کد خبر: ۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
پپ
با همسر حسود چگونه رفتار کنیم؟
صفحه نخست » مشاوره

یاسمین رضوی

اضطراب و انتظار، این دو، ملازم زندگی کردن با یک فرد حسود است. زمانی که با یک همسر حسود معاشرت می‌کنید، اضطراب دائمی دارید از اینکه هر رفتار و حرف ساده‌ای، شعله حسادت همسرتان را برانگیزد و معمولا منتظرید تا با سؤال، اتهام و حتی توهین و درگیری، قضاوت شوید. هیچ‌وقت نمی‌توانید کاملا آرام باشید. هنگامی که با هم هستید مضطربید و منتظر و در تلاش برای اینکه به همسرتان اطمینان ‌خاطر بدهید که البته این اطمینان‌ خاطر هم زودگذر است و او باز هم به چرخه سؤال، درگیری و اتهام باز خواهد گشت. در مقابل همسر حسود چه کنیم؟ لجبازی کردن و بیشتر حسادت را تحریک کردن تا بالأخره برایش عادی شود؟ بحث و مشاجره و زندگی را جهنم کردن تا او بفهمد که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه‌تان نیست؟ صبر و سکوت تا همیشه؟ یا جدایی و قید زندگی را زدن؟ به جز این‌ها راه‌های دیگری هم وجود دارد که ما امروز می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

فقط حسود است

باید دست برداریم از اینکه بابت یک خصیصه اخلاقی منفی، کل شخصیت طرف مقابل را زیر سؤال ببریم. ممکن است همسر شما حسود باشد، اما او هم‌زمان مهربان، دلسوز، دست‌ودل‌باز، عاشق و پدر بسیار خوبی است. حسادت، تنها یک خصیصه اخلاقی است که به دلایل مختلفی ممکن است همسرتان در آن گرفتار شده باشد. مطمئن باشید که او خود از این وضعیت رنج می‌برد و عمیقا دلش می‌خواهد زیر سایه اعتماد و اطمینان زندگی کند. پس اگر همسر حسودی دارید، لازم نیست مدام این خصیصه را به رخش بکشید. بهتر است روی نقاط مثبت او متمرکز شوید.

صادق باشید

شما حال فرد حسود را درک نمی‌کنید، چون حسود نیستید. اما میتوانید متوجه باشید که بی‌خبری و لاپوشانی و مخفی‌کاری چقدر می‌تواند حسادت او را تحریک کند. هرچقدر هم صداقت داشتن عواقب بدی برایتان داشته باشد، بهتر از تحریک حسادت همسرتان است. پس صادق باشید. همه چیز را دقیق و درست به او بگویید. حتی او ازتان نمیخواهد، شما صادقانه اطلاعات را در اختیارش بگذارید. اگر یک قرار کاری دارید، به او بگویید که کی می‌روید، کجا می‌روید، چه کسی را ملاقات می‌کنید و چه وقت برمی‌گردید. ممکن است در ابتدا بحث‌هایی بینتان اتفاق بیفتد، اما این اطمینان را به او می‌دهد که صادق بوده‌اید. ممکن است از این بترسید که همسرتان کاملا با فعالیت‌ها و ملاقات‌های شما به‌خاطر حسادتش مخالفت کند و شما را در خانه حبس کند و به همین خاطر دست به مخفی‌کاری بزنید، مطمئن باشید خیلی زود همه‌چیز برملا می‌شود و اوضاع از آنچه هست بدتر خواهد شد. پس راهش مخفی کاری نیست.

درک و صحبت کنید

گفتیم که درک یک فرد حسود برای آدمی که حسادتی ندارد، سخت است، اما شما باید همسرتان را تا آنجا که می‌توانید درک کنید و برای صحبت کردن با او پیش‌قدم شده و تلاش کنید. باید ببینید که ریشه حسادت از کجاست. بدون آنکه او را حساس کنید که دارید نسبت به گذشته‌اش کنکاش می‌کنید، طی گفتگوهای صمیمانه حتما پی خواهید برد که چرا حسادت در او بیش از بقیه تحریک شده است. به او اطمینان بدهید که هرگز از این طریق به او صدمه نخواهید شد. هنگام صحبت کردن حتما نکاتی تازه درباره همسرتان و شخصیتش به دست خواهید آورد که شگفت زده می‌شوید.

از احساستان بگویید

همانقدر که همسرتان حق دارد خوب شنیده شود، شما هم حق شنیده شدن دارید. از احساستان بگویید. واضح و روشن. توضیح دهید که کدام چیزها برایتان ناراحت‌کننده است و چرا. مثلا برایش بگویید که وقتی تلفن همراهتان را چک می‌کند چقدر تحقیر می‌شوید و یا زمانی که در مهمانی از سلام و علیک ساده با پسرخاله‌تان عصبانی شده و منفجر می‌شود، تا چه اندازه رفتارش شرم‌آور و تهاجمی است و شما را ناراحت می‌کند. اما در عین حال حواستان باشد که هدف این صحبت‌ها مشاجره نیست، بلکه هدف صرفا همدلی و نزدیک شدن به احساسات هم است، پس لحن اتهامی نداشته باشید و سعی نکنید او را متهم جلوه دهید، بلکه از کلمات عاشقانه و لحن محبت‌آمیز استفاده کنید.

به من توجه کن

خوب به رابطه‌تان دقت کنید. آیا همسرتان مدام از اینکه شما به او توجه کافی ندارید، شکایت دارد؟ فردی که احساس کند برایتان کم است، به‌قدر کافی به او توجه ندارید و آن‌قدر که لایق است خواستنی نیست، حسادتش تحریک می‌شود و تمایلات حسادت‌آمیزش بروز می‌کند. به او توجه کنید، بیشتر در دسترس باشید و زمانی که با هم وقت می‌گذرانید، کیفیت رابطه‌تان را ارتقا دهید.

خط قرمزها

درست است که شما در حال درک کردن یک خصیصه منفی در همسرتان هستید و می‌خواهید زندگیتان را حفظ کنید و برای بهتر شدن اوضاع تلاش کنید، اما این دلیل نمی‌شود که همسر شما حق داشته باشد مرزها و خط قرمزهایتان را پشت سر بگذارد و حریم خصوصی‌تان را درک نکند. کنکاش در ایمیل‌ها، چک کردن تلفن همراه، گشتن کیف و رفتارهایی از این دست نقض حریم خصوصی است و نیازی نیست که شما این مسائل را تحمل کنید، بدتر اینکه هیچ‌کدام از این کارها به بهتر شدن وضعیت او کمک نخواهد کرد. همچین مرز فیزیکی‌تان را هم توضیح داده و به آن احترام بگذارید. فرد حسود می‌تواند عصبانی و یا پرخاشگر شود و به شما آسیب فیزیکی برساند. اگر فرد بر اثر حسادت به آسیب فیزیکی و کتک‌کاری دست می‌زند، نیازی به تحمل وضعیت نیست و باید هرچه سریع‌تر و جدی اقدام کنید.

یک متخصص را به کار بگیرید

اگر وضعیت زندگی‌تان سال‌هاست که به همین منوال گذشته است و همه روش‌ها را برای خاموش کردن آتش حسادت همسرتان به کار برده اید اما همچنان زندگی‌تان مشکلات اساسی به این خاطر دارد، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. نفر سومی که بی‌طرف است، متخصص است و می‌تواند استدلال‌های صحیحی داشته باشد. مشاور می‌تواند موضوعاتی را با او در میان بگذارد که شاید شما به‌عنوان همسر نتوانید این کار را بکنید.

مقصرم؟

اگر در گذشته به هر دلیلی حس حسادت همسرتان را تحریک کرده‌اید، کارتان کمی سخت‌تر است و باید بیشتر زمان بگذارید تا موضوع را حل کنید.

اعتمادبه‌نفس و پیشرفت

گاهی حسادت، صرفا به این دلیل تحریک می‌شود که فرد گمان می‌کند به‌اندازه همسرش توانایی ندارد و هرچقدر هم تلاش کند نمی‌تواند به پای او برسد یا اینکه اصلا حوصله چنین تلاشی را ندارد. تصور کنید که شما مهندسی هستید که در کارتان هم پیشرفت کرده‌اید و بسیار هم موفقید، اما همسرتان یک معلم است و حس می‌کند که از شما کمتر است و یا به‌اندازه شما موفق نیست. این فرد معمولا تلاش می‌کند به‌خاطر حسادتی که به آن گرفتار شده است، جلوی پیشرفت همسرش را بگیرید. ممکن است به او بگوید: «دیگه راضی نیستم کار کنی» یا «نمی‌خواهم ادامه تحصیل بدی» «چرا فلان پروژه را قبول کردی، من از آقای فلانی خوشم نمیاد» و سنگ‌اندازی‌هایی از این دست.

پس خوب است که نسبت به پیشرفت همسرتان حساس باشید. او را تشویق و ستایش کنید و اعتماد‌به‌نفسش را بالا ببرید. اگر مدام بخواهید بالاتر بودن و موفق‌تر بودن را توی چشم او بزنید، مطمئنا کار خودتان سخت تر خواهد شد.

شناخت و پیشگیری

اگر نمی‌توانید بار احساسی حسادت را به دوش بگیرید، همان اول کار این را بگویید، شما مجبور نیستید که از عهده مشکلات احساسی فرد دیگری برآیید اما این تا وقتی است که او را به‌عنوان همسر قبول نکرده‌اید، بعد از آن دیگر باید برای اصلاح امور دست به کار شوید.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: