کد خبر: ۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
پپ
خوراکی‌های ممنوعه برای مبتلایان به آلرژی بهاری
صفحه نخست » پزشکی


افرادی که دچار آلرژی بهاری هستند، می‌دانند که هر سال حدودا از چه زمانی باید مراقبت‌های خاص خودشان را شروع کنند. عطسه و خس‌خس سینه از علائمی هستند که خیلی زود این افراد را از ماجرا خبردار می‌کنند. این افراد معمولا باید داروهای ضدآلرژی مصرف کنند و از قرار گرفتن در معرض گرده‌ها دور بمانند

در مورد افرادی که مبتلا به آلژی بهاری هستند گزینه مهم خودداری از مصرف بعضی مواد غذایی است که باعث تشدید آلرژی بهاری می‌شوند. این مواد غذایی عبارتند از:

جعفری

اگر به گرده‌های درخت‌هایی مانند توسکا آلرژی دارید، احتمالا باید از خوردن جعفری خودداری کنید. جعفری در گروه مواد غذایی دارای واکنش متقابل قرار می‌گیرد و بنابراین مصرف آن در دوران اوج آلرژی بهاری می‌تواند مشکلات آلرژیک شما را بدتر کند.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی هم سرشار از هیستامین‌ها است و مصرف آن در صورت تماس شما با گرده‌های چمن نیز به واکنش متقابل منتهی خواهد شد. بنابراین مصرف گوجه‌فرنگی برای افراد مبتلا به آلرژی بهاری خصوصا در دوران اوج این آلرژی، با تشدید علائم همراه خواهد شد.

بادام

بادام با تشدید آلرژی‌های ناشی از گرده‌های درختی مرتبط است. پس در دوران اوج آلرژی بهاری از خوردن بادام و فرآورده‌های حاوی بادام مانند شیربادام یا انواع شیرینی‌ها و کلوچه‌های حاوی آرد بادام خودداری کنید.

موز

اگر آلرژی شما با عطسه و سرفه همراه است، چه بهتر که از خوردن موز خودداری کنید. مصرف موز در دوران آلرژی فصلی با تشدید علائم این مشکل همراه می‌شود.

کرفس

کرفس از سبزی‌های مفید و جذابی است که خیلی‌ها به آن علاقه دارند اما متأسفانه مصرف کرفس می‌تواند علائم آلرژی ناشی از گرده‌های درختی و چمن را تشدید کند. پس اگر پس از مصرف کرفس با تشدید علائم آلرژی مواجه شدید باید از مصرف این سبزی خودداری کنید.

3 نکته تکمیلی

۱ـ ممکن است که سیستم ایمنی بدن،‌ پروتئین‌های گیاهی موجود در بعضی از میوه‌ها و سبزی‌ها را با گرده‌ها اشتباه بگیرد و روندی به‌نام «واکنش متقابل» را در بدن فعال کند. این واکنش در فاصله کوتاهی پس از مصرف این میوه‌ها و سبزی‌ها با حالت‌هایی مثل خارش لب‌ها، دهان و گلو نمایان می‌شود. البته یادتان باشد که با پختن میو‌ه‌ها و سبزی‌ها یا قرار دادن آن‌ها در مایکرویو می‌توانید پروتئین‌های دخیل در بروز واکنش متقابل را از بین ببرید.

۲ـ بعضی از مواد غذایی باعث غلیظ شدن مخاط در بدن می‌شوند. مخاط در حالت عادی باید بدن را از شر ترکیبات آلرژی‌زا خلاص کند‌ اما مخاط غلیظ شده به‌خوبی در بدن جریان پیدا نمی‌کند و نهایتا ترکیبات آلرژی‌زا در بدن گیر می‌افتند. مطالعات نشان می‌دهند که شیر و محصولات لبنی تهیه‌شده از شیر، مخاط را غلیظ‌‌ترمی‌کنند و باعث تحریک گلو می‌شوند.

۳ـ بعضی از مواد غذایی حاوی هیستامین‌ها هستند یا می‌توانند بدن را به تولید هیستامین‌ها وادار کنند. هیستامین‌ها نیز باعث بروز اصلی‌ترین و رایج‌ترین علائم آلرژی مانند عطسه، خس‌خس سینه و خارش بینی و چشم‌ها می‌شوند بنابراین دوری از مواد غذایی سرشار از هیستامین می‌تواند به کاهش میزان هیستامین‌ها در بدن و تسکین علائم آلرژی کمک کند. قارچ، بادمجان، فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس، آووکادو، ماهی دودی، میوه‌های خشک و مواد غذایی حاوی سرکه، همگی در گروه خوراکی‌هایی قرار می‌گیرند که شکل‌گیری هیستامین‌ها در بدن را تشدید می‌کنند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: