کد خبر: ۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
پپ
روایت هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

ترشی‌فروشی در چین

گزارش امروز رو از یه بازار سنتی چینی براتون گرفتم. کلا من رو ول کنید دوست دارم فقط برم توی بازار و جاهای شلوغ. توی ایران هم که بودم عاشق پونزده خرداد و میدون تجریش و میدون هفت حوض بودم.

این ترشی (البته ترشی نیست ولی نمی‌دونم چی بش بگم) که دیدید اون خانمه درست می‌کنه خیلی باحال و خوشمزه و درست کردنش خیلی ساده‌س. الان بتون میگم چجوری درست کنید.

مواد لازم: فلفل قرمز آبدار شیرین، فلفل قرمز آبدار تند، سیر، زنجبیل و نمک

فروشنده معتقده که نسبت مواد اولیه این ترشی یه فرمول خاص داره که هرکسی نمی‌دونه. واسه همین ترشی هرجایی به‌خوبی مال اونا نیست و هرکی خودش درست کنه به این خوبی نمیشه (البته چِرت میگه، من درست کردم شد.

من میگم؛ نسبت دو به یک یا سه به یک، فلفل و سیر رو با مقدار خیلی کم زنجبیل ساطوری کنید. مقدار قابل توجهی نمک اضافه کنید و بریزید داخل ظرف و در کنار غذاهای آبکی نوش جان کنید.

نکته مهم:

* دستتون رو به این مواد نزنید، چون الرژی پوستی به بعضیا میده.

* سعی کنید کم بخورید.

* ترجیحا با غذاهای خشک و کم‌آب مثل ماکارونی نخورید. کنار غذای آبکی بهتره.

* حواستون باشه اگه مشکل فشار خون و آلرژی و تنگی نفس دارید نخورید اصلا.

* اگر خوردید خودتون رو برای سوزش هنگام دفع آماده کنید.

* زنجبیل کم بزنید تا مزه‌ش متعادل بشه.

*********

فضای آرام پارک

این نیکمت در پارک ساکولنیکی مسکو توجهم را جلب کرد. قسمتی از پارک که بخش سکوت و آرامش نام دارد و هر نوع سروصدایی در این بخش ممنوع است.

* بخش‌های دیگری برای بازی‌های دسته‌جمعی، شهربازی کودکان، خرید خوراکی و... وجود دارد ولی این بخش مجزا فقط مخصوص آرامش و سکوت است.

* اینکه هر قسمتی از پارک ویژه و مشخص باشد و تفکیک شود، ایده جالبی است. ‏برخی نیمکت‌ها این بخش از پارک کاملا ویژه و مناسب استراحت هستند. به طراحی این نیمکت‌ها توجه کنید.

* اکثر پارک‌های مسکو چون باقی‌مانده جنگل‌های قدیمی هستند همان حال‌وهوا را حفظ کرده‌اند و پرندگان زیادی در این پارک‌ها زندگی می‌کنند. برای اینکه فضله این پرندگان لباس اشخاصی که روی این نیمکت‌ها نشسته‌اند را کثیف نکند این محافظ‌ها روی نیمکت‌ها تعبیه شده. ایده جالبی است.

@az_farang

***********

از گلخانه‌‌ سلطنتی تا آکواریوم عمومی

هاگاپارک در نزدیکی منطقه‌ سولنای استکهلم، از پارک‌های بزرگ و دیدنی این شهره که غیر از دریاچه‌ زیبای هاگا، بناها و آثار تاریخی جالبی رو در خودش جا داده.
* این پارک سال ۱۷۸۰ توسط شاه گوستاو سوم احداث شده، یه سری قصرها و یادمان‌های مربوط به خانواده‌ سلطنتی در گوشه و کنار پارک‌ دیده میشه و در حاضر حاضر هم محل اقامت پرنسس ویکتوریا، ولی‌عهد سوئد و خانواده‌ ایشونه.

* در مورد خانواده سلطنتی سوئد بعدا می‌نویسم، اما عکس پیوست مربوط میشه به‌ آشپزخونه‌ سلطنتی و گلخونه‌ پارک، با این قصه:
* از همون اول، آقای شاه گوستاو سوم، تصمیم می‌گیره که یک گلخونه برای تامین مایحتاج آشپزخونه‌ سلطنتی در بخش شمالی پارک احداث کنه و سبزیجات و میوه‌های مختلفی رو به اونجا منتقل می‌کنه. گل‌ها و گیاهان تابستانی پارک هم در زمستان‌های سرد استکهلم همین جا نگهداری می‌شدند.
* بعد از یه مدت، میوه‌ها و سبزیجات تولیدی این گل‌خونه از حد نیاز آشپزخونه سلطنتی فراتر میره و مازادش در بازار روز برای مردم محلی عرضه میشه. کم‌کم میوه‌جات و سبزیجات استوایی رو هم در همین گلخونه تولید می‌کنند.

* از سال ۱۹۸۹ هم یه بنده‌خدایی میاد کل فضا رو می‌خره و ضمن حفظ حالت گلخونه‌ای با گیاهان خاص، تبدیلش میکنه به خانه‌ پروانه‌ها و آکواریوم بزرگی از انواع ماهی‌ها و کوسه‌ها که پدر بزرگ و مادربزرگ‌های استکهلمی یه بلیط ۱۹۰‌ کرونی برای خودشون و یه بلیط ۹۸ کرونی واسه کوچولوها بخرن و روزها نوه‌هاشون رو بیارن به تماشای پروانه‌ها و ماهی‌های عجیب.

********

به همین سادگی

این هم حنابندان آلمانی! رسم این است که عروس خانوم یک روز قبل از عروسی با چند نفر از دوستانش راه می افتد در خیابان‌های شهر و یک سبد پر از هدیه‌های کوچک (مثل یک شاخه گل، یا بسته‌های کادویی دست ساز) می گیرد دستش و به بعضی از رهگذران هدیه می‌دهد. مردم هم برایش آرزوی خوشبختی می‌کنند و گاهی با او عکس می‌گیرند.
* تابه‌حال بارها شاهد چنین برنامه‌ای بوده‌ام و این دخترخانوم لوکس‌ترین لباس را پوشیده است! معمولش این است که عروس و دوستانش همگی شلوار جین یا یک لباس اسپرت معمولی تنشان است و عروس فقط یک تور سرش می‌کند که معلوم شود کیست و چه خبر است.
* تعداد همراهان عروس معمولا از پنج شش نفر بیشتر نیست و این همراهان شامل فیلم‌بردار هم می‌شود! خانوم فیلم‌بردار با گوشی موبایل از عروس و رهگذرانی که دوست داشته باشند در خاطرات عروس و داماد ماندگار شوند، عکس می‌گیرد. و تمام! فردا هم عروسی برگزار می‌شود به همین سادگی.

az_farang@

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: