کد خبر: ۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
پپ
صفحه نخست » پزشکی

کنجد از دوران باستان به‌ دلیل دارا بودن بسیاری از خصوصیات مثبت توسط مادران شیرده استفاده می‌شده است و مادران شیرده این دانه جادویی را به اشکال مختلف در رژیم غذایی خود وارد می‌کردند. با این حال اما هنگام شیردهی به کودک لازم است برخی قوانین تغذیه‌ای خاص مد نظر گرفته شوند.این موارد را برگرفته از «سایت سلامت» با هم مرور می کنیم.

1ـ این گیاه حاوی بسیاری از مواد معدنی مفید، اسیدهای مفید و ویتامین‌هایA، c،B ،PP است. گروه‌های ویتامین‌های PP نقشی اساسی در تشکیل اسیدهای آمینه و در ادامه تاثیر مفیدی بر فعالیت بدنی دارند. به همین دلیل، این گیاه برای سلامتی مادر و نوزاد در طول دوره شیردهی ضروری است.

2ـ ترکیب اصلی کنجد ماده مهمی به‌ نام نیاسین است. این ویتامین به نرمال‌سازی کلسترول کمک می‌کند و به‌طور طبیعی آن را از خون خارج می‌کند. با کمک کنجد، شما می‌توانید رسوبات مواد مضر در بدن را به حداقل برسانید و وضعیت عروق خونی و قلب را بهبود ببخشید.

3ـ دانه‌های کنجد به هضم مؤثر غذا و چربی‌سوزی کمک می‌کند. به لطف خواص معجزه‌آسای کنجد، چربی در زیرپوست تجمع نمی‌کند، بلکه به انرژی مورد نیاز تبدیل می‌شود.

طبق تحقیقات دانشمندان، روغن کنجد به مادر شیرده کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن با بسیاری از بیماری‌ها مبارزه کند:

ـ کنجد به بدن کمک می‌کند که پس از یک دوره بیماری، قوای از دست رفته خود را بازیابد.

ـ کنجد بر عملکرد غده تیروئید تأثیری مثبت و انکارناشدنی دارد.

ـ کنجد به شما این امکان را می‌دهد تا از درد مفاصل خلاص شوید.

ـ کنجد به دفع انگل‌های روده کمک می‌کند.

ـ کنجد فرآیند سوخت‌وساز بدن را کنترل کرده و بهبود می‌بخشد.

نحوه مصرف کنجد در دوران شیردهی

متخصصان معتقدند که اگر از کنجد در مقادیر متوسط استفاده شود، بدن مادر شیرده قادر خواهد بود تا مقدار کافی از عناصر اساسی موجود در این دانه را برای حفظ سلامتی به‌دست آورد: منیزیم، کلسیم، روی، مس، منگنز و آهن از جمله همین مواد هستند.

دانه کنجد حاوی مقادیر زیادی کلسیم است که به‌راحتی توسط بدن جذب می‌شود. با توجه به خواص مطلوب این گیاه، کنجد برای رشد کامل نوزاد و حفظ سلامت مادر در دوره شیردهی بسیار مفید است.

با این حال، با وجود تمام ویژگی‌های مفید این محصول، مادر جدید نباید در استفاده از کنجد زیاده‌روی کند. زیرا بوی تند آن ممکن است بر طعم شیرش تأثیر بگذارد. کنجد همچنین بر میزان کالری شیر مادر تأثیر به‌سزایی دارد.

کنجد و جبران کلسیم دندانی

در طول 9 ماه بارداری، بدن مادر مقدار زیادی کلسیم مفید از دست می‌دهد. به همین دلیل، سلامت بدن مادر جوان، بعد از وضع حمل، با چالش‌هایی مواجه می‌شود: دندان‌هایش کدر، استخوان‌ها آسیب‌پذیر و موها ضعیف می‌شوند. برای جلوگیری از نابودی دندان‌ها یا بروز بیماری‌هایی چون پوکی استخوان، لازم است که مادر کلسیم از دست رفته در دوران بارداری را جبران کند.

اگر مادر شیرده تصمیم بگیرد کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کند، بدن او می‌تواند به‌طور طبیعی کلسیم سالم دریافت کند. این عنصر کمیاب به رشد و نمو بدن کودک شما نیز کمک بزرگی خواهد کرد. برای دریافت مقدار مورد نیاز از مواد مغذی موجود در کنجد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در طول روز یک قاشق چای‌خوری دانه کنجد میل کنید. کارشناسان اطمینان می‌دهند که نتیجه استفاده از دانه‌ها یک ماه بعد قابل مشاهده خواهد بود. وضعیت دندان‌ها، پوست و مو به شکل قابل‌توجهی بهبود می‌یابد.

خواص دیگر

ـ متخصصان تغذیه به مادران شیرده توصیه می‌کنند که دانه کنجد بخورند تا انرژی و کالری موجود در شیر مادر افزایش یابد. اگر خانمی در دوره شیردهی شیر کمی دارد، می‌تواند جریان و مقدار شیر را به لطف مصرف کنجد افزایش دهد. علاوه بر این، از آنجا که این گیاه دارای اثر ضدالتهابی مؤثر است، با مصرف آن، بدن قادر خواهد بود تا با بیماری‌های خاص غدد سینه مبارزه کند.

ـ دانه‌های گیاه به بهبود ایمنی بدن مادر کمک می‌کند و مواد لازم برای سلامت کل بدن را فراهم می‌سازد. مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در کنجد به بهبود عملکرد اندام‌های داخلی بدن کمک می‌کند. این دانه‌های جادویی، مواد سمی را از بدن دفع و به بهبود عملکرد قلب و رگ‌های خونی کمک می‌کنند.

ـ همچنین در دوره پس از زایمان، بسیاری از مادران در ناحیه روده دچار مشکل می‌شوند به‌طور‌ی‌ که روده‌ها به درستی عمل نمی‌کنند. برای از بین بردن این مشکلات، توصیه می‌شود که زنان بعد از زایمان کنجد مصرف کنند چون کنجد دارای مواد ملین است و یک ملین کاملا طبیعی و بی‌خطر محسوب می‌شود.

ـ علاوه بر این، امروزه کنجد به‌طور گسترده‌ای در روشن‌سازی پوست مادران شیرده کاربرد دارد. از آنجا که پس از تولد نوزاد، در بدن بسیاری از بانوان لکه‌های رنگی ظاهر می‌شود، مصرف کنجد در روشن‌‌سازی این لکه‌ها معجزه می‌کند.

کنجد در دوران شیردهی، برای سلامتی مادر و نوزادش بسیار ارزشمند و حیاتی است. این دانه به بدن کمک می‌کند تا با ویتامین‌ها و عناصر کمیاب از دست رفته غنی شود. بهتر است که کنجد را در مقادیر کم مصرف کنید. زیاده‌روی در مصرف این گیاه، هیچگونه ارزش غذایی ندارد چون مقدار زیاد محصول، چیزی مفیدی برای بدن نخواهد داشت. مصرف بی‌رویه کنجد، تنها طعم شیر مادر را تغییر دهد، که به نوبه خود ممکن است کودک را از شیرخوردن دل‌زده کند. بنابراین، زیاده روی در مصرف کنجد به‌ هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

نکته مهم

دوز توصیه شده برای کنجد نباید از یک قاشق چای‌خوری در روز تجاوز کند. تنها با رعایت این دوز دقیق است که بدن می‌تواند حداکثر مقدار مواد مغذی را به‌دست آورد. بنابراین اصلا نیاز نیست که به‌یک‌باره میزان زیادی کنجد خریداری کنید. دقت داشته باشید که اگر دانه‌ها برای مدت طولانی نگهداری شوند، ممکن است طعمی اسیدی پیدا کنند و قطعا این طعم، بر کیفیت محصول تأثیر منفی خواهد داشت.

انتخاب کنجد

هنگام خرید دانه‌های کنجد، توجه به برخی از توصیه‌ها مهم است:

1ـ کنجدی که کیفیتی بالا دارد را می‌توان از روی ظاهر محصول تشخیص داد. بذرهای خوب، باید کاملا خشک باشند، راحت خرد شوند و بقایای کپک نباید روی سطح آن دیده شود.

2ـ قبل از خرید، طعم کنجد را بررسی کنید. دانه‌های خوب نباید طعمی تلخ و گزنده داشته باشند. اگر تلخی و گزندگی در طعم محصول احساس کردید، نشان دهنده این است که گیاه تحت فعل و انفعالات شیمیایی قرار گرفته است.

3.ـ اگر یک بانوی شیرده تصمیم به خرید روغن کنجد گرفت، قطعا باید از تازه بودن و ماندگاری طبیعی آن اطمینان حاصل کند.

4ـ نباید بلافاصله مقدار زیادی کنجد خریداری کنید، در غیر این صورت ممکن است محصول خراب شود و طعم ترشی به خود بگیرد.

5ـ برای حفظ کیفیت محصول برای مدت طولانی، بهتر است بذرها را در ظرف شیشه‌ای و دربسته نگه دارید. دمای اتاقی که کنجد در آن نگهداری می‌شود نباید خیلی زیاد باشد، بهتر است این گیاه پرخاصیت را در جای خنک نگهدارید تا تمام خواص آن حفظ شود.

بسیاری از خریداران عادت دارند فقط یک نوع کنجد را در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها ببینند که آن هم کنجد سفید است. حال آنکه، انواع سیاه، قهوه‌ای و قرمز این گیاه نیز در طبیعت وجود دارد. در عین حال، هرچه رنگ دانه‌های کنجد تیره‌تر باشد، خواص مفید این گیاه نیز بیشتر است. توصیه متخصصان تغذیه به بانوانی که دوران شیردهی را سپری می‌کنند، این است که به نوع سیاه کنجد توجهی خاص داشته باشند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: