کد خبر: ۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
پپ
نگاهی به مزایای فضای مجازی
صفحه نخست » پرونده 1



حنانه مقدادی

مترو حسابی شلوغ بود، با هزار زحمت خودم را داخل واگن جا دادم. در که بسته شد نگاهی به اطراف انداختم که ببینم جای بهتری برای ایستادن پیدا ‌کنم که یکدفعه توجهم جلب موضوعی شد. شاید از بین همه آدم‌های داخل واگن فقط دو، سه نفر سرشان تو گوشی یا تبلت نبود. یه لحظه با خودم فکر کردم این دنیای مجازی هزار رنگ که جز لاینفک زندگی همه ما شده، مانند نظر برخی‌ها هیولایی وحشتناک است و ما هم غذای امروز و فردای او یا نه آنقدرها هم که می‌گویند قدر قدرت نیست. در گیر و دار همین فکرها بودم که یه لحظه چشمم به صفحه گوشی دختری که کنارم روی صندلی نشسته بود افتاد، داشت با دقت نکاتی را از روی صفحه تلفن همراهش در کتاب زبان دانشگاهش یادداشت می‌کرد. او را که دیدم یاد جمله یک کارشناس افتادم که می‌گفت این دنیای مجازی شبیه خیلی ابزارهایی که وارد زندگی بشر شده می‌تواند کارکردهای مثبت و منفی داشته باشد درست مثل یک چاقو. شما از آن استفاده مفید می‌برید ولی وای به حال روزی که همین ابزار مفید به دست یک قاتل جانی بیفتد.

بارها بارها از زبان کارشناسان دلسوز حرف‌های زیادی درباره مضرات و کارکردهای منفی این فضای نوین گشوده شده به روی بشر امروزی شنیده‌ایم که مطمئنا همه آن‌ها درست و مورد قبول است اما بد نیست به مزایایی هم به واسطه این فضا در اختیار ما قرار گرفته نگاهی بیندازیم. در آخر هم سراغ دو تن از فعالان خوب فضای مجازی‌ می‌رویم و با هم صحبت‌هایی از حضور مثبت آن‌ها در این فضا می‌شنویم.

دوری‌ها را نزدیک کنیم

خیلی مواقع دنیای ماشینی امروزی وقتی برای ما نمی‌گذارد که به اقوام و دوستان‌مان سری بزنیم و از حال و روزشان با خبر شویم. گرچه هیچ چیز جای دید و بازدید را نمی‌گیرد اما فضای مجازی و امکان برقراری ارتباط آسان در این دنیا به ما اجازه می‌دهد تا از طریق مجازی از آن‌ها خبر بگیریم و حتی برخی از مشکلات مثل گرفتاری مالی آن‌ها را با زدن چند کلید حل کنیم. گروه‌های خانوادگی و دوستانه محفلی مجازی فراهم می‌کند تا حداقل ساعتی از روز را در کنار عزیزان‌مان باشیم. این کارکرد مخصوصا زمانی به چشم می‌آید که آن‌ها از ما کیلومترها دورتر باشند و بتوانند با ارسال تصویری ـ البته با رعایت چهارچوب فرهنگ اسلامی ـ دلتنگی‌مان را کاهش دهند.

دستاوردهای مذهبی

با آن‌که بنیان این فضا در دنیای لیبرال گذاشته شده و با مذهب بیگانه هست اما می‌توان از آن در جهت بهره‌بری مذهبی نیز سود جست. دسترسی به سایت مراجع معظم تقلید، دریافت پاسخ شبهات اعتقادی و دینی از سایت‌ها و کانال‌های معتبر، دسترسی راحت به فایل سخنرانی‌ها و مداحی‌ها متنوع، پرداخت وجوه شرعی و... همه از جمله مواردی است که می‌شود از بهره جست.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: