کد خبر: ۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
پپ
مشکلاتی که در کنار فضای مجازی به بحران تبدیل می‌شوند
صفحه نخست » پرونده 1



فرشته امیرزاده

معمولا هر پدیده‌ای نه می‌تواند مطلقا خوب باشد و نه بد، بلکه می‌شود از آن استفاده درست یا برعکس استفاده نامناسب کرد. درست مانند قضیه کاربرد چاقو که هم می‌تواند برای جراحی به کار رود و هم برای قتل. این مثال را می‌توان به هر اتفاق دیگری تعمیم داد. رایانه و اینترنت هم به عنوان فناوری‌های نوین ارتباطی برای بهبود زندگی و تسریع در آموزش و پژوهش و تماس طبعا مفید است اما اگر به عنوان وسیله وقت‌گذرانی یا پراکندن اخبار نادرست یا القای موضوعات مخدوش استفاده شود مضر است.

در عین حال باید توجه داشت که در دنیای مجازی الکترونیک و اینترنت موضوع‌های پیچیده دیگری هم موجود است که به عنوان مشکل قابل طرح است. در این فرصت به فهرستی از مشکلات و مزایای استفاده از فضای مجازی نگاهی می‌اندازیم.

اعتیاد

اگرچه بارها در رسانه‌ها به این موضوع اشاره شده اما وابستگی افراطی به رایانه و اینترنت فرد را به تدریج با روابط و عواطف انسانی بیگانه می‌کند. این موضوع به ویژه در کودکان و نوجوانان مصداق عینی‌تری دارد. آن‌ها در برابر بازی‌های کامپیوتری آسیب‌پذیرند و چنان محو این بازی‌ها یا امکانات انحرافی موجود در اینترنت می‌شوند که از روابط انسانی غافل می‌شوند و قدرت تماس با انسان‌های دیگر را از دست می‌دهند و به موجوداتی منزوی، گوشه‌گیر و پرخاشگر تبدیل می‌شوند.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: