کد خبر: ۵۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
پپ
صفحه نخست » پزشکی

مطالعات بی‌شماری نشان داده است افرادی که از چاقی رنج می‌برند از جمله کسانی هستند که با عوارض شدید مرتبط با کووید 19 بیشترین درگیری را دارند. اما اکنون کارشناسان می‌گویند که چاقی همچنین می‌تواند بر میزان مؤثر بودن واکسن کووید 19 تأثیر بگذارد.

مطالعات بی‌شماری نشان داده است افرادی که از چاقی رنج می‌برند از جمله کسانی هستند که با عوارض شدید مرتبط با کووید 19 بیشترین درگیری را دارند. اما اکنون کارشناسان می‌گویند که چاقی همچنین می‌تواند بر میزان مؤثر بودن واکسن کووید 19 تأثیر بگذارد.

چاقی بسیاری از جنبه‌های سیستم ایمنی بدن ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و موجب پاسخ‌های ایمنی نامنظم می‌شود. بنابراین، تأثیرات واکسیناسیون در یک فرد چاق، در مقایسه با یک فرد غیرچاق، می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

در گذشته، از نظر علمی اثبات شده است واکسن‌هایی که برای محافظت از ما در برابر آنفلوانزا، هپاتیت B، هاری و کزاز ساخته شده‌اند، بر افراد چاق نسبت به افرادی که چاق نیستند اثر کمتری دارند. بسیاری از دانشمندان کاملا معتقدند که واکسن کووید به روشی مشابه عمل خواهد کرد.

مطالعات نشان داده است افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها تحت‌تأثیر چاقی قرار گرفته، ممکن است در نهایت از ایمنی ناشی از واکسن برخوردار نشوند. یک سیستم ایمنی سالم در صورت نیاز التهاب را روشن و خاموش می‌کند، گلبول‌های سفید خون را فرا می‌خواند و پروتئین‌ها را برای مقابله با عفونت ارسال می‌کند. واکسن‌ها این پاسخ التهابی را مهار می‌کنند؛ اما آزمایش خون نشان می‌دهد افراد چاق و افرادی که دارای فاکتورهای خطر متابولیکی مرتبط مانند فشارخون و افزایش سطح قند خون هستند، یک حالت التهاب خفیف مزمن را تجربه می‌کنند. التهاب روشن شده و روشن می‌ماند.

به عبارت دیگر، ممکن است این واکسن در بیماران دچار چاقی، آن طور که باید، به‌طور کامل عمل نکند.

البته این بدان معنا نیست که افراد چاق نباید واکسینه شوند. دقیقا برعکس. با این حال، اگر شما قدرت و قصد اتخاذ عادات سالم را دارید، اکنون زمان مناسبی برای انجام این کار است. داشتن یک سبک زندگی بی‌تحرک و خوردن «غذاهای بسیار فرآوری شده با قند و چربی بالا»، عامل چاقی است. مطمئنا همه قادر به انجام این کار نخواهند بود 70، درصد افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند از کشورهایی با درآمد کم و متوسط هستند.

اگر شما علاقه‌مند به تغییر عادت‌های غذایی خود برای بهتر شدن هستید، باید هم اکنون غذاهای ناسالم را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

با تحرک بیشتر و خوردن غذاهای سالم و مغذی‌تر، می‌توانید امروز عادت‌های مضر را خنثی کنید.

فواید تغذیه سالم نه تنها شامل کاهش وزن، بلکه شفافیت پوست، انرژی بیشتر، موهای درخشان، روحیه بهتر، خواب بهتر، ولع خوردن کمتر، تعادل هورمونی بهتر، سیستم ایمنی قوی‌تر، قند خون متعادل‌تر و بهبود سلامت مغز است و حتی می‌تواند موجب اثر بیشتر و بهتر واکسن کووید بر بدن شما شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: