کد خبر: ۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
پپ
پشت‌پرده یک نسخه شکست‌خورده از پاکستان تا مکران
صفحه نخست » مقاله



پنبه از جمله گیاهان استراتژیک است که گام به گام در انحصار کمپانی‌های بزرگ صهیونیستی قرار گرفته و این کمپانی‌ها در صدد هستند تا پنبه تراریخت را به تنها گونه انحصاری پنبه جهان تبدیل کنند. در حال حاضر سطح زیر کشت پنبه در ایران بین 80 تا 90 هزار هکتار است. این میزان تقریباً نیمی از نیاز کشور را تأمین می‌کند. مشکل اصلی و کاهش‌دهنده عملکرد مزارع پنبه در کشور ما نیاز فراوان این گیاه به آب و کمبود منابع آب در ایران است؛ مشکلی که با خشکسالی‌های اخیر کشور بیشتر هم شده است.

در بررسی عوامل کاهش عملکرد، از آفت‌ها نیز نمی‌توان گذشت. یکی از آفات پنبه در ایران «کرم قوزه» است. این کرم درصورت عدم هرگونه محافظتی، سبب کاهش حداکثر 25درصدی عملکرد مزارع پنبه خواهد بود. البته با تلاشهای شبانه‌روزی متخصصان کشور در چند سال گذشته، و استفاده از روشهای تلفیقی هم‌اکنون تا حد چشمگیری از خسارت این کرم قوزه به مزارع پنبه جلوگیری شده است. کشت گونه‌های دستکاری شده ژنتیکی ـ که به کرم قوزه پنبه مقاوم می‌شوند ـ در شرایط خاص بین 15 تا 25 درصد به رشد تولید کمک می‌کند، ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که محصول پنبه تغییر ژنتیکی داده شده از کیفیتی بسیار نازل برخوردار است و بازارپسندی اندکی دارد؛ کارخانجات نساجی همواره ترجیح می‌دهند از پنبه غیرتراریخت که از کیفیتی به‌مراتب بهتر از پنبه تراریخت برخوردار است استفاده کنند، ضمن اینکه سلامت این نوع پنبه در استفاده آنها در سطح پوست نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در این مقاله در یک نمونه واقعی، ضمن بررسی تجربه تولید تجاری 10ساله این محصول در پاکستان و تبعات این تصمیم، به جریان‌های پشت‌پرده کشت این محصول در ایران و پاکستان توسط دانش‌آموختگان «بنیاد صهیونیستی راکفلر» نیز خواهیم پرداخت.

بخش اول:‌ برای کشت پنبه تراریخته هیچ مجوزی صادر نشده، اما!

مسئولان وزارتخانه‌های جهاد‌کشاورزی، بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست مکررا اعلام کرده‌اند که تاکنون هیچ مجوزی برای تجاری‌سازی محصولات تراریخته صادر نشده است. در زمان ارائه لایحه برنامه ششم، دولت برای «تجاری‌سازی برنج و پنبه تراریخته» به ‌میزان حداقل یک میلیون هکتار، عزم خود را جزم کرده بود. این لایحه به ‌دلیل اشکالات متعدد شکلی و محتوایی رد شد تا برای اولین بار طی70 سال برنامه‌ریزی توسعه در کشور، یک برنامه توسط مجلس رد شود.

حال با اصلاح و ارائه مجدد این لایحه باز هم نگرانی‌ها و بحث‌ها درباره اشکالات این برنامه در محافل کارشناسی مطرح شده است. در همین راستا شنیده‌ها حاکی است با وجود مقاومت اندیشمندان عرصه زیست‌فناوری، درخواست دولت برای صدور مجوز «تجاری‌سازی تراریخته‌ها» به اسناد پیوست لایحه انتقال پیدا کرده تا در معرض دید نباشد و در خفا قانونی شود.

درمورد «تجاری‌سازی برنج» و مضرات قابل توجه آن بر سلامتی و محیط زیست گزارش‌های متعددی در رسانه‌ها منتشر شده، اما درمورد اشکالات «تجاری‌سازی پنبه تراریخته» حساسیت کمتری وجود داشته و وضعیت آن در ایران و همچنین کشورهای مشابه کمتر بررسی شده است...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: