راحت مثلا تا 20 دقیقه درون ظرف آب و کف بگذارید تا کاملا خیس بخورد.

نشانه‌های نیاز به یک شانه جدید

واضح‌ترین نشانه برای تعویض شانه یا برس، شکستن دندانه‌های شانه‌ها یا خراب شدن مویچه‌های مصنوعی برس‌ها است. اگر هم شانه یا برس پس از شستشوی کامل همچنان کثیف و آلوده به نظر برسد، یعنی وقت دور انداختنش فرا رسیده است. بعضی افراد مشکل شکستن دندانه‌های شانه یا خراب شدن مویچه‌های مصنوعی برس را جدی نمی‌گیرند، در حالی که همین دندانه‌های شکسته یا مویچه‌های خراب می‌توانند در موها گیر کنند و باعث شکستگی آن‌ها شوند. نشانه دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، ترک‌خوردگی یا آسیب‌دیدگی بستر زیرین شانه یا برس است.

پیشنهاد متخصصان این است که شانه یا برس را بین هر 6 تا 12 ماه حتما تعویض کنید، خصوصا اگر جنس محصول انتخابی شما پلاستکی است. برس‌هایی که با مویچه‌های مصنوعی ساخته می‌شوند هم باید پس از هر 6 ماه حتما تعویض شوند. عواملی مانند کیفیت شانه یا برس، نوع و جنس موهای شما و محصولاتی که با موها تماس دارند (ازجمله حالت‌دهنده) نیز در ماندگاری شانه‌ها یا برس‌ها مؤثر هستند. پس با مشاهده نشانه‌های ذکرشده یا نهایتا پس از گذشت 12 ماه حتما شانه یا برس را تعویض کنید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: