کد خبر: ۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
پپ
صفحه نخست » کدبانوگری

فرنوش شهابی

کنجد: ۱.۵ پیمانه

شکر: ۱ پیمانه

کره: ۲۰ گرم

گردو خرد شده: یک‌سوم پیمانه

زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق غذاخوری (دلخواه)

ابتدا کنجد را پاک کنید و بشورید و روی یک پارچه نخی ریخته تا کاملا خشک شود. سپس کف یک سینی فلزی را کمی چرب کرده تا وقتی پشت زیک حاضر می‌شود زمان زیادی ندارید. گوشت‌کوب مورد نظر را هم کمی چرب کنید و کنار بگذارید.

کنجدها را داخل تابه بدون روغن ریخته و تفت دهید تا کنجدها طلایی و برشته شوند حتما حرارت ملایم باشد و مدام هم بزنید تا کنجدها نسوزند وقتی بوی کنجد بلند شد و یا اینکه کنجدها شروع به صدا دادن و پریدن از تابه کردن یعنی کنجدها برشته شدند و کافی می‌باشد کنجدها طلایی را از روی حرارت برداشته و داخل یک ظرف بریزید.

داخل تابه شکر را ریخته و حرارت روی متوسط تنظیم می‌کنید تفت می‌دهیم تا شکر کم‌کم ذوب شود و کاراملی رنگ شود سپس به آن زعفران اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم بعد از آب شدن شکر حرارت را کم کنید و به آن کره را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند.

کنجد برشته را به همراه گردو خرده شده را اضافه می‌کنیم و تند تند هم می‌زنیم تا همه مواد خوب ترکیب شوند و خودش را بگیرد.

در این مرحله باید سرعت عمل داشته باشید چون کنجد سریع بسته و بسیار داغ است می شود مخلوط را روی سینی فلزی که از قبل چرب کردیم بریزید و با گوشت‌کوب خوب بکوبید تا صاف شود و پشت زیک نازکی را تهیه کنید و سریع با چاقو چرب شده برش بزنید و کمی بعد که خنک شده با احتیاط از روی سینی جدا کنید و سرو کنید.

1ـ افزودن زعفران اختیاری می‌باشد برای طعم و رنگ بیشتر اضافه کنید.

2ـ می توانید مقدار گردو را بیشتر بریزید و یا از پسته استفاده کنید.

3ـ نکته مهم در کاراملی شدن شکر این است که نباید خیلی حرارت زیاد باشد و مدت زمان طولانی تفت دهید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: