کد خبر: ۶۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
پپ
صفحه نخست » زیرگذر تاریخ

عاطفه میرافضل

لید: درمیان گردش زنجیره تاریخ و تکرار نقاط اوج و سقوط ملل، نکات ویژه وجود دارد که هرچند کوچک یا فرعی به‌نوبه خود نوآور بوده و خط جدیدی به روند تاریخ یا سطح جدیدی به فرهنگ یک جامعه اضافه کرده‌اند. این اتفاقات خارج از چهارچوب تاریخ، اکثرا جنبه لطیفی دارند اما چندی از آن‌ها چرخش بسیار تاریکی نیز به‌همراه داشته‌اند.

دامن برای آقایان

مردان دامن‌پوش اسکاتلندی برای اولین بار در جنگ‌ها از این پوشش استفاده کردند. این دامن‌ها اجازه حرکت راحت‌تر را به سربازان می‌داد و در شب‌های سرد به‌عنوان یک پتوی گرم و نرم برای صاحبش مورد استفاده قرار می‌گرفت، به همین دلیل استفاده از دامن در اسکاتلند و شمال انگلیس به سرعت گسترش یافت و تبدیل به نوعی نماد ملی شد. نمونه‌های اولیه کت و دامن اسکاتلندی نوعی پوشش سرتاسری بود که از سرتاپای افراد را می‌پوشاند. اما در قرن ۱۶ میلادی یک انگلیسی از پوشیدن این عبای بلند احساس ناراحتی کرد؛ بنابراین قسمت بالایی لباس را جدا کرد و به‌عنوان یک بالاپوش مستقل آن را طراحی کرد. قسمت دامن را نیز با استفاده از پلیسه‌های مختلف پرچین تر و زیباتر کرد. این نوع جدید از لباس با استقبال مردم مواجه شد و به‌سرعت رواج پیدا کرد. جالب است بدانید هنوز هم مردان دامن پوش اسکاتلندی و مناطق انگلیسی‌زبان اروپا از این نوع پوشش احساس غرور و عزت‌نفس می‌کند. امروزه بیشتر مردم اسکاتلند کت و دامن اسکاتلندی را به‌عنوان لباس رسمی یا لباس ملی می‌دانند که در مراسمات رسمی یا جشن‌ها و... استفاده می‌کنند. اگرچه هنوز تعداد محدودی از افراد وجود دارند که در زندگی روزمره‌شان از این پوشش استفاده می کنند ، اما به‌طور کلی افراد آن را اجاره می‌کنند تا در عروسی‌ها یا سایر مناسبت‌های رسمی بپوشند. دامن اسکاتلندی ممکن است توسط هر کس بدون توجه به ملیت و تبار آن استفاده شود.

******

فرعونی که اعدام شد

تائوی دوم، فرعونی است از دودمان هفدهم در دوره دوم میانی مصر. پژوهشگران پس از بررسی مومیایی این فرعون به این نتیجه رسیده اند که او در سن ۴۰ سالگی کشته شده. یافته‌های جدیدتر نشان می‌دهند که این فرعون نامدار در نوعی مراسم اعدام به دست دشمنانش کشته شده است. بر پایه گزارش موزه آثار باستانی مصر با استناد به تحقیقی که به‌تازگی منتشر شده، تائو دوم ابتدا در میدان نبرد دستگیر و سپس در نوعی مراسم اعدام کشته می شود. بررسی مومیایی این فرعون که بیش از ۳۶۰۰ سال قدمت دارد، به‌همراه سی‌تی‌اسکن و تصاویر سه‌بعدی، پایه و اساس این نظریه است. تائو دوم فرعونی است که مصریان را وارد نبردی سخت با هیکسوس‌ها کرد. هیکسوس‌ها مردمانی سامی‌تبار بودند که به عنوان نخستین قدرت بیگانه در بخش شرقی دلتای نیل ظهور کردند.

ده‌ها سال است که مصرشناسان می‌خواهند چگونگی و علت مرگ فرعون را در یابند. این مومیایی در پایان قرن ۱۹ میلادی پیدا شد و هم اکنون در قاهره نگهداری می‌شود. محققان از مدت‌ها پیش به جراحات شدید در ناحیه سر فرعون پی برده بودند و از دهه ۱۹۶۰ میلادی این زخم‌ها را با روش تصویربرداری پزشکی بررسی کردند.از متداول‌ترین تئوری‌ها در مورد مرگ تائوی دوم این است که پادشاه هیکسوس شخصا به دست خود او را کشته است یا اینکه این فرعون در خواب و با خیانت اطرافیان غافل‌گیر شده است. اما از آنجا که دست‌های مومیایی تغییر شکل داده‌اند، پژوهشگران نتیجه گرفته‌اند که احتمالا دست‌های او را هنگام اجرای مراسم اعدام از پشت بسته بوده‌اند.

*****

اولین سلطان زن مسلمان


در میان پادشاهان مسلمان رضیه‌خاتون اولین پادشاه زن دولت مسلمان ترک در دهلى بود که سال ۶۳۴ هجرى قمرى با اقتدار به حکومت رسید. در میان فرزندان شمس‌الدین؛ پدر رضیه‌خاتون، سلطان ترک‎نژاد هند هیچ‌کدام عقل و درایت دخترش رضیه را نداشتند. رضیه‌خاتون زنى عادل و دوستدار مردم بود و تربیت پدر بسیار روى او تأثیر داشت؛ سلطان با درک این موضوع او را به‌عنوان ولیعهد خود انتخاب کرد ،برخی از امرای ترک با این انتخاب مخالف کرده و پس از مرگ سلطان یکی از پسرانش را به تخت نشاندند. سلطان جدید فردی بی‌لیاقت و می‌خواره بود. رضیه‌خاتون که تحمل دیدن بی‌کفایتی برادرش را نداشت با کمک هوادارنش و مردم دهلی قیام کرد و سلطنت را از برادرش باز پس گرفت.
وی در عین جنگجویى و جسارت زنى بسیار خوش‌خوى و دوستدار و پشتیبان علما و دانشمندان بود. در دوران کوتاه حکمتش عدالت را بر جامعه حاکم کرد و رفتار عادلانه با مردم داشت؛ با این وجود امرای دربار رفتار خوبی با او نداشتند. برای همین او برای مقابله با رفتار‌های آن‌ها لباس مردانه به تن کرد و در حالى که همیشه مسلح به تیر و کمان بود سوار بر فیل در میان مردم ظاهر مى‌شد.
تا شروع قرن سیزدهم با توجه به نمونه نادر حاکمیت زنان در دنیاى مسیحیت اروپاى غربى، سلطان رضیه اولین و باقدرت‌ترین پادشاه زن مسلمان در دنیا
اسلام بود.او نزدیک به چهار سال با درایت و عدالت امپراطوری اسلامی هند را اداره کرد. همچنین گذشته از قابلیت ادارى و نظامى در صنعت و هنر نیز استعداد غیرقابل انکارى داشت. اشعار دلنشین او با تخلص شیرین دهلوى وجود دارد. اولین سلطان زن جهان اسلام، در یکی از جنگ‌هایش درحال فرار از دشمن؛ به دست یک کشاورز و به طمع جواهراتش کشته شد.

******

عجایب ساعت بزرگ انگلیس

ساعت معروف لندن پس از آتش‌سوزی بزرگ لندن و سوختن کاخ ویست‌مینستر در اکتبر 1834 میلادی در بازسازی کاخ به‌عنوان برج ساعت به آن اضافه شد. «بیگ‌بن» دقیق‎ترین ساعت دنیا نام دارد که دقت آن با «گرینویچ» مو نمی‌زند؛ در زمان تنظیم این ساعت بزرگ سازندگانش توجه داشتند حتی یک ثانیه هم از مبدع زمان عقب نیافتند. وزن ساعت لندن چیزی بیشتر از 13 تن بوده ناقوس بزرگ 7/13 تن، 7/2 متر قطر و 2/2 متر ارتفاع دارد. بزرگی و سنگینی ساعت نسب آن را برای سازندگانش به چالشی بزرگ تبدیل کرده بود در نهایت با استفاده از هزاران ترفند پرریسک ساعت به رأس برج منتقل شد و در سال ۱۸۵۹ بیگ‌بن برای اولین‌بار شروع به نواختن کرد. ساعت بیگ‌بن‌بن ۱۱ طبقه دارد و گفته می‌شود به دلیل چرخش محور زمین، این برج دچار 04/0درجه خمیدگی شده است.از 1859 تا 2016 بیگ‌بن بی‌وقفه کار می‌کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۶ این ساعت برای تعمیر مدتی تعطیل شد.جالب است بدانید یکی از نام‌هایی که در ابتدا قرار بود بر برج ساعت گذاشته شود، ویکتوریا بود. و «خداوندا، از ملکه ویکتوریای اول محافظت کن.» جمله‌ای ست که به زبان لاتین در پایین صفحه ساعت نوشته شده است.

منابع : سایت تاریخ ما

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: