کد خبر: ۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
پپ
صفحه نخست » زیرگذر تاریخ


عاطفه میرافضل

احمدمیرزا در ۱۲ سالگی و پس از برکناری محمدعلیشاه بر تخت سلطنت نشست. از آنجا که وی در زمان پادشاهی به سن قانونی نرسیده بود، عضدالملک و ناصرالملک را بهعنوان نایبالسلطنه او انتخاب کردند تا پادشاه جوان را در اداره بهتر کشور یاری کنند تا اینکه مقارن با انتخابات مجلس سوم شورای ملی، احمدمیرزا به سن قانونی رسید و با نام احمدشاه در مرداد ۱۲۹۳ خورشیدی رسما تاجگذاری کرد.

توجه به تناسباندام و نقش آن در سلامت جسم، یکی از مواردی است که از دیرباز موردتوجه افراد و طبقات مختلف در سراسر جهان و از جمله در ایران بوده است.

نکته جالب اینجاست که گاه موضوع لاغر شدن با انتقادات جدی روبرو میشد و پدران به پسرانشان توصیه میکردند که خودشان را لاغر نکنند و در عوض، با ورزشکردن به تعادل وزنی برسند.

یکی از کسانی که چنین توصیهای به پسرش کرد، فضلالله زاهدی، مجری کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود. او که پسرش اردشیر را برای تحصیل در رشته کشاورزی به خارج فرستاد، در نامهای خطاب به وی که گویا به دلیل خوشگذرانی بیش از حد، چاق شده و به دلیل عوارض ناشی از آن بهدنبال لاغر کردن خودش و رسیدن به تناسباندام بود، نوشت:

«خواهشى که از تو دارم، فکر لاغر شدن نباش؛ زیرا مرد باید با ورزش، البته در حد اعتدال، خوش‏هیکل شود و معلوم نیست چاقى مرد بلندقد هم بد باشد.

بهعلاوه، این عبارات زنانه است و آنها هستند که دوست دارند الگانت (خوش‏هیکل و خوش‏تیپ) باشند. از طرفى هزارها مردهاى احمق روى این اصل زندگى خود را فدا کرده‏اند. یکى از آنها احمدشاه بود که رفت لاغر بشود؛ در مدت چهارماه مُرد. مردى که کار مى‏کند، چاق نمیشود؛ خصوصا ورزش هم بکند.»

اینکه آیا اردشیر به نصیحت پدر نظامیاش عمل کرد یا نه، معلوم نیست؛ ولی اشاره فضلالله زاهدی به دلیل مرگ احمدشاه که بهخاطر سرطان معده و در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در پاریس درگذشت، جالبتوجه و کمتر شنیده شده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: