فرزين ماندگار
خبرگزاري آمریکايي آسوشيتدپرس در تازهترين واكنش نسبت به انيميشن ايراني«نبردخليجفارس۲» كه در حال حاضر در سينماهاي كشور در حال اكران است، نوشت: «چهار سال تلاش براي ساخت اين فيلم در كنار گرافيك گرانقيمت و موسيقي متن مناسب براي اثرگذاري در نسل جوان ايران است.»
داستان اين اثر به جنگ ميان ايران و آمریکا در خليجفارس به فرماندهي سردار قاسم سليماني و قدرت موشكي و بالستيك ايران ميپردازد. در حاليكه انيميشن نبرد خليجفارس 2 با بيتدبيري مديريت سينمايي كشور و به ويژه نهادي چون حوزه هنري در ايران در سكوت خبري و در مظلوميت محض اكران شده است، خبر اكران آن در ايران در آنسوي آبها هياهويي به پا كرده است. تقريباا همه رسانههاي بزرگ دنيا از بيبيسي گرفته تا فاكسنيوز و سيانان به نبرد خليجفارس پرداختهاند. خبرگزاري بلومبرگ آلمان به اين مسئله اشاره كرده بود كه انيميشن نبرد خليجفارس جنبه بازدارندگي و دفاعي براي ايران دارد. سيانان در بخشهاي مختلف و به زبآنهاي مختلف به اين فيلم اشاره كرد و درباره آن تحليل و گزارش رفت. نوشتند كه ايران در نبرد خليجفارس آمریکا را با تحقير شكست داد و ناوگان آمریکا را با شكست بدرقه كرد. فرهاد عظيما در روزهاي پاياني سال 95 در گفتوگويي با روزنامه جوان نسبت به اكران نامناسب اين انيميشن در سينماهاي كشور به شدت انتقاد كرده و گفته بود: «چيزي كه درباره نبرد خليجفارس رقم خورد را نميشود اكران ناميد. عملكرد دوستان ما در حوزه هنري به عنوان پخشكننده فيلم بيشتر جنبه نمايشي دارد. كلا 9 سالن به ما دادهاند كه اغلب آنها كيفيت پخش مناسب فيلم را ندارند. پخش تيزر فيلم ما دو هفته جلوتر از اكران در تلويزيون آغاز شد و براي كساني كه قصد رفتن به سينما داشتند، عملاا امكاني وجود نداشت. فيلم فقط در مشهد اكران شده بود و تيزرها براي يكچهلم جمعيت كشور پخش ميشد. مردمي كه منتظر اكران فيلم بودند با اين برنامهريزي عملاا دچار سرگشتگي شدند، اين در حالي رقم خورد كه خيليها از مدتها پيش منتظر اكران فيلم بودند تا آن را در سينما تماشا كنند. اين شرايط اكران فيلم را در گيشه به اثري شكست خورده تبديل كرده است، در حاليكه نبرد خليجفارس ظرفيتهاي ويژهاي براي ديده شدن و جذب مخاطب داشت.»
انيميشن نبرد خليجفارس 2 از آغاز اكران در ايران تا به حال با بازتابهاي بسياري در رسانههاي جهان مواجه بوده است.
...