کد خبر: ۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
پپ
صفحه نخست » اخبار


سمانه زاهد

روزهای آخر اسفند، بوی تازگی در فضای شهر می‌پیچد. تیم‌های عملیاتی خانه‌تکانی به فرماندهی مادران در تمام خانه‌ها دست به کار می‌شوند تا کوچکترین اثری از گرد و خاک و کثیفی را شناسایی و خنثی کنند مبادا که پایشان به سال جدید باز شود، سبزه‌های سفره‌ هفت‌سین کم‌کم قد می‌کشند و بازار خرید هم حسابی گرم و پر رونق می‌شود و خلاصه بوی نویی می‌دهد. روزهای نو با اتفاقات و حوادث تازه از راه می‌رسند و آنچه در طول سال قدیم روی داده در ذهن‌ها بایگانی می‌شود.

این روزها که زمان خداحافظی با سال 95 رسیده، خوب است نگاهی کوتاه به برخی روزهای خوب و بد این سال بیندازیم و ببینیم این سال چگونه گذشت و چه خاطرات مشترکی را برای ما به یادگار گذاشت.

چو پروانه خود را به آتش زدند

صبح روز 30 دیماه، همه جا حرف از یک اتفاق و حادثه بود. اتفاقی که در لحظات اول هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد به تلخ‌ترین خبر روزهای سال 95 تبدیل شود. خبر از آتش‌سوزی در طبقات فوقانی ساختمان تجاری«پلاسکو»، ساختمان خاطره‌انگیز 53 ساله تهران حکایت می‌کرد. نیروهای جان بر کف آتش‌نشانی به سرعت و با تمام تجهیزات به محل اعزام شدند. حدود ساعت 11 صبح در حالی که 3 ساعت و نیم از تلاش آتش‌نشانان برای مهار آتش می‌گذشت به ناگاه ساختمان پلاسکو فرو ریخت. همان اول خبر زیر آوار ماندن تعدادی از نیروهای فداکار آتش‌نشان که داخل ساختمان مشغول امدادرسانی بودند، داغی بزرگی بر دل‌ها نشاند و چشمان نیروهایی که در بیرون ساختمان انتظار بازگشت‌ دوستان‌شان را می‌کشیدند بارانی کرد.

حادثه که به این‌جا رسید بازار شایعه‌ها و خبرهای دروغ قوت گرفت به طوری که حتی تعدادی از خبرگزاری‌های معروف هم در دام آن گرفتار شدند و با انتشار خبر و سپس تکذیب آن بر التهاب ماجرا افزودند این مسأله که ما متأسفانه بارها بارها در هنگام مواجه با چنین حوادثی شاهد آن بودیم ، از ضعفی رسانه‌ای حکایت دارد که باید به حال آن فکری کرد تا به حفظ آرامش عمومی در چنین مواقعی کمک شود.

با وجود تمام حواشی پیش آمده، نیروهای آتش‌نشان با امید نجات دوستان و مردمی که زیر آوار گرفتار شده بودند، شبانه‌روز به تلاش‌های مجاهدانه خود ادامه دادند و نهایت پس از چند روز عملیات آوار برداری به پیکرهای چند نفر از ساکنان ساختمان پلاسکو و دوستان شهیدشان دست یافتند.

کار این پروانه‌های عاشق که برای نجات مال و جان عده ای به نبرد آتش رفتند، آن قدر با ارزش بود که رهبر معظم انقلاب دوبار با صدور پیام تسلیت از مقام‌شان تجلیل کردند و مردم هم با حضور گسترده در مراسم تشییع آن‌ها نشان دادند تا ابد یادشان در دل‌ها می‌ماند.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: