کد خبر: ۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
پپ
صفحه نخست » کدبانوگری

اگر قرآن كتابي براي همه زمان‌ها است، چرا در مورد اينترنت و ماهواره و مباحث روز در آن سخني به ميان نیامده است؟

پاسخ:

قرآن کریم می فرماید: ما این کتاب آسمانی (قرآن) را بر تو نازل کردیم که بیان همه چیز در آن است.

از تعبیر «تبیان» که به معنی بیان کردن است و با توجه به وسعت مفهوم «کلّ شیء» معلوم می شود که در قرآن، بیان همه‌چیز هست،‌ ولی با توجه به این نکته که قرآن یک کتاب تربیتی و انسان‌ساز و یک کتاب هدایت برای عموم مردم است،‌ برای تکامل فرد و جامعه در همه‌ جنبه‌های معنوی و مادی نازل شده است.

ازاین‌رو روشن می‌شود که منظور از «همه‌چیز» تمام اموری است که برای پیمودن این راه لازم است،‌ نه این که قرآن یک دائره‌المعارف بزرگ باشد که تمام جزئیات علوم ریاضی و جغرافیایی و شیمی و فیزیک و گیاه شناسی و پزشکی و... در آن آمده باشد.

البته قرآن یک دعوت کلی به کسب همه علوم و دانش‌ها کرده که تمام دانش‌های یاد شده و غیر آن، در این دعوت کلی جمع شده است.

*****

شبهه

مگر جنگیدن در ماه حرام، حُرمت ندارد؟ پس چرا حسین‌بن‌علی در ماه محرم که از ماه‌های حرام است، به جنگ یزید رفت؟؟

پاسخ:

در پاسخ به این مسئله باید به نکات زیر اشاره نمود:

1ـ امام حسین‌علیه‌السلام قصد جنگ با آنان را نداشت بلکه مسیر اصلی ایشان شهر کوفه بود. در نزدیکی این شهر، لشکریان عبید‌الله راه ایشان را بسته و ایشان را مجبور کردند به‌سوی کربلا حرکت نماید و سپس جنگی ناخواسته را بر ایشان تحمیل کردند. پس امام آغازگر جنگ با آنان نبود. این مسئله در منابع متعدد شیعه و سنی به آن اشاره شده است.

2ـ احترام ماه حرام در برابر کسانی است که آن را محترم بشمارند، ولی اگر دشمن آن را زیر پا گذاشت و جنگید، در این صورت جنگیدن با آن‌ها اشکال ندارد.

قرآن کریم می‌فرماید: «الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ» (بقره‌، 194) ماه حرام در برابر ماه حرام‌! (اگر دشمنان‌، احترام آن را شکستند، و در آن با شما جنگیدند، شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید. و تمام حرام ها، قابل قصاص است‌، و به‌طور کلی هر کس به شما تعدّی (جنگ) کرد، همانند آن بر او تعدّی کنید! و از خدا بپرهیزید (و زیاده روی ننمایید) و بدانید خدا با پرهیزکاران است‌.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: