کد خبر: ۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
پپ
صفحه نخست » ویژه نامه نوروز


مرضیه ولی حصاری

زندگی هر فرد منحصر به خود اوست و این انسان‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند که مسیر زندگی خود را چگونه طی کنند. با یک مثال ساده شروع می‌کنیم، اگر قصد سفر به مکانی را داشته باشید که تا به حال به آن‌جا سفر نکرده‌اید قطعا قبل از شروع سفر یک نقشه راه برای خود تهیه خواهید کرد. حال اگر بخواهید در مسیر زندگی بهترین راه را انتخاب کنید باید نقشه‌ای متناسب با شخصیت، روحیات و خواسته‌های خود تهیه کنید. برای این امر خطیر باید دو نکته مهم را مدنظر داشته باشد، اول آن‌که هدف خود را مشخص کنید و در مرحله دوم یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی داشته باشید که بتواند چراغ راه زندگی شما شود.

انتخاب هدف

رسیدن به موفقیت یک فرآیند قدم به قدم است و باید بر اساس یک رشته اصول ساده تنظیم شود. مهم‌ترین اصل، انتخاب هدف والا و ارزشمند برای زندگی است. هدف آن چیزی است که هر فرد علاقه‌مند است که با تمام وجود آن را به دست بیاورد و برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی فرو گذار نمی‌کند. اگر ما نتوانیم هدف خود را مشخص کنیم قطعا نمی‌توانیم برنامه‌ریزی صحیحی انجام دهیم و آن‌گاه این شرایط و محیط پیرامون است که وضعیت را به ما تحمیل کرده و ناگهان چشم باز کرده و خواهیم دید در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که کوچک‌ترین تناسبی با شرایط و موقعیت ما نداشته است.

شناخت خود

برای اینکه بتوانیم اهداف خود را مشخص کنیم قبل از هر چیز باید به توانایی‌ها، استعدادها و موقعیتی که در آن قرار داریم اشراف کامل داشته باشیم. در این برهه لازم است که ترس را از خود دور کرده انگیزه‌های خود را بسنجیم و برای کارهای خود اولویت‌بندی نماییم تا بتوانیم به نحو بهتری اهداف خود را بشناسیم.

امام علی‌علیه‌السلام در این زمینه می‌فرمایند: «فکر تو وسعتی دارد که همه امور را فرانمی‌گیرد پس آن را برای امور مهم فارغ بگذار.»1

و در حدیث دیگری می‌فرمایند: «کسی که به امور غیر مهم بپردازد مسائل مهم‌تر را ضایع می‌کند.»2

با توجه به این احادیث می‌توان نتیجه گرفت مشغولیت انسان به امور کم اهمیت و پیش پا افتاده می‌تواند او را از رسیدن به امور مهم‌تر واساسی‌تر باز دارد. پس هر فرد آگاه باید قوه تشخیص اهداف مهم و کارهای مهم زندگی را در خود ایجاد نماید.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: