کد خبر: ۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
پپ
صفحه نخست » یار مهربان


حبیبه هادی

مدت‌هاست که به این سؤال فکر می‌کنم چطور می‌شود که فقط عده‌ کمی اهل کتاب شده‌اند، اما در حفظ آن این‌قدر پایدار هستند. شاید پرسیدن از خودشان بهترین راه باشد. تا ضمن رسیدن به جواب، انگیزه‌ای شود برای ما که به آن‌ها بپیوندیم.

توضیحی کوتاه درباره مدرک تحصیلی و موقعیت شغلی

1ـ رابطه‌تان با کتاب چطور است؟ روزی چند ساعت مطالعه می‌کنید؟

2ـ چطور شد که در مسیر مطالعه قرار گرفتید؟

3ـ علت علاقمندی شما به خواندن کتاب چیست؟

4ـ کتابی را که خیلی از خواندن آن لذت ببرید چه بوده و چرا؟

5ـ آیا تا به حال در زندگی‌تان به کسی برخوردید که بتوانید از او به عنوان یک کتاب‌خوان خوب و حرفه‌ای یاد کنید؟

6ـ به نظر شما، چرا در حال حاضر، سرانه مطالعه پایین آمده و مخصوصا نسل جوان در خواندن کتاب تنبلی می‌کنند؟

7ـ از بین شخصیت‌ها و نویسنده‌های معروفی که در دوران کودکی شما را به خواندن کتاب علاقمند کرده، چه کسی را می‌توانید نام ببرید.

8ـ لطفا یک کتاب را که مطالعه آن مناسب ایام نوروز باشد را معرفی کنید.

...

محمدصادق علیزاده؛ کارشناس ارشد ارتباطات. دبیر فرهنگی روزنامه صبح نو و عضو تحریریه و اتاق فکر برنامه تلویزیونی شابک با موضوع کتاب و کتابخوانی

1. رابطه‌ام با کتاب در دو وجه عام و خاص خلاصه می‌شود. در وجه اول باید بگویم هر نویسنده و فعال فرهنگی باید به لحاظ شغلی و حرفه‌ای با کتاب در ارتباط باشد که به این تقدیر من هم در این جایگاه قرار می‌گیرم. اما از نظر آن رویکرد خاص که خودم خواهان آن باشم و سلیقه‌ام پذیرای آن باشد، باید جواب بدهم که یقینا این‌گونه هست و من هم به مراتب نیازمندی‌هایم که در ابتدا بالاتر بردن حد دانایی و دانش و بعد استفاده از تجربیات دیگران است به آن رجوع می‌کنم. درباره میزان مطالعه‌ام، می‌شود گفت که همه جا کتاب همراهم هست و هر جا فرصتی پیدا کنم، سری به آن می‌زنم.

2. نقطه محرک این اتفاق، رفتار پدرم بود. ایشان به شدت به کتاب و روزنامه علاقه داشتند. اگرچه در این مسیر برای ما اجباری نبود اما توجهات ایشان به کتاب به عنوان یک عامل الگویی نقش به سزایی داشت.

3. به سه دلیل به کتاب و مطالعه آن علاقمند هستم. اول به لحاظ اشتغالات حرفه‌ای که شاید من را به خواندن کتاب وادار می‌کند. دوم، نیازمندی‌هایی که در زندگی شخصی و یا حتی حرفه‌ای خود احساس می‌کنم که برای برطرف کردن آن‌ها باید کتاب بخوانم و دلیل سوم برای من آن حظ شخصی است که از مطالعه برایم ایجاد می‌شود و من را به طرف آن می‌کشاند.

4. رمان «جاده جنگ» نوشته منصور انوری که تا به الان 8 جلد آن چاپ شده، به خاطر داشتن شاخصه‌های رمانی و وجود ویژگی‌های بومی و ایرانی و البته داشتن نثر زیبا که تعلیق خوبی را ایجاد کرده، برایم جذابیت داشته است.

5. غالبا اطرافیان من کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای هستند که در جمع دوستانه‌ با معرفی کتاب و... با هم تعامل داریم. اما کسی که به نظر خودم خیلی ارزش معرفی دارند اگرچه معرف حضور همه هستند رهبر معظم انقلاب می‌باشند که با توجه به مشغله‌های زیاد اما می‌بینیم که بیشتر از خیلی‌ها اهل کتاب و مطالعه هستند و با شیوه‎های مخصوص به خودشان در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تلاش می‌کنند.

6. موج رغبت و درگیری با فضای مجازی به ویژه در نسل جوان، اولین دلیلی است که خیلی روشن به چشم ما می‌آید. دلیل دوم سیستم تولید و توزیع کتاب است که می‌توان در کاهش انگیزه‌ نسبت به مطالعه برشمرد. زیرا اگر کتاب هم مانند سایر لوازماتی که در زمره احتیاجات ما در هر بقالی وجود دارد، یافت می‌شد یقینا با حجم بیشتری در استفاده از کتاب روبه‌رو می‌شدیم. نبود تبلیغات، سومین دلیل نادیده شدن و یا کمتر دیده شدن از جانب مخاطب به طور مطلق می‌باشد که برای آن هم باید تلاش زیادی کرد.

7. ابتدا آقای رحماندوست؛ بخاطر شعرهایی که از ایشان در کتاب‌های ما بود و بعد آقای محمدرضا سرشار که روزهای جمعه از رادیو برای ما قصه می‌گفتند که باز هم آن حس خوب را برایم ایجاد می‌کردند.

8. کتاب‌های دختر شینا و گلستان یازدهم. این کتاب‌ها روایتی زنانه از زندگی رزمندگان و جنگ را به ما نشان می‌دهند که می‌توان از طریق آن به لایه‌های نهفته‌ای از تربیت سربازان دست یافت.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: