کد خبر: ۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
پپ
4 روش طبیعی برای مشکل ناخن‌های پیچ‌خورده
صفحه نخست » پزشکی

زمانی که ناخن‌ها به پوست فشار می‌آورند یا دچار عفونت می‌شوند مشکلی به نام «ناخن فرورفته» در گوشت بروز می‌کند که البته مسئله جدی و خاصی نیست اما بهاندازه کافی دردناک است و هرکسی را به زحمت می‌اندازد.

این مشکل شامل التهاب‌های کوچکی است که روی پوست اطراف ناخن‌ها شکل می‌گیرد. اصلی‌ترین روش درمان ناخن‌های فرورفته در گوشت این است که از همان ابتدا ناخن‌های‌تان را صاف و درست کوتاه کنید و همچنین کفش‌های مناسب و راحت بپوشید.

در اکثر موارد ناخن‌های فرورفته در گوشت به درمان خاصی نیاز ندارند و خودبه‌خود بهبود می‌یابند. اما اگر به این مشکل دچار شده‌اید، می‌توانید با روش‌های طبیعی، وضعیت پوست را بهبود بخشیده و خطر عفونت را کاهش دهید.

ترکیب نمک دریا و لیموترش

از ترکیب نمک دریا و لیموترش یک ماده ضدعفونی‌کننده و تسکین‌دهنده حاصل می‌شود که به رفع پوست‌های مرده ایجاد شده در اطراف ناخن‌ها کمک می‌کند. این دو ماده خاصیت آنتی‌باکتریال نیز دارند و در نتیجه مانع از عفونت پوست و ناخن‌ها می‌شوند. علاوه بر این لایه‌بردار بوده و همان طور که گفته شد پوست‌های مرده را از بین می‌برند.

برای این کار کافیست 2 عدد لیموترش و یک قاشق غذاخوری معادل 15 گرم نمک دریا تهیه کنید. آب لیموترش را گرفته و با نمک ترکیب کنید و روی ناخن‌های فرورفته در گوشت بمالید. 20 دقیقه صبر کنید. در ابتدا لیموترش باعث سوزش خفیف در پوست می‌شود. این کار را هر روز تکرار کنید تا مشکل برطرف شود.

ویکس‌های قدیمی

پماد معروف منتول یا ویکس خودمان به لطف اثر مرطوب‌کنندگی و ضدعفونی‌کنندگی می‌تواند به کاهش مشکل ناخن‌های فرورفته در گوشت کمک می‌کند. استفاده موضعی از این پماد باعث کاهش درد و همچنین نرم شدن پوست می‌شود. در نتیجه به از بین رفتن مشکل ناخن فرورفته در پا کمک می‌کند.

برای این کار ابتدا سطح ناخن را با آب ولرم و صابون تمیز کنید. آن را به خوبی خشک کرده و مقدار کمی از این پماد را روی آن بمالید. نیازی به آب‌کشی نیست. این کار را شب‌ها قبل از خواب انجام دهید.

آلوئه‌ورا و روغن درخت چای

خواص مرطوب‌کنندگی و ضدمیکروبی ژل آلوئه‌ورا به‌همراه قدرت ضدعفونی‌کنندگی درخت چای به رفع مشکل ناخن‌های فرورفته در گوشت کمک می‌کند. استفاده منظم از این روش برای تسکین التهاب و کاهش احتمال عفونت مفید است.

برای این کار باید 3 قاشق غذاخوری معادل 40 گرم ژل آلوئه‌ورا را با 4 قطره عصاره روغنی درخت چای مخلوط کنید و روی ناخن مورد نظر بمالید. این کار را 2 بار در روز تکرار کنید.

عصاره روغنی پونه کوهی

عصاره روغنی پونه کوهی یک درمان طبیعی برای ناخن‌های فرورفته در گوشت است که از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. تاثیر ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی این گیاه مانع از آن می‌شود که باکتری‌های بیماری‌زا در اطراف پوست رشد کنند. علاوه بر این تأثیر مسکنی این گیاه نیز به کاهش درد و التهاب ایجاد شده کمک می‌کند.

کافیست 5 قطره عصاره روغنی پونه کوهی را با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. یادتان باشد که حتما از یک روغن پایه مانند روغن زیتون استفاده کنید چون ممکن است عصاره روغنی خالص به پوست آسیب بزند. اگر روغن زیتون در اختیار نداشتید آن را با مقداری آب ولرم رقیق کنید. ترکیب به دست آمده را به ناخن مورد نظر بزنید و به آرامی ماساژ دهید. نیازی به شست‌وشو نیست. هر روز دو مرتبه این کار را تکرار کنید تا مشکل برطرف شود.

توصیه‌های تکمیلی

ـ کفش‌های روزانه‌تان را کفش‌های راحتی انتخاب کنید و به بهداشت ناخن‌ها اهمیت ویژه‌ای بدهید. هر روز اطراف ناخن‌ها را مرطوب کنید و به‌طور منظم ناخن‌ها را کوتاه و آن‌ها را صاف کوتاه کنید.

ـ از کفش و جوراب‌هایی با جنس خوب استفاده کنید تا باعث تعریق و گرم شدن پا نشوند. گاهی ناخن‌های فرورفته در گوشت و عفونت در نتیجه رطوبت پاها بروز می‌کند. بهطور منظم پاها را بشویید.

ـ هرچه زودتر از ناخن فرورفته در انگشت مراقبت کنید درد و التهاب کمتری خواهد داشت. اگر انگشتتان دچار چرک، خون‌ریزی یا علائم دیگر عفونت شد به پزشک مراجعه کنید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: