کد خبر: ۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
پپ
صفحه نخست » اخبار


سمانه زاهد

در طول هر سالی که از عمر این جهان میگذرد، اتفاقات و رویدادهای بسیاری در گوشه و کنار این جهان پهناور به وقوع میپیوندد که در حافظه ماندگار تاریخ ثبت و ضبط میشوند هر چند ممکن است ما خیلی زود آنها را به فراموشی بسپاریم... چند لحظه فکر کنید ببینید یادتان میآید سال 99 که حالا چمدان بهدست منتظر تحویل سال به 1400 است، چه خاطرات تلخ و شیرینی را برای ما به یادگار گذاشته؟

راه اینجاست...

سال 99 مثل هر سال پر از سخنان حکیمانه رهبر انقلاب است که به مناسبتهای مختلف بیان شده است. این سخنان محدود به یک سال خاص نیست و در حقیقت چون چراغی فروزان است که راه را برای ما روشن میکند... در آستانه سال جدید، نگاهی گذرا به برخی از فرمایشات بهیادماندنی رهبری عزیز میاندازیم و آنها را آویزه گوش میکنیم:

هدف ما قوی شدن کشور است. قوی شدن از خطوط اصلی بعثت و قرآن است. (سخنرانی نوروزی خطاب به مردم ایران)

ملت ایران در آزمون کرونا خوش درخشید. غرب در این حادثه روح وحشیگری خودش را نشان داد! (سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت
امام زمان
عجلاللهتعالی فرجهالشریف)

امام به همه ما یاد داد که از قدرتهای زورگو نترسیم. هر وقت از دشمن ترسیدیم مشکلاتمان بیشتر شد. (سخنرانی در پایان محفل انس با قرآن)

حقوق طبیعی نیروی کار باید رعایت بشود؛ یعنی دستمزد عادلانه، پرداخت منظم و بدون تأخیر، ثبات اشتغال یعنی امنیت شغلی که بنده روی این امنیت شغلی هم سالهای قبل تأکید کردهام که این یکی از مسائل بسیار مهم است. (بیانات در ارتباط تلویزیونی با مجموعههای تولیدی)

دولت جوان حزباللهی علاج مشکلات کشور است. (بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی)

برای مردم کار کنید؛ اسیر جو نشوید. مهار تورم مسئله جدا کلیدی است. (بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی)

جنگ امروز جنگ ارادههاست؛ اگر جریان تحریف حقایق ایران شکست بخورد، تحریم ایران نیز قطعا شکست خواهد خورد. (بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان)

کمک مؤمنانه به مردم، انقلابیگری واقعی است. (بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان)

پیری جمعیت از همه خطرات بزرگتر است. (بیانات در دیدار جمعی از فعالان حوزه خانواده)

اقتصاد کشور را معطل تحولات خارجی نکنید. (رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت)

همه بدانند! علاج همه مشکلات در داخل کشور است. (بیانات در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح)

برخی اسم عقلانیت را میآورند و منظورشان ترس است. فرار از مقابل دشمن ترس است نه عقلانیت! (بیانات در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح)

حل مشکل اقتصادی نیازمند همت و شجاعت است. (بیانات در دیدار اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی)

به فکر خنثیسازی تحریم باشید. رفع تحریم دست دشمن است اما خنثی کردن تحریم دست ماست. (دیدار با دستاندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده شهید)

مسئولان به وحدت کشور ضربه نزنند. مگر نمیگویید با دنیا مذاکره کنیم؟ خب برای حل اختلافات با عنصر داخلی مذاکره کنید. (دیدار با دستاندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده شهید)

آمریکا باید همه تحریمها را در عمل لغو کند و ما راستیآزمایی کنیم. آن طرفی که حق دارد شرط معین کند ایران است. (بیانات در دیدار فرماندهان نیروی هوایی)

هر روز که میگذرد اهمیت نقش جوانان در پیشرفت و آینده کشور بیشتر آشکار میشود. (پیام رهبر انقلاب به پنجاه و پنجمین نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا)

گرانی شب عید را علاج کنید. وضعیت معیشت مردم غصه بزرگی است. (روز درختکاری)

حفظ محیطزیست یک فعالیت دینی و انقلابی است. (روز درختکاری)

جوانان عزیز از فضای مجازی برای امیدآفرینی و توصیه به حق، صبر و بصیرتآفرینی و توصیه به تنبلی نکردن استفاده کنید. (بیانات در سخنرانی تلویزیونی بهمناسبت عید مبعث)

مهمان ناخوانده

اولین خبری که حتی زودتر از ما وارد سال جدید شد و در کنارمان نشست پای سفره هفتسین سال 99، خبر شیوع ویروس منحوس کرونا بود. ورودش به ایران از سال 98 شروع شد و همین طور یواش یواش اوج گرفت طوری که پشت پا زد به تمام برنامهریزیهای نوروزی مردم و آنها را در قرنطینه خانگی نشاند. آن اوایل که هیچکس شناخت درستی از آن نداشت، فکر میکردیم مهمانی ناخوانده است که بهزودی شرش از سرمان کنده میشود و تعطیلات تلف شده عیدمان را در زمان دیگری تلافی میکنیم. یادتان هست حتی مسئولین هم برای تعطیلات جایگزین مردم برنامه ریخته بودند اما این ویروس سمجتر از این حرفها بود و هنوز هم که هنوزه سایه شومش بر سر ماست، تازه هر چند وقت یکبار هم خودش را بهروز میکند مثل نسخه انگلیسیاش! در بیش از یک سال همنشینی، این ویروس عزیزان زیادی را از ما گرفته است، کادر درمانمان را حسابی مشغول کرده و جانشان را به خطر انداخته، مشاغل زیادی ضربه اقتصادی خوردند، خانهنشینی بیش از اندازه همهمان را خستهمان کرده ولی با تمام این حرفها ما مردانه ایستادهایم. ما سختتر از این روزها را گذراندهایم، ما به امید خدا میتوانیم این موجود ذرهبینی قویبنیه را شکست دهیم! به امید آن روز که خیلی هم دیر نیست. سال 1400 سال اتفاقات خوب است...

نفسی بند آمد و جنبشی به راه افتاد...

«نمیتوانم نفس بکشم» این جملهای بود که از ماه می 2020 (خرداد ماه) در فضای مجازی دست به دست شد و آتش خشم علیه نژادپرستی در آمریکا را شعلهور کرد. ماجرا برمیگردد به قتل ناجوانمردانه «جورج فلویدِ» سیاهپوست توسط یکی از افسران پلیس آمریکا.

مغازهداری به اداره پلیس زنگ میزند و از جرج فلوید به دلیل ارائه یک اسکناس 20 دلاری تقلبی در ازای خریدش شکایت میکند. پلیس سر میرسد و از همان ابتدا انگار که کلاهبرداری را به دام انداخته باشد در قبال فلوید خشونت به خرج میدهد و با اسلحه به سراغ او میرود. این مرد سیاهپوست برای ورود به ماشین پلیس مقاومت میکند. در همین لحظه «درک شوین» افسر پلیسی که مواردی مثل 3 شلیک غیرقانونی در پروندهاش موجود است، خودش را به صحنه میرساند، فلوید را پشت ماشین برده و او را بر زمین میخواباند و با زانو بر گردن او فشار میآورد، براساس تصاویر ضبط شده توسط دوربین رهگذران دو افسر پلیس دیگر هم به کمک شوین رفته و بر بدن فلوید فشار میآورند. در فیلمهای منتشرشده فریادهای دلخراش فلوید که با لحنی دردناک میگوید «نمیتوانم نفس بکشم» به گوش میرسد. با خراب شدن حال فلوید با فوریتهای پزشکی تماس گرفته میشود و بعد از چند دقیقه آمبولانس میآید اما با انتقال فلوید مشخص میشود او نبض ندارد.

به دنبال قتل فلوید توسط پلیس سفیدپوست آمریکایی، بار دیگر زخم چرکین نژادپرستی در آمریکا سر باز میکند و تظاهرات گسترده مردمی علیه این مسئله در کشور مدعی آزادی به راه میافتد و جرج فلوید به نماد دیگری برای مبارزه با این قانون غیر انسانی تبدیل میشود.

لنگر اقتدار ایران در آبهای آن سوی جهان

در زمانی که ایران و ونزوئلا تحت شدیدترین تحریمهای یکجانبه بودند (و البته هنوز هم هستند)، جمهوری اسلامی ایران با وجود تهدیدات آمریکا به اعزام نفتکشهای حامل بنزین و ارسال محمولههای مواد غذایی و تجهیزات فنی و مهندسی به ونزوئلا اقدام کرد. اقدامی شجاعانه که پیامی صریح برای جامعه جهانی بهخصوص آمریکا داشت و اقتدار و توانمندی ایران را به رخ جهانیان کشید.

انفجارهای پر سر و صدا

سال 99 سال پر سر و صدایی بود. سالی که در آن دو انفجار مهم رخ داد یکی در بندر بیروت و دیگری در نشویل آمریکا.

14 مردادماه منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار مهیب در بیروت خبر دادند. انفجاری که به گفته مسئولان لبنانی در یک انبار حاوی دو هزار و 750 تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت رخ داد و ابعاد فاجعهآمیزش خیلی زود رخ نشان داد. بسیاری از ساختمانهای اطراف بندر بهطور کامل ویران شدند و آمار هم از تعداد بالای قربانیان و مجروحان این حادثه خبر میداد. میزان قدرت انفجار بیروت آنقدر بالا بود که در 240 کیلومتری محل حادثه یعنی جزیره قبرس شنیده شد و مرکز لرزهنگاری اردن هم زلزلهای به بزرگی 5/4 ریشتر را به ثبت رساند.

به محض انتشار خبر این حادثه، دشمنان سریع به این فکر افتادند تا از آب گلآلود ماهی بگیرند و علت آن را به گردن حزبالله لبنان بیندازند، توطئهای که به نتیجه نرسید و هیچگاه مدرکی دال بر این اتهام بیاساس پیدا نشد.

اما انفجار بزرگ نشویل آمریکا در ایالت تنسی و در نخستین ساعات روز کریسمس به وقوع پیوست. انفجار یک خودروی پارک شده در مرکز شهر باعث این اتفاق بود که موجب خسارت به ساختمانها و ماشینهای اطراف شد. عامل این بمبگذاری که در جریان انفجار جان خود را از دست داده، شناسایی شده اما انگیزه عمل او هنوز مبهم است!

چم ایران همیشه بالاست!

پایگاه معتبر رتبهبندی سایمگو که هرساله به بررسی ژورنالها و شاخصهای علمی کشورهای مختلف دنیا میپردازد سال گذشته ایران را در جایگاه شانزدهم از نظر علمی معرفی کرد اما در جدیدترین رتبهبندی این پایگاه در سال 2019 ایران یک پله دیگر صعود کرده و خود را در میان پانزده کشور برتر علمی دنیا قرار داده است. کارشناسان این رتبهبندی را بر اساس میزان مقالات ارائه شده از سوی محققان و دانشمندان کشورهای مختلف میسنجند. این رتبه علمی را اگر در کنار تحریمها و محدودیتهای ظالمانه جهانی قرار دهیم موفقیت چشمگیر ایران بیش از پیش خودش را نشان میدهد.

رسوایی بزرگ

برای خلاصه کردن همه آنچه گذشت این کلام «ایمن محیالدین» مجری مصریتبار شبکه MSNBC گزینه مناسبی باشد: «بعد از آنچه در انتخابات این دوره ریاستجمهوری رخ داد، آمریکا دیگر اجازه ندارد درباره دموکراسی، انتخابات آزاد یا رعایت هنجارهای دموکراتیک، دیگران را نصیحت کند.»

ترامپ و بایدن بهعنوان دو نامزد اصلی، در جریان مناظرات انتخاباتی تا توانستند از خجالت یکدیگر درآمدند و آبروی نداشته نظام سیاسی کشور مدعی دموکراسی را بر باد دادند. بعد از برگزاری انتخابات هم بر طبق نسخهای که سال 88 برای ما نوشته بودند، عمل کردند و قبل از پایان شمارش آرا هرکدام خودشان را برنده قطعی انتخابات اعلام کردند و بر آتش فتنه دمیدند و پروژه درگیریهای خیابانی را کلید زدند. روزها این درگیریها در سطح ایالتهای مختلف ادامه داشت و صحنههای بکر و بینظیری از کشور مدعی تمدن و آزادی برای جهانیان به نمایش گذاشت تا اینکه به نقطه اوج رسوایی یعنی حمله به کنگره آمریکا رسید. هواداران ترامپ پس از سخنان تحریکآمیز او به سمت کنگره حمله بردند و نشست مجلس نمایندگان و سنای این کشور برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری را متوقف کردند. هر چند بعد از افتضاح بهوجود آمده و کشته شدن یک زن در جریان حوادث، ترامپ با محکوم کردن این اتفاق خواست خودش را تبرئه کند اما «کریستوفر میلر» آخرین وزیر دفاع دولت او، نقش ترامپ در تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره را تأیید کرد.

نتیجه همه آنچه که در دوران انتخابات آمریکا رخ داد این بود که هژمونی پوشالی این کشور مدعی دموکراسی و آزادی بیان فروریخت و به قول صاحبنظران خودشان، دوران پساآمریکا آغاز شد.

درِ باغ شهادت را نبستند...

جمعه 7 آذرماه در جاده آبسرد حادثهای به وقوع پیوست که خاطره تلخ جمعه تلخ و گزنده 13 دیماه 98، همان روزی که فهمیدیم بی حاج قاسم شدیم را برایمان زنده کرد. این بار دشمن به جای فرودگاه بغداد، خودش را رسانده بود به حدود 80 کیلومتری تهران تا جان رزمندهای از جبهه علم کشور را نشانه رود و او کسی نبود جز «شهید محسن فخریزاده». این شهید عزیز یکی از دانشمندان مؤثر و ردهبالای حوزه تحقیقات هستهای بود که «نتانیاهو» در برنامهای از او نام برده و نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» نامش را در فهرست 500 نفره قدرتمندترین افراد جهان منتشر کرده بود.

از همان ابتدا شواهد حکایت از آن داشت که پای موساد و رژیم صهیونیستی در میان است و هرچه گذشت گزارشات و مستندات بر صحت این شواهد مهر تأیید زدند. مثلا هفتهنامه انگلیسی «جوئیش کرونیکل» دو ماه پس از این واقعه طی گزارشی که به گفته خودش بر پایه اطلاعات منابع آگاه تهیه شده است، اعلام کرد شهید فخریزاده با یک سلاح اتوماتیک و کنترل از راه دور به وزن حداقل یک تن ترور شده که سازمان جاسوسی موساد ظرف هشت ماه قطعات آن را بهصورت مخفیانه به ایران وارد و سپس مونتاژ کرده است. به گفته این هفتهنامه تیم ترور این شهید متشکل از 20 ایرانی و اسرائیلی بوده که بهمدت هشتماه بهطور کامل این مقام دفاعی و هستهای را زیر نظر داشتهاند.

«ما میتوانیم» به روایت واکسنهای ایرانی!

از همان روزهای اول شیوع کرونا، دانشمندان جهان در فکر راهی برای مقابله با این ویروس ناشناخته کشنده بودند که حاصلش شده واکسنهای مختلفی که هر روز اخبار و اطلاعاتش در رسانهها منتشر میشود. دانشمندان ایرانی عزیز هم که مثل همیشه پیشتاز قافله علم بودند، با وجود همه مشکلات و تحریمها کم نیاورند و در قالب تیمهای مختلف علمی روی تولید واکسن متمرکز شدند تا تولیدی ایرانی را به هموطنان خود هدیه دهند. «کوو ایران برکت» ساخت ستاد اجرایی فرمان حضرت امامره اولین واکسنی بود که مقابل دوربینها به «طیبه مخبر» دختر رئیس ستاد و دو تن از مدیران ارشد این ستاد تزریق شد و تا امروز هم مراحل تست خود را با موفقیت از سر گذرانده است. به غیر از واکسن «کوو ایران برکت» دانشمندان پروژههای تولید واکسنهای دیگری را نیز در دست دارند که هر کدام در وضعیت مختلفی به سر میبرند و در نوبت اخذ مجوز برای ورود به عرصه عملی مبارزه با ویروس کرونا هستند. در حالی که هر روز اخبار خوبی از نتایج و تستهای واکسنهای ایرانی به گوش میرسد از آن سو، درباه واکسنهایی چون فایزر و مدرنا که تبلیغات گستردهای پیرامون اثربخشی و ایمنی آنها در رسانهها پخش میشد، خبرهای ضدونقیض و بدی به گوش میرسد و بسیاری با دیده تردید به آنها نگاه میکنند.

دست قاتل رو شد!

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یعنی همان سیا به تازگی گزارشی درباره ترور جمال خاشقچی روزنامهنگار آلسعود منتشر کرده که مشخص میکند محمدبنسلمان ولیعهد پادشاه عربستان سعودی با «ربودن» یا «قتل» جمال خاشقچی در استانبول موافقت کرده است.

در پی این گزارش وزارت خارجه سعودی طی اطلاعیهای اعلام کرد: قاطعانه آنچه در گزارش سازمان سیا درباره قتل خاشقچی که حاوی نتیجهگیریهای نادرست و تفسیرات اهانتآمیز علیه رهبری سعودی است، رد میکنیم.

البته قبل از این گزارش سیا هم انگشت اتهام خیلیها به سمت بنسلمان بود و کسی تصوری جز این نداشت اما میشود امیدوار بود طی این اختلافنظرها بین آمریکا و گاو شیردهاش حقایق پنهان بیشتری افشا شود.

اینجا مریخ است،

خوش آمدید!

سیاره سرخ مریخ در تاریخ 18 فوریه میزبان یک مهمان از زمین بود. مریخ نورد استقامت در ساعت 4 بعدازظهر این روز بهآرامی در دهانه جزرو سیاره مریخ فرود آمد. کمتر از یک روز بعد ناسا اولین تصاویر زنده ثبت شده توسط این مریخنورد را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

اعترافات عروس خانم!

در آخرین روزهای سال 99 افشاگری عروس خاندان سلطنتی انگلیس در رسانهها جنجال به پا کرد. «مگان مارکل» که همراه همسرش شاهزاده «هری» در مصاحبهای با «اوپرا وینفری» مجری مشهور آمریکایی شرکت کرده بود، خانواده سلطنتی را به نژادپرستی و دروغگویی متهم کرد و گفت زمانی که فرزندنش آرچی را باردار بوده، اعضای خانواده سلطنتی برای میزان تیرگی پوست فرزندش دغدغه داشتند و نمیخواستند پسرش عنوان شاهزاده داشته باشد. مارکل اعتراف کرد تحت فشار رفتارهای نامناسب خانواده سلطنتی، او تا مرز خودکشی پیش رفته است. شاهزاده هری هم در این مصاحبه اعلام کرد که بهخاطر عدم درک وضعیت همسرش از خانواده جدا شده و به آمریکا نقلمکان کردهاند.

فرصت تمــــــام است!

قرار بود چرخ سانتریفیوژها و چرخ زندگی مردم با هم بچرخد... قرار بود آنچنان رونق اقتصادی ایجاد شود که... قرار بود برجام همه مشکلات مردم را حل کند حتی مشکل آب خوردنشان را اما هیچ کدام از اینها که محقق نشد هیچ، با این اوضاع لجام گسیخته نرخ تورم و ارز حسابی چرخ زندگی مردم لنگ میزند... سال 99 با تمام مشکلات اقتصادی روزهای پایانیاش را سپری میکند، مشکلاتی که مطمئنا علاجش در داخل همین کشور است و لعن و نفرین فرستادن به واشنگتن دیسی دردی را دوا نکرد و نمیکند... حالا سال 1400 که خیلیها انتظارش را میکشیدند در راه است! کاش در این ماههای پایانی، دولتمردان بهجای امید بستن به کدخدا و رفقایش با اتکا به توان داخلی کاری کنند تا شاید زخم عمیق بر پیکره اقتصادی جامعه در سال 99 قدری التیام یابد. هرچند سال سختی را پشت سر گذاشتهایم اما باید امید داشت به روزهای پیش رو، امیدی که میتواند با دستان من و شما رقم بخورد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: