کد خبر: ۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
پپ
گفتگوی صمیمانه با «مریم دردشتی»، کلیمی مسلمان شده
صفحه نخست » ویژه نامه نوروز



فاطمه نیک‌بخت

مطمئنا شما اگر خودتان هم تجربه نداشته باشید، بارها کار کوهنوردان حرفه‌ای را در مستند‌ها یا فیلم‌ها دیده‌اید. برای تعیین مسیر از نقشه و قطب‌نما بهره می‌گیرند از طناب‌ها و میخ‌هایی که بر دیواره کوه می‌کوبند استفاده می‌کنند تا‌ جان‌شان را از گزند اتفاقات دور نگه دارند. اگر ذره‌ای مسیر را از روی نقشه اشتباه بخوانند یا جهت را از روی قطب‌نما درست تشخیص ندهند و یا آن ریسمان و میخ‌ها اتصالش درست نباشد، سرنوشت‌شان زمین تا آسمان متفاوت می‌شود. ممکن است هیچ‌وقت پایشان به قله نرسد و یا خدایی ناکرده سقوط پایان کارشان باشد.

زندگی ما آدم‌ها هم چیزی است شبیه همین کار کوهنوردان. قرار است همه ما کوهنوردان حرفه‌ای باشیم که به بلندترین قله‌ها صعود کنیم. برایمان همه چیز از نقشه، ریسمان محکم و... فراهم شده است اما دستیابی به این وسایل و استفاده دقیق از آن‌ها بر عهده ماست. بعضی‌ها با سرعت و دقت فراوان همه را جا می‌گذارند و زودتر از همه قله را فتح می‌کنند. برخی در مسیر اصلی هستند اما نمی‌توانند به قله برسند. برخی هم ابتدا راه بخشی از مسیر را اشتباه میروند اما سر بزنگاه، قطب‌نمای دلشان به کار می‌افتد و آن‌ها را به سوی مسیر اصلی منتهی به قله راهنمایی‌می‌کند و تازه کارشان شروع می‌شود.

«مریم دردشتی» یکی از افراد قسم آخر است که مهمان مجله ما شده تا برایمان از تغییر مسیر زندگی‌اش سخن بگوید. او 22 مرداد سال 1333 را در یک خانواده کلیمی مذهب چشمانش را به روی این دنیای هزار رنگ باز کرد و درست در روزهای خوش جوانی آن اتفاق که می‌بایست برای او رخ داد. خواندن این گفتگو را از دست ندهید.

پدرم خاخام کلیمی بود

پدرم خاخام‌کلیمی بود و مثل بقیه کلیمی‌ها اعتقادات بسیار محکمی داشت. یادم می‌آید او همیشه یک تورات کوچکش همراهش بود و هر زمان که فرصت می‌کرد مشغول خواندن آن می‌شد. به صورت کلی یهودی‌ها خیلی به مذهب و دستوراتش پایبند هستند. مثلا آن‌ها در سال یک روزه بزرگ دارند. در آن روز همه از کوچک و پیر مقیدند که روزه بگیرند یا مثلا شنبه‌ها بهترین لباس‌ها را می‌پوشند و خوش‌بوترین عطرها را به خود می‌زنند و حتما برای عبادت در کنیسه حاضر می‌شوند.

کلیمی‌ها به ظهور منجی معتقدند

این را هم بگویم که بسیاری از مطالبی که در تورات اصلی آمده با دستورات اسلام شباهت دارد. در تورات اصلی نام حضرت رسول‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و خبر ظهور منجی آمده اما متأسفانه خیلی از مطالب تورات تحریف شد و تغییر پیدا کرد. اما باز هم می‌توانید این مشابهت‌ها را بین دین یهود و اسلام پیدا کنید. به طور مثال کلیمی‌ها هم به ظهور منجی که نامش «ماشیح» است اعتقاد راسخ دارند. مورد دیگری که برایتان می‌توانم بگویم این است که یهودی‌ها وقتی سفره غذا پهن می‌شود قبل از خوردن هر چیزی ابتدا مقداری نمک و نان می‌خوردند و دعا می‌کنند و بعد مشغول خوردن می‌شوند. درست شبیه همان دستوری که در اسلام برای شروع غذا هست.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: