کد خبر: ۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
پپ
همه جنجال‌های واکسن کرونا
صفحه نخست » گزارش

فاطمه اقوامی

شاید باورمان نشود اما یکسال از هم‌نشینی و زندگی ما در کنار ویروس تاج‌دار می‌گذرد و او هم‌چنان کنه‌وار به زندگی ما چسبیده است و قصد جدایی و دوری ندارد! روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم؛ عزیزان زیادی از دست داده‌ایم، مشکلات مالی روی سر خیلی از ما هوار شد، دید و بازدید و دورهمی‌برایمان خاطره شد و خیلی اتفاقات تلخ دیگر. هنوز هم معلوم نیست دقیقا قصه ما و او کی و چطور به پایان می‌رسد ولی این فقط نیمه خالی لیوان است. در کنار همه سختی‌ها جنبه‌های مثبتی هم در این فضای التهاب‌آلود رخ نشان داد. از جلوه‌های بی‌نظیر فداکاری پرستارها و پزشکان گرفته تا کمک‌های همدلانه مردم نسبت به یکدیگر برای رهایی از مشکلات اقتصادی تا همراهی مردم با پروتکل‌های بهداشتی تا شکسته شدن هژمونی پوشالی آمریکا و... آخرین جنبه مثبت هم همین چند روز پیش برابر چشم جهانیان به نمایش گذاشته شد؛ آن هنگام که دختر قهرمان ایران زمین با غرور و افتخار روی صندلی آبی نشست و به عنوان اولین نفر داوطلب شد واکسنی که به دست توانای دانشمندان ایرانی ساخته شده، به او تزریق شود... گمان می‌رفت این قدرت‌نمایی علمی بتواند قصه ادامه‌دار جنجال‌های واکسنی را که چندی است در کشور به راه افتاده ختم به خیر کند اما متأسفانه این پایان ماجرا نبود... برای اینکه با حوادث و جنجال‌هایی که اخیرا حول محور واکسن کرونا در جهان و ایران شکل گرفته بهتر و بیشتر تا پایان این گزارش ما را همراهی کنید...

عملیات جدید با رمز #واکسن_بخرید

با صدور

14 دسامبر(24آذرماه) بود که «ساندار لیندسی» پرستار بخش مراقبت‌های ویژه در نیویورک مقابل دوربین‌ها قرار گرفت و اولین دوز واکسن Pfizer به او تزریق شد. واکسنی که شرکت پژوهشی و داروسازی بیون‌تک آلمان با مشارکت شرکت آمریکایی فایزر تولیده کرده بودند و ادعا می‌شد حدود 95% ایمنی ایجاد کند. چند روز پس از این اتفاق واکسینه کردن شهروندان با واکسن فایزر در آمریکا و اتحادیه اروپا آغاز شد. حدود یک هفته از صدور مجوز استفاده اضطراری فایزر توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) می‌گذشت که این سازمان مجوز استفاده اضطراری واکسن مُدرنا را نیز صادر کرد. با انتشار این اخبار، بازار تبلیغات در رسانه‌ها داغ شد و کشورها برای خریداری این واکسن‌ها به صف شدند.

البته در این میان صحبت از واکسن کشورهای دیگری چون روسیه و چین هم بود و آن‌ها از موفقیت واکسن‌های خود سخن می‌گفتند اما هیچ‌کدام مثل واکسن فایزر نتوانستند در رسانه‌ها سر و صدا به پا کنند. همزمان با تحولات جهانی در ایران عزیز هم خبرهایی در ارتباط با تولید واکسن وطنی به گوش می‌رسید و مسئولین وزارت بهداشت نوید می‌دادند که دانشمندان متعهد ما بی‌وقفه در تلاشند و خبرهای خوشی در راه است. البته این را هم عنوان می‌کردند که در کنار اقدامات داخلی خرید واکسن خارجی هم در دستورکار وزارت بهداشت قرار دارد. اما بنگاه‌های خبرپراکنی آن سوی آب با همکاری عوامل داخلی و عده‌ای که جاهلانه دنباله‌رو آن‌ها هستند، از 30 آذرماه همزمان با شب یلدا عملیاتی با رمز هشتگی واکسن_بخرید را در فضای مجازی آغاز کردند تا مسئولین دولتی را جهت خرید واکسن‌های غیر وطنی به خصوص واکسن فایزر تحت فشار قرار دهند. آن‌ها مدام اسامی کشورهای خریدار واکسن فایزر را چماق کرده و بر سر غرور ملی ایران می‌کوبیدند و مسئولان وزارت بهداشت را متهم به اهمال‌کاری در خرید واکسن‌ می‌کردند. برخی از افراد معلوم‌الحال این لشکر سایبری با انتشار عکس تزریق واکسن به نتانیاهوی جنایتکار از خریداری واکسن توسط کشور(!) اسرائیل (جایی که اصلا برای ما وجود خارجی ندارد) با افتخار سخن گفتند و به نوعی ایران را عقب‌مانده از این قافله پیشتاز معرفی کردند.

این هشتگ انحرافی در ادامه با گره زدن موضوع، به عدم پذیرش FATF و مذاکره به عنوان موانع واردات واکسن روی دیگری از خود نشان داد و بیش از پیش مشخص ساخت باید آدرس دقیق این کارزار هشتگی را در جای دیگری دنبال کرد. پایش این کمپین نشان می‌دهد که نزدیک 7 هزار کاربر که برخی واقعی و برخی به اصطلاح فیک هستند در انتشار این هشتگ شرکت داشته‌اند. آمارها می‌گویند کاربران خارج از کشور سهمی 68 درصدی در تولید محتوا داشته و 32 درصد هم از داخل کشور به همراهی با این هشتگ پرداختند که بیشتر فعالیت آن‌ها به صورت بازنشر بوده است. از آن 68 درصد، 85 درصد ساکنین کشورهای مخالف جمهوری اسلامی هستند. در بین رسانه‌های همراهی کننده این کمپین هم صدای آمریکا و ایران‌اینترنشنال (وابسته به عربستان سعودی) در صدر قرار داشتند. این موارد به وضوح بیانگر این مطلب است که راهبری اصلی این پویش در خارج از ایران انجام شده است.

این نمایش حتی پس از آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن کرونای ایرانی در تاریخ 9 دی نیز ادامه یافت تا اینکه پدر مهربان امت بار دیگر یک‌تنه به میدان آمدند تا علاج واقعه کنند قبل از وقوع.

فصل الخطاب

روز نوزدهم دیماه خبری در رسانه‌ها پخش شد که شاید در نگاه اول عجیب به نظر می‌آمد اما آنان که آشنا به راه و رسم بودند می‌دانستند این دقیقا حرکت براساس نقشه راه 40 ساله است. و آن خبر چیزی نبود جز ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا توسط رهبر انقلاب.

رهبر معظم انقلاب که به مناسبت سالروز قیام 19 دی مردم قم در سال 1356 در قالب سخنرانی زنده تلویزیونی با مردم سخن می‌گفتند بخش پایانی صحبت‌های خود را به موضوع کرونا اختصاص دادند و ضمن تشکر از وزارت بهداشت و دست‌اندرکاران تولید واکسن آزمایش‌شده برای مقابله با کرونا، این واکسن را مایه‌ افتخار و عزت کشور خواندند و با انتقاد از افرادی که هر کار بزرگ در کشور را انکار می‌کنند، به سوابقی از این انکارها در مقابل پیشرفت‌های علمی اشاره و خاطرنشان کردند: «سال‌ها قبل وقتی جوانان کشور دستگاه‌های سانتریفیوژ را درست کرده بودند، عده‌ای نامه نوشتند که مبادا فریب این ادعاها را بخورید، همچنین پس از موفقیت مرحوم کاظمی و جوانان همکار او در سلول‌های بنیادی پیغام‌های مشابهی داده شد اما آن پیشرفت‌ها واقعا قابل باور بود و پس از آن نیز پیشرفت‌ها ۱۰ برابر شد.»
ایشان در ادامه، ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور را ممنوع اعلام کردند و فرمودند: «آمریکایی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان به‌وجود نمی‌آمد که در یک روز حدود ۴ هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساسا به آن‌ها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها برای آزمایش بر روی ملت‌ها است.»
رهبری عزیز در ادامه افزودند: «البته با سابقه‌ای که فرانسوی‌ها در قضیه‌ی خون‌های آلوده دارند، به آن‌ها هم خوش‌بین نیستم، اما تهیه واکسن از کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارد.»

بعد از این سخنرانی بار دیگر بنگاه‌های خبرپراکنی دست به کار شدند تا با هوچی‌گری و شلوغ‌بازی قضیه را طور دیگری جلوه دهند اما بازتاب گسترده این خبر در شبکه‌های اجتماعی و همراهی کاربران با آن در قالب هشتگ‌هایی چون #سلام_گرگ و #واکسن_خارجی_آلوده نشان داد بسیاری از مردم همسو با رهبری نسبت به این واکسن‌ها با شک و تردید می‌نگردند و دلایل زیادی برای عدم اعتماد به آن دارند.

کَل اگر طبیب بودی...

روشن‌ترین و منطقی‌ترین دلیل همان است که حضرت‌آقا هم در سخنان خود به آن اشاره کرده و فرمودند «آمریکایی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان به‌وجود نمی‌آمد که در یک روز حدود ۴ هزار نفر تلفات داشته باشند.» وضعیت بغرنج آمریکا و انگلیس در مسئله کرونا و آمار بالای مبتلایان و تلفات سنگین آن‌ها این مثال ایرانی را در ذهن تداعی می‌کند که «کَل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی» شما اگر می‌توانید فکری به حال مردم خودتان کنید که این چنین جان خویش را از دست می‌دهند. آمریکا، چهار برابر ایران جمعیت دارد و جمعیت انگلیس، بیست میلیون نفر از جمعیت ما کمتر است. در حالی که شمار قربانیان کرونا در ایران به 70 تا 80 نفر در روز کاهش یافته، در آمریکا به 4300 نفر و در انگلیس به 1100 نفر جان خویش را از دست می‌دهند. آمار قربانیان در آمریکا و انگلیس، ۱۰ برابر است و این نشان می‌دهد ما در مهار کرونا، بسیار موفق‌تر عمل کرده‌ایم. کسب این موفقیت در حالی است که ایران در معرض تحریم‌های ظالمانه آمریکا و انگلیس قرار دارد.

پرونده سیاه و عدم اعتماد

«التماس تفکر» یکی از اصطلاحات پرکاربرد این‌روزهای فضای مجازی است که در موضوعات مختلف توسط کاربران به کار گرفته می‌شود. ما هم در این قسمت از گزارش از مشتاقین واکسن کرونای آمریکایی و ترندکنندگان هشتگ واکسن بخرید التماس تفکر داریم و آن‌ها را به پرونده سیاه رفتاری و عملکردی دولت آمریکا و دیگر متحدانش در قبال ملت عزیز ایران و دیگر ملت‌های جهان و حتی مردم خودشان ارجاع می‌دهیم؛

ـ ایران مدت زیادی است برخلاف معاهدات و قوانین بین‌المللی در تحریم‌های همه جانبه حتی تحریم مواد غذایی و دارویی به سر می‌برد. آمریکا و متحدانش حتی از فروش داروهای خاص چون پانسمان زخم‌های بیماران پروانه‌ای (ای‌بی) جلوگیری می‌کند.

ـ حمایت از رژیم فاسد و زورگوی شاهنشاهی، پشتیبانی همه جانبه از رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران، حمله به هواپیمای مسافربری ایران و گرفتن جان 290 زن و کودک و مسافر بی‌گناه و غیر نظامی، ترور افراد تأثیرگذار از جمله دانشمندان هسته‌ای، سردار دل‌ها و دکتر فخری‌زاده ـ که مشغول فعالیت در زمینه تولید واکسن کرونا بود ـ بخش دیگری از پرونده قطور آمریکا و متحدانش علیه ملت ایران است.

ـ در دهه 80 میلادی انستیتو مریو فرانسه فاکتورهای انعقادی خود را برای استفاده بیماران هموفیلی علاوه بر کشور خود به 10 کشور دیگر از جمله ایران صادر کرد. این فاکتورهای انعقادی که آلوده به ویروس HIV یا همان ایدز بودند مورد استفاده بسیاری از بیماران هموفیلی قرار گرفت و آن‌ها را به این مرض سخت مبتلا کرد و جانشان را گرفت. این همان موردی است رهبر انقلاب هم در صحبت‌هایشان اشاره گذرایی به آن داشتند و به عنوان سند بی‌اعتمادی به دولت فرانسه مطرح فرمودند.

ـ از طرف دیگر لیست بلند بالایی وجود دارد که نشان ‌می‌دهد کشوری مانند آمریکا در قالب خدمات و روش‌های درمانی، آزمایشات مختلفی روی مردم کشورهای مختلف و حتی مردم کشور خودش انجام داده و جنایت‌های بیوتروریستی بزرگی را رقم زده است. نگاه گذرا به برخی از آن‌ها واقعیت‌های بیشتری را برایمان روشن می‌سازد:

ـ آزمایش نهایی بیماری «سیفلیس» روی 399 سیاه‌پوست منطقه «تاسکیگ» آلابامای آمریکا. بومیان منطقه هیچ اطلاعی از این ازمایش نداشتند و فکر می‌کردند خدمات بهداشتی جدید دریافت می‌کنند.

ـ آلوده کردن 400 صد نفر از زندانیان شیکاگو به «بیماری مالاریا» برای بررسی تأثیر داروهای جدید این بیماری.

ـ اآزمایش تأثیر «گاز خردل» روی 4 هزارسرباز آمریکایی

ـ جایگزینی شماری از بیماران بیمارستان‌ها ارتش آمریکا با خوکچه‌های آزمایشگاهی جهت انجام آزمایش‌های پزشکی.

ـ پروژه انجام آزمایش روی ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در فضای باز و غیرآزمایشگاهی توسط وزارت دفاع آمریکا. این آزمایش‌ها که 18 سال به طول انجامید مردم مناطق اطراف محل آزمایش‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

ـ انتشار پشه‌های ناقل بیماری «تب زرد» در دو شهر ایالت فلوریدا توسط ارتش آمریکا و بررسی آثار این بیماری.

ـ اعزام افرادی به پاکستان و افغانستان برای انتشار ویروس همه‌گیر «تب کنگو».

ـ تزریق عامل شیمیایی نارنجی به زندانیان در آمریکا و ویتنام.

ـ منتشر ساختن باکتری «باسیلوس سابتیلیس» عامل اصلی بروز بیماری «سیاه زخم» از طریق سیستم تهویه مطبوع متروی شهر نیویورک توسط ارتش آمریکا برای بررسی تأثیرات سمی داروهای خاص روی انسان و حیوان.

ـ واکسینه کردن بیش از 1500 نوزاد شش ماهه سیاه‌پوست و اسپانیایی با واکسن آزمایشی سرخک. واکسنی که مجوز استفاده از آن توسط وزارت بهداشت آمریکا صادر نشده بود.

ـ آزمایش مبتلا کردن به سرطان در پورتریکو.

ـ آزمایش ایدز در آفریقا.

ـ استفاده آمریکایی‌ها از عامل نارنجی ـ یکی از خطرناک‌ترین مواد شیمیایی در تسلیحات نامتعارف ـ در جنگ ویتنام.

حالا کلاه خود را قاضی کنید، به نظرتان به کشوری با این پرونده قطور از اقدامات غیرانسانی ـ که تازه این نوشتار گنجایش اشاره به همه آن‌ها نداشت ـ می‌توان اعتماد کرد؟

فایزر و ماجراهایش

حالا برویم سر اصل مطلب یعنی فایزر و واکسن تولیدی‌اش. قبل از پرداختن به تازه‌ترین دستاورد این شرکت دارویی خوب است به پیشینه و سوابق آن نگاهی بیندازیم. بنابر نظر رسانه‌های صهیونیستی شماری از مدیران ارشد شرکت‌های آمریکایی «فایزر» و «مدرنا» که این روزها خبرساز شده و همه‌جا حرف از آن‌هاست، صهیونیست‌هایی هستند که به آمریکا مهاجرت کرده‌اند! یکی از این افراد «آلبرت بورلا» دامپزشک و مدیرمالی، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آمریکایی «فایزر» است. او یک «یهودی» یونانی است که در سال 1993 به شرکت فایزر پیوسته است. نشریه «جوییش تایم» در گزارش 17 نوامبر 2020 با عنوان«واکسن کووید ۱۹ پیوندهای یهودی دارد»، با افتخار به عقبه یهودی بورلا اشاره می‌کند. «تال زکس» صهیونیست دیگری این شرکت آمریکایی است. او که در حیفا متولد شده و مدرک خود را از دانشگاه بن گوریون واقع در سرزمین‌های اشغالی گرفته است اکنون به عنوان مدیر ارشد «مادرنا» و مسئول پروژه واکسن کووید 19 مشغول فعالیت است. مطمئنا این عقبه اسرائیلی شرکت فایزر، اعتماد به واکسن تولیدی آن برای نجات جان انسان‌ها را بیش از پیش لکه‌دار می‌کند.

البته این عدم اعتماد فقط به این مسئله مربوط نیست و ریشه‌های عمیق‌تری دارد. مهم‌ترین آن اطلاعات است که نشان می‌دهد این شرکت در طول سال‌های گذشته دارای تخلفات متعددی بوده است. براساس اطلاعات وب‌سایت Violation tracker شرکت فایزر از سال 2000 میلادی تاکنون 74 مورد تخلف از قانون داشته و بیش از 4 میلیارد و 712 میلیون و 210 هزار دلار جریمه پرداخت کرده است. اصلی‌ترین تخلف این شرکت تبلیغ برای داروهای تأیید نشده است. 10 مورد تخلف مربوط به ایمنی، ۶ تخلف مربوط به رقابت، ۱۹ تخلف مربوط به محیط‌زیست از موارد از دیگر تخلفات به ثبت رسیده در پرونده درخشان! این شرکت دارویی است. از نمونه تخلفات فایزر جنایتی است که چند سال پیش در نیجریه رقم زد. در سال 1990 فایزر داروی ضد مننژیت تولید خود را روی کودکان نیجریه‌ای آزمایش کرد. این اتفاق که بدون اطلاع والدین این کودکان انجام میشد منجر به مرگ 11 کودک بلافاصله بعد از تزریق دارو شد. خیلی از کودکان دیگر دچار آسیب‌های مغزی، از دست دادن قدرت بینایی و شنوایی شدند. فایزر تا سال‌ها برای دادن غرامت به این خانواده‌ها مقاومت کرد تا اینکه در سال 2009 محکوم به پرداخت غرامت شد.

واکسن فایزر و اتفاقات پیش‌رو

با وجود اینکه اینجا عده‌ای برای رسیدن به این واکسن لحظه‌شماری می‌کنند و دلشان می‌خواهد به جای واکسن داخلی، یک واکسن خارجی آن هم از نوع آمریکایی به بدن بزنند،‌ از آن سوی دنیا خبرهای دیگری به گوش می‌رسد. اولا خوب است بدانیم سازمان غذا و داروی آمریکا برای این واکسن مجوز استفاده اضطراری صادر کرده است. این مجوز به این معناست که یک محصول پزشکی مجوز می‌گیرد تا در مواقع اضطراری استفاده شود اما هنوز به مرحله تأیید کامل نرسیده است. پس نباید خیلی هم برای آن سر و دست شکست و داروی قطعی کرونا فرضش کرد. تازه قضیه وقتی جالب می‌شود که بدانیم طبق گزارش روزنامه واشنگتن‌پست صدور این مجوز با فشار کاخ سفید انجام شده است. به گفته این روزنامه «مارک میدوز» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید چندی پیش به «استفان هان»، کمیسیونر سازمان دارو و غذای آمریکا گفته چنانچه یک روز فرصت داده تا مجوز استفاده از واکسن کرونا را صادر کند وگرنه باید استعفا دهد. این تهدید همان روزی اتفاق افتاده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در حساب کاربری‌اش در توئیتر از سازمان دارو و غذای آمریکا انتقاد کرده و به خاطر مدیریت کندش در صدور مجوز برای واکسن آن را به «لاک پشت پیر بزرگ» تشبیه کرده بود. ترامپ در آن توئیت خطاب به استفان هان نوشته بود: «این واکسن لعنتی را بفرستید بیرون. سیاسی بازی را تمام و نجات زندگی مردم را شروع کنید»! به نقل از واشنگتن‌پست این هشدارها موجب شده سازمان دارو و غذا برنامه زمانی‌اش برای صدور مجوز مربوط به واکسن کرونا را تسریع کند. این در حالی است که «آنتونی فاوچی»، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا چندی پیش از تصمیم دولت انگلیس برای تأیید واکسن شرکت «فایزر» انتقاد کرده و آن را اقدامی عجولانه توصیف کرده بود.

اتفاقات پیش آمده بعد از تزریق واکسن فایزر آن را با ابهامات فراوانی روبرو ساخته و سبب بروز نگرانی‌های جدی در مورد ایمنی و کارایی واکسن‌کرونا شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد یک پرستار پرتغالی ۴۱ ساله بخش سرطان کودکان، دو روز پس از دریافت واکسن کرونای «فایزر» در خانه خود دچار مرگ ناگهانی شد. با وجود اینکه گزارش‌ها می‌گویند این پرستار قبل از مرگ هیچ عوارضی نداشته است اما
کارشناسان مرگ وی را از عوارض جانبی واکسن کرونا دانستند. مرگ دو ساکن خانه سالمندان پس از دریافت واکسن کرونای شرکت «فایزر» نیز در نروژ، بر حجم تردید‌ها در مورد واکسن مذکور در سطح جهانی افزود. مقام‌های نروژی می‌گویند تحقیقات در مورد علت مرگ این دو نفر را آغاز کرده‌اند.روزنامه تایمز اسرائیل هم در گزارشی اشاره کرد یک پیرمرد ۸۸ ساله چند ساعت پس از دریافت نخستین دوز واکسن فایزر در بیمارستان اورشلیم درگذشته است. البته به گفته پزشکان وی دچار مشکلات سلامتی بوده است. پیش از آن نیز گزارشی از فوت یک مرد ۷۵ ساله پس از دریافت واکسن فایزر در منطقه فلسطین اشغالی اعلام شده بود. این مرد پس از تزریق واکسن و رسیدن به خانه‌اش از هوش رفت البته بعدا اعلام شد در اثر نارسایی قلبی درگذشته است! مرگ یک پزشک بعد از دریافت اولین دوز واکسن فایزر را در ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر) در فلوریدا نیز یکی دیگر از این اتفاقات است. همسر این دکتر در پستی در صفحه فیس بوک خود ضمن تأکید بر اینکه همسرش به دلیل واکسن کرونا جان باخته نوشته است: وی فردی فوق‌العاده سالم بود و سه روز پس از دریافت اولین دوز، جوش‌های قرمزی بر روی دست و پاهایش ظاهر شد. او در ادامه می‌گوید: مایکل یکی از طرفداران واکسن بود... به همین دلیل خودش واکسن فایزر زد. مردم باید از عوارض جانبی آن با خبر باشند.

این خبرها و مشابه آن مانند فلج صورت که هر چند روز یک‌بار از گوشه و کنار جهان به گوش می‌رسد باعث ترس از عوارش این واکسن شده است تا جایی که بسیاری از کارمندان بخش خدمات درمانی خود آمریکا تمایل به دریافت واکسن کووید 19 ندارند و از عوارض آن بیمناک هستند و معتقدند با آن‌ها مثل موش آزمایشگاهی رفتار می‌شود. حتی خود سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به گیرندگان دو واکسن مدرنا و فایزر توصیه کرده مراقب باشند. با وجود همه این نشانه‌ها شیفتگان واکسن آمریکایی در ایران هم‌چنان در آرزوی رسیدنش به سر می‌برند و فریاد واکسن بخرید سر می‌دهند.

اما در پایان بحث درباره شرکت دارویی فایزر خوب است این را هم بدانید براساس گزارش CNBC اگر بر اثر واکسن کرونا دچار عارضه‌ای شوید هیچکس به شما پاسخگو نمیست و حق شکایت از شرکت فایزر و مودرنا را ندارید و دولت هم خسارتی به شما پرداخت نخواهد کرد! دولت به این شرکت دارویی تضمین داده در برابر شکایت‌های آتی به خاطر هر اتفاق غیرمنتظره‌ای که بیفتد مصونیت قضایی قائل شود! شاید این کمی عجیب به نظر برسد اما اگر بدانیم که بسیاری از سیاستمداران آمریکایی سهامدار این شرکت هستند و این شرکت هم در مواقع گوناگون چون انتخابات بده و بستان‌های مالی با آن‌ها دارد، ‌قضیه حل می‌شود.

خودتحقیری ویروسی خطرناک‌تر از کرونا

از اواسط دوره قاجار که رفت‌و آمد به کشورهای غربی بیشتر شد و بحث تجددمآبی رونق گرفت ویروس خودتحقیری هم سروکله‌اش در جامعه ما پیدا شد و به سرعت انتشار پیدا کرد. برخی چنان گرفتار این ویروس شدند که دلشان می‌خواست از فرق سر تا نوک پا غربی شوند. در سال‌های اخیر این بیماری بر اثر عملیات روانی دشمن در برخی از ما شدت بیشتری پیدا کرده و رو به وخامت است آنقدر که هیچ پیشرفتی را در داخل کشور نمی‌بینیم و چشم‌ و دلمان مدام پی کالا و اجناس کالاهای آن سوی وطن است حتی اگر بهترینش را در داخل داشته باشیم. قضیه واکسن کرونا هم از همین قسم است. با اینکه کشور ما در بسیاری از زمینه به‌خصوص پزشکی در جهان سرآمد است اما عده‌ای تمام فکر و ذهنشان درگیر واکسن غیروطنی است. شاید این افراد اصلا ندانند که ایران در حوزه مقابله با بیماری‌های واگیر جزو کشورهای با شاخص بالا است. و این اولین بارش نیست که واکسن می‌سازد و به جهان عرضه می‌کند. ایران سازنده ۱۱ واکسن انسانی، ۱۷ واکسن دامی، ۱۹ واکسن طیور و یک واکسن مخصوص آبزیان است. فعالیت دانشمندان عزیز ما در دو موسسه انستیتو پاستور و مؤسسه تحقیقاتی سرم و واکسن‌سازی رازی ایران باعث شده ایران جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه تولید واکسن‌های انسانی، دامی و طیور قرار بگیرد.

کاش دانشمندان عزیز پس از موفقیت در زمینه واکسن کرونا،‌ ساخت واکسنی در برای ویروس خودتحقیری را در دستور کار قرار بدهند که تلفاتش بیشتر از کرونا نباشد کمتر نیست.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: