کد خبر: ۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
پپ
صفحه نخست » نمای نزدیک

فائقه بزاز

«النّاسُ بِامَرائِهِم أشبَهُ مِنهُم بِآبائِهِم‏؛ مردم به زمامدارانشان شبیه ترند تا به پدرانشان»*

حساسیت موضوع را می‌بینید. مثل همیشه اعجاز کلام مولای محرومان امام‌علی‌علیه‌السلام می‌شود فصل‌الخطاب تمام بدبختی‌های روزگار. علی را که آینه پیش رو کنی دنیا سروسامان می‌یابد. سیاست از نگاه توحیدی او، مقوله‌ای فراتر از یک قرارداد اجتماعی بین مردم و حکومت است و می‌شود جایگاهی در اعماق دل و اندیشه؛ و اینکه رجل سیاسی از پدران بشر به آن‌ها نزدیک‌ترند.

مولای متقیان در شاهکار خود این‌طور اهمیت و حساسیت سیاست‌ورزی را به رخ شیعیان که هیچ، به تمام مردمان آزاده گیتی گوشزد می‌کند. همان دلاوری که 25 سال استخوان در گلو سکوت کرد تا سیاستش عین دیانتش باقی بماند و برای رسیدن به پیروزی خون بی‌گناهان به زمین نریزد و ظلمی صورت نپذیرد.

نگاه دین به سیاست هم جذابیت‌های خودش را دارد؛ سیاست اصلاح امور برای حفظ کرامت افراد جامعه و این دیدگاه با نگاه کاسبانی که سیاست را برای حب مقام می‌خواهند، متفاوت است. وقتی حق حاکمیت تنها با خدا باشد و حاکم گوش به فرمانش، فقر و بی‌سروسامانی از روزگار رخت بر می‌بندد و جامعه به آرامش می‌رسد؛ خدا که بالا سر باشد عدالت اجتماعی هم مفهوم می‌یابد. فقر ریشه‌کن می‌شود و رفتار و اخلاق جامعه و سرشت و سرنوشت معنوی مردم جایگاهی برجسته می‌یابد. وگرنه که سیاست‌مدار شدن آسان است و صداقت دشوار؛ به همان دشواری که گاه سکوتِ به حق سیاست است و گاه سکوت نابه‌جا نفاق. گاه به‌اندازه یک بیعت یا یک رأی سیاست‌مداری و گاه به‌اندازه بیعت نکردن و رأی ندادن.

از نقش خود به‌عنوان یک سیاست‌مدار که بگذریم امروز سیاست ما هم نیازمند عنصری گمشده است؛ «شفافیت بدون وعده‌های پوچ تکراری «همان عنصری که فقدانش فریبکاران را مشتاق و بی‌واهمه پای مناظره‌های انتخاباتی می‌کشاند.

انگار یادشان نیست در جهنم جایی هست سخت با عذاب هولناک مخصوص مقامات مملکتی . به قول شهید رجایی در کسوت رئیس‌جمهور؛«... وقتی وزیر آموزش‌وپرورش بودم، فکر می‌کردم که خدا در جهنم یک جایی داره که به‌اندازه ۱۰ میلیون آدم فشار عذاب هست، و اونجا جای وزیر آموزش و پرورشه، زیرا که هر جمله وزیر آموزش‌وپرورش روی ۱۰ میلیون انسان نقش داره؛... در جهنم، خدا یک جایی داره که فشار عذابش مساوی هست با گناه ۳۶ میلیون انسان؛ اونجا جای منه، که حرکت و سخن و برخوردم، روی زندگی ۳۶ میلیون انسان اثر می‌گذاره. یک بله و یک نه، سرنوشت ۳۶ میلیون انسان رو تحت‌شعاع قرار می‌ده.»

تحف‌العقول، صفحه 208

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: