کد خبر: ۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
پپ
نگاهی به ماجراهای تلخ سایت‌های شرط‌بندی و قمار آنلاین
صفحه نخست » گزارش

فاطمه اقوامی

دستان مشت کرده‌اش را جلو آورد... در حالیکه لبخندی مرموز بر لب داشت، گفت: گل یا پوچ... کلی فکر کردم و روی یکی از دستانش زدم و گفتم گل! گفت: مطمئنی؟ گفتم: بله... دستش را باز کرد... خالی بود... دوباره دست به کار شد... بار دوم، سوم و چهارم و پنجم هم با همین سناریو گذشت و من نتوانستم درست حدس بزنم... حسابی لجم گرفته بود... مگر امکان داشت؟! خیلی دقت می‌کردم اما هر بار به جای گل، پوچ نصیبم می‌شد... برای بار ششم که خواست دست به کار شود یکدفعه فکری به ذهنم رسید... ازش خواستم ابتدا گل را در دستانش به من نشان دهد و بعد بازی را شروع کند... اول کمی طفره رفت ولی اصرار مرا که دید با خنده‌ای شیطانی دو دستش را جلوی رویم باز کرد... بله حدسم درست بود... تمام مدت بازی سر کار بودم و اصلا خبری از گل نبود...

عقل حکم می‌کند اگر کسی می‌داند طرف مقابل چنین حقه‌ای را سوار کرده، نباید زیر بار چنین بازی متقلبانه‌ای برود و نقش بازنده را بپذیرد. ولی در کمال تعجب و ناباوری برخی از ما این‌کار را می‌کنیم! آن هم با این توجیه بچه‌گانه که «من فرق دارم و کلاه سرم نمی‌رود» این افراد با چنین توجیهی دو دستی خود را در آتشی می‌اندازند که هست و نیست‌شان را می‌سوزاند. آتشی که با یک کلیک شعله‌ور می‌شود... کلیک بر روی سایت‌های شرط‌بندی آنلاین!

این روزها خبرهای جنجالی زیادی از جادوی این سایت‌ها و پشت‌پرده آن‌ها به گوش می‌رسد. برای همین تصمیم گرفتیم این هفته در کنار شما کمی در این باره بخوانیم و از چند و چون ماجراهای آن سردربیاروریم شاید توانستیم دست کسی را بگیریم و از این باتلاق نجات دهیم.

ابزاری در دست شیطان

قِمار، بازی با ابزارهای قمار یا هر نوع بازی دیگری است که در آن برد و باخت مطرح باشد و شرط شود که شخص برنده از بازنده پول یا چیز دیگری را بگیرد.

در قرآن کریم در آیه 219 بقره و آیات 90 و 91 سوره مائده به موضوع قمار با استفاده از واژه «میسر» اشاره شده است. با توجه به اینکه در این آیات قمار هم ردیف اعمالی چون بت‌پرستی و میگساری قرار گرفته، می‌توان به زشتی و پلیدی آن از منظر قرآن کریم پی برد. خداوند متعال قمار را ابزاری در دست شیطان معرفی می‌کند که به واسطه آن بین مؤمنین کینه و دشمنی ایجاد کرده و آن‌ها را از یاد خدا غافل می‌کند، برای همین از مؤمنین می‌خواهد که از آن دوری گزینند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون / إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُون اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد شراب و قمار و بت‌ها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آن‌ها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد / همانا شيطان مى‏‌خواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد پس آيا شما دست برمى‌دارید؟» (آیات 90 و 91 سوره مائده)

با توجه این آیات نگفته پیداست که اسلام نظری کاملا منفی به قمار دارد. قمار از آن‌جایی که انسان را به دنبال پول باد‌آورده می‌کشاند خلاف فلسفه اسلام درباره کار و روزی حلال است و همان‌طور که در آیه هم اشاره شده انسان را از یاد خدا غافل می‌کند. با استناد به این آیات و روایاتی که در مذمت قمار وجود دارد علما و فقها عمل قمار را حرام اعلام کرده‌اند.

عمل شرط‌بندی از معانی نزدیک به قمار به شمار می‌رود و حرام اعلام شده است. (البته شرط‌بندی در اسلام در چند مورد خاص مجاز شمرده شده که توضیح دلایل آن خارج از بحث ماست.) شرط‌بندی عبارت است از توافق بین دو یا چند نفر تا یک امر معینی را پیش‌بینی کنند. در ضمن افراد متعهد می‌شوند هر کس پیش‌بینی‌اش درست از آب درآمد مال معینی را به او بدهند. در دانشنامه اسلامی این عمل اینگونه تعریف شده است: «شرط‌بندی، به ‌شرط کردن مالی برای کسی که در مسابقه شرط‌بندی یا قمار برنده شود گفته می‌شود.» در این تعریف نزدیکی قمار و شرط‌بندی به خوبی مشخص است.

نکته قابل توجه این است که اکثر کشورهای دنیا به دنبال تنظیم قواعدی برای قمار هستند چرا که نسبت به آن دید مثبتی وجود ندارد اما نگاه به شرط‌بندی اینگونه نیست و این عمل قبح کمتری دارد. از این رو بسیاری شرط‌بندی را عملی در نظر می‌گیرند فعالیت‌های قمار را پوشش می‌دهد.

شاید برای یکی از ما هم اتفاق بیفتد!

تصور نکنید گیر افتادن در دام سایت‌های شرط‌بندی و قمار پروسه خیلی خاص و پیچیده‌ای دارد. این روزها با وجود فضای مجازی این اتفاق به راحتی یک آب خوردن ممکن است رخ دهد. ممکن است همان‌طور یک فرد برای وقت‌گذرانی مشغول سیر و سیاحت در صفحات مختلف اینستاگرام است بارها بارها به تبلیغات خوش رنگ و لعاب و جملات اغوکننده‌ای چون «یک شبه پول‌دار شوید»، برخورد کند و به فکر و ذهنش خطور کند چرا یکبار او این راه را امتحان نکند! یا تصور کنید پسر و دختر نوجوانی را که به هر دلیلی یکی از صفحات این شاخ‌های مجازی را دنبال می‌کند و هر روز به تماشای خانه و ماشین لاکچری و تفریحات گران قیمت او می‌نشیند و حسرت می‌خورد. آن وقت یکدفعه این شاخ مجازی با تبلیغ یکی از سایت‌های شرط‌بندی و قمار با زبان بی‌زبانی به او می‌گوید که راه دستیابی به چنین ثروتی که من دارم این است پس یک کلیک کن و تو هم پولدار شو!

جور نبودن دخل و خرج در این روزها، حرص و طمع، آرزوی زندگی لاکچری و... را در کنار تلقین‌های وسوسه‌انگیز این سایت‌ها برای یک شبه پولدار شدن که بگذاریم می‌بینیم می‌تواند افراد بسیاری را تحریک کند تا برای یکبار هم شده بخت خویش را بیازمایند. مخصوصا آن‌ها که باورهای مذهبی‌شان لنگ می‌زند و از ساز و کار این سایت‌ها و عوامل پشت پرده‌اش بی‌خبرند.

در این سایت‌های شرط‌بندی روی همه چیز قمار می‌شود؛ از بازهای فوتبال گرفته تا بازی‌های کازینویی، از انتخابات آمریکا گرفته تا تعداد فوتی‌های کرونا.

.

این چند نفر!

سایت‌های شرط‌بندی این روزها به یک نمایش بزرگ تبدیل شده که بازیگران بسیاری در آن به ایفای نقش می‌پردازند. بازیگران این نمایش که اکثرا از شاخ‌های مجازی انتخاب می‌شوند با سناریوهای مختلف روی صحنه نمایش که همان فضای مجازی است، حاضر شده تا دنبال‌کننده‌های بیشتری تور کنند. دنبال‌کننده‌هایی که با دیدن زندگی لاکچری و تبلیغات اغواکننده آن‌ها دیر یا زود پای میز قمار سایت‌های شرط‌بندی می‌نشینند و بخت خود را سیاه کرده و جیب آن‌ها را پر پول می‌کنند!

این بازیگران که معمولا در حیاط خلوت مهاجران ایرانی یعنی کشور ترکیه ساکن هستند ادعایشان این است که ثروتشان را از راه قمار به دست آورده‌اند. آن‌ها هر کاری برای جذب مخاطب می‌کنند و از ترفندهای تبلیغاتی مختلفی بهره می‌برند مثل: نمایش خانه و زندگی و سبک زندگی لوکس خود، انتشار فیلم و تصاویر از رقاصی و حرکات غیر اخلاقی با دختران نیمه برهنه، مشروب‌خوری، لاکچری‌گردی در کافه‌های شبانه، و... هر بار هم که احساس کنند دنبال‌کننده‌هایشان در حال ریزش است برگ آس دیگری رو می‌کنند و جنجال تازه‌ای به راه می‌اندازند. گاهی با برپایی چالش‌های جنسی، گاهی با خبر ازدواج با عروس سابق سفیر، گاهی با خبر خودکشی دروغین، گاهی با دعوای جعلی و...!

بد نیست با برخی از این بازیگران ‌حرفه‌ای که هر کدام مأموریتی در این راه بر عهده دارند، آشنا شویم و بدانیم در پشت صحنه این نمایش چه می‌گذرد.

ـ منتیگو: فرشید امیرشقاقیِ 30 ساله، خواننده‌ای که در اینستاگرام با نام منتگیو معروف است به همراه پدرش سعدالله امیرشقاقی ملقب به دکتر به عنوان نقطه مرکزی سایت‌های شرط‌بندی شناخته می‌شوند. می‌گویند او تا 17 سالگی اصلا پدرش را نمی‌شناخت و تازه در این سن با پیدا کردن پدرش وارد دنیای شرط‌بندی می‌شود. فرشید یک جورهایی پدرخوانده سایت‌های شرط‌بندی ایرانی است و براساس گزارشات او هم به طراحی سایت‌ها مشغول است هم مهره‌های دیگر را مدیریت می‌کند و سناریوهای مختلفی برای کسب شهرت آن‌ها می‌نویسد. براساس گزارشاتی که در این زمینه وجود دارد بیش از 1300 سایت‌ شرط‌بندی برای ایرانی‌ها وجود دارد که 80 درصد آن متعلق به همین خاندان است. برخی می‌گویند میزان ثروت این پدر و پسر که اکثرا از جیب ایرانی‌ها تأمین شده قابل تخمین زدن نیست. البته «محمد جرجندی» کارشناس امنیت اطلاعات مقیم آمریکا که چند سال روی موضوع مافیای شرط‌بندی کار کرده درآمد این خانواده از طریق سایت‌های شرط‌بندی را ماهانه 20 میلیون یورو تخمین زده است.

ـ پویان مختاری: یکی دیگر از بازیگران عرصه شرط‌بندی است که راه کسب شهرت را از خواندن رپ به زبان لری شروع کرد. بعد از آشنایی با نیلوفر افشار بار سفر بست و به ترکیه رفت و به عنوان یکی از مهره‌های اصلی سایت‌های شرط‌بندی مشغول فعالیت شد و با سوق دادن مردم به سمت این سایت‌ها ثروت بادآورده‌ای به جیب زد. او هر مرتبه احساس کرده از صدر اخبار اینستاگرام کنار رفته یک حاشیه جدید دست و پا می‌کند مثلا ابتدا خبر پایان رابطه‌اش با نیلی افشار را مطرح کرد و بعد با تتلو وارد دعوا شد و حالا هم از ازدواج با آناشید حسینی عروس سابق سفیر صحبت می‌کند.

ـ وحید خزایی: شاخ دیگر فضای مجازی است که سال 94 به خاطر انتشار عکس‌هایی در کنار زنان و دختران در شبکه‌های اجتماعی توسط پلیس فتا دستگیر و با بیان جمله «پلیس فتا حواسش به همه چیز است» معروفیتی به دست آورد. او زمانی که توانست به قید وثیقه از زندان رهایی پیدا کند، سریع راهی ترکیه شد. خزایی مدتی به انتشار عکس‌هایی از زندگی لاکچری خود مشغول بود و بعد از آن که توانست از عهده مأموریت اولش برآید و دنبال‌کننده‌های خود را افزایش دهد شروع به تبلیغات سایت‌های شرط‌بندی کرد اما یکدفعه ورق برگشت. او که انگار متوجه مسائل مالی و کلاه‌برداری‌ها شده بود، دست به افشاگری زد و و در لایو صفحه اینستاگرام خود حقایقی از مافیای شرط‌بندی و کلک‎هایشان برملا کرد. خزایی مدتی بعد از این ماجرا به ایران بازگشت که در همان فرودگاه امام توسط مأموران پلیس دستگیر شد. منابع غیر رسمی می‌گویند او در حقیقت به اینجا پناه آورده چرا که به خاطر افشاگری توسط مافیای شرط‌بندی تهدید به قتل شده بود.

ـ ساشا سبحانی: او همان آقازاده جنجالی سفیر سابق ایران در ونزوئلا و از مبلغین سایت‌های شرط‌بندی است. انتشار عکس‌های غیر اخلاقی و برپایی چالش‌های جنسی از شگردهای او برای جذب مخاطب به شمار می‌رود.

ـ داوود غفاری: که فقط به خاطر انتشار یک ویدئو خطاب به نامزدش با عنوان «تمام هزینه‌هام برای تو» به شهرت رسیده بود بعد از پیوستن به پیاده‌نظام سایت‌های شر‌ط‌بندی در ترکیه به تبلیغ این سا‌یت‌ها و کسب درآمد از این طریق پرداخت. او هم از همان سناریوی نمایش زندگی لاکچری برای جذب مخاطب پیروی کرد اما بعد از مدتی خبرهایی منتشر شد که از اجاره‌ای بودن تمام آن وسایل حکایت می‌کرد.

گردانندگان سایت‌های شرط‍‌بندی علاوه بر این افراد، روی هنرمندانی که چهره‌شان برای مخاطب آشناست و مستعد همکاری در این زمینه هستند دست می‌گذارند و با کشیدن پای آن‌ها به وسط ماجرا مخاطب خود را افزایش داده تا پول بیشتری به جیب بزنند. ریحانه پارسا، مهراد جم و شادمهر عقیلی پیاده‌نظام‌های جدیدی هستند که به تازگی به لشکر عظیم مبلغ سایت‌های شرط‌بندی پیوسته‌اند و مأموریت خود را به عهده گرفته‌اند.

حالا چند وقتی است پلیس فتا و قوه قضاییه حسابی دست کار شده تا ضربه‌ای اساسی به این شبکه بهم پیچیده وارد سازد و در موارد بسیاری هم موفق عمل کرده است.

ضرر از ما،‌ زندگی لاکچری برای آن‌ها!

گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی و شاخ‌های مجازی که به آن‌ها کمک می‌کنند، خرج زندگی لاکچری خود را از جیب کسانی به دست‌ می‌آورند که خام تبلیغات آن‌ها شده و وارد سایت‌های شرط‌بندی می‌شوند. از آنجا که به صورت دقیق نمی‌توان تعداد کاربران این سایت‌ها را رصد کرد، گردش مالی آن‌ها هم به صورت دقیق مشخص نیست اما مدارک و اسناد همگی حکایت از آن دارد پول‌ هنگفتی به جیب عوامل پشت پرده این سایت‌ها ریخته می‌شود. حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری فارس به این مبلغ اشاره کرده و می‌گوید: «گردش مالی سایت‌های شرط‌بندی در کشور سالانه بیش از 5‌هزار میلیارد تومان است و به واسطه مشارکت افراد در سایت‌های شرط‌بندی بین یک تا 1.5‌میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود.»
براساس گزارش دیگری از سوی پلیس فتای آذربایجان‌شرقی گردش مالی یکی از سایت‌های شرط‌بندی که عوامل آن چندی پیش دستگیر شدند، 160 میلیارد تومان بوده است.

شاید بگویید افرادی هم که پای بساط قمار این سایت‌ها می‌نشینند، در صورت برد سود زیادی به دست آورده و پول هنگفتی به جیب می‌زنند اما هیچ‌کدام‌مان به خاطر نداریم که کسی از راه شرط‌بندی و قمار به پول کلانی دست یافته باشد. دلیل آن هم مشخص و واضح است؛ مکانیسم بازی‌های قمار و شرط‌بندی به نحوی طراحی شده که هیچ‌کس جز صاحبان اصلی این تجارت به سودهای کلان دست پیدا نکند. یعنی شما اگر بهترین بازی هم ارائه دهید یا حدستان درست باشد سازوکار سایت‌های شرط‌بندی به گونه‌ای است که نمی‌گذارد شما به پول زیادی دسترسی پیدا کرده و به اصطلاح برنده از میدان رقابت خارج شوید. و دقیقا همین قضیه شما را در گردونه نگه می‌دارد و به شکل اعتیادوار پای بازی می‌نشاند چرا که می‌خواهید بالأخره برنده شوید ضررهای مالی را به سود نهایی قابل توجهی تبدیل کنید و این قضیه گاهی تا آنجا ادامه می‌یابد که همه دارایی خود و خانواده را در این راه بی‌فرجام خرج کرده و به مرز نابودی و فلاکت می‌رسید.

از طرفی کسانی که پای این میز آنلاین قمار می‌نشینند اطلاعات اساسی چون اطلاعات بانکی خود را دو دودستی در اختیار صاحبان و دست‌اندرکاران این سایت‌ها قرار می‌دهند و این یعنی راه سارقان مجازی برای سرقت دارایی آن‌ها باز می‌شود. در این سایت‌ها انواع ترفندهای دزدی مجازی به کار برده می‌شود. یکی از آن‌ها نوشتن قوانین مبهم است. یعنی قوانین به گونه‌ای نوشته می‌شود که شما چیزی از آن سردرنمی‌آورید. حالا وقتی برنده شدید و درخواست دارید پول به حسابتان ریخته شود شما به نقض این قوانین مبهم متهم شده و دست‌تان به جایی بند نیست.

توضیحات سرهنگ گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت در این زمینه قابل توجه و تأمل است. به گزارش خبرگزاری دانشجو او در توضیح اتفاقاتی که در سایت‌ها شرط‌بندی رخ می‌دهد، می‌گوید: بررسی‌های انجام شده ما روی افرادی که طعمه قرار گرفته‌‎اند، نشان می‌دهد که متأسفانه آن‌ها غالبا افراد طمع‌کاری هستند که گول زرق و برق‌های فضای مجازی را می‌خورند و سودای یک شبه پولدار شدن را در سر می‌پرورانند که این اشخاص در این سایت‌ها ثبت‌نام می‌کنند و فرایند ثبت‌نام و بررسی‌هایی که روی الگوریتم‌های این سایت‌ها انجام دادیم نشان داد به هیچ عنوان هیچ فردی برنده نمی‌شود و ممکن است در همان بازی‌های اولی که دارند، انجام می‌دهند حسابشان مقداری شارژ شود، اما به ظاهر است چرا که هیچ کس نمی‌تواند از آن‌ها حساب‌ها پولی برداشت کند به این دلیل که الگوریتم این سایت‌ها به صورتی است که در همان درگاه ورودی وقتی اطلاعات کارت بانکی را می‌گیرند و کد احراز هویت را ست می‌کنند به حساب بانکی شهروند دسترسی کامل دارند.

وی گفت: شهروند هیچ کنترلی روی حساب بانکی خود ندارد و همان درگاهی که به ظاهر شبیه درگاه بانکی است و اطلاعات را وارد می‌کنند و کد تایید را از شهروند دریافت می‌کنند در واقع اپلیکیشن پرداخت شهروند را فعال می‌کنند و خودشان می‌توانند از حساب‌ها برداشت کنند.

سرهنگ گودرزی تاکید کرد: من قاطعانه می‌گویم که هیچ فردی در سایت‌های قمار و شرط بندی برنده نخواهد شد و همه اشخاصی که در این سایت‌ها شرکت می‌کنند بازنده هستند و پول آن‌ها به جیب افرادی می‌رود که در خارج از کشور عیاشی می‌کنند.

یک سؤال بسیار مهم!

شاید اصلی‌ترین سؤال در زمینه فعالیت این روزهای سایت‌‌های شرط‌بندی این باشد که نقش درگاه‌های بانکی ما در این سایت‌ها چیست و چطور آن‌ها از این درگاه‌ها برای نقل و انتقال پول‌های خود استفاده می‌کنند؟ آیا قانون برای مقابله با این مسأله راه‌حلی ندارد و نمی‌تواند به حال آن فکری کند؟!

نوروزی کارشناس بانکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره اینگونه توضیح می‌دهد: کسانی که این درگاه‌ها را دریافت می‌کنند باید نماد اعتماد را از مرکز تجارت الکترونیک دریافت کرده باشند. در فرآیند دریافت «ای نماد» صاحبان این کسب و کار کامل بررسی می‌شوند، بعد از دریافت این نماد به سراغ بانک‌ها رفته و درگاه را با مشخصه «ای نماد» اعطا می‌کنند. تا این جای کار همه فرآیند صحیح است و مشکلی ایجاد نشده است.

او ادامه داد: اما در برخی موارد ما درگاه پرداخت را در سایت‌هایی می‌بینیم که خرید و فروش کالاهایش در قوانین ما ممنوع بوده است. این سؤال ایجاد می‌شود که چطور این چنین سایت‌هایی درگاه بانکی دریافت کرده‌اند؟ در بسیاری از موارد، ابتدای امر افراد با کسب و کار مجاز درگاه بانکی را دریافت کرده بعد از مدتی تغییر کاربری انجام داده اند به نوعی نقاب خود را برداشته‌اند.

این کارشناس بانکی بیان کرد: سایت‌هایی نظیر قمار و بخت آزمایی هم از قبیل همین اتفاقات است. تنها راه مقابله با این گونه تخلفات، نظارت بعد از صدور مجوز است. در بسیاری از موارد ما با صدور مجوز، فعال اقتصادی را رها کرده و نظارتی بر فعالیتش نداریم و همین عدم نظارت، راه را برای سوء استفاده باز می‌گذارد حالا عمدا یا سهوا که دربسیاری از موارد این سوء استفاده عمدا اتفاق افتاده است.

نوروزی تأکید کرد: در ۹۰ درصد موارد سوء استفاده‌ها عمدی است و فرد از ابتدای امر می‌دانسته به دنبال چه کاری است و از آنجایی که ساختار نظارتی بعد از صدور مجوز بسیار ضعیف است البته نمی‌گوییم نیست، ولی اگر هم باشد بسیار ناچیز بوده این اتفاقات رخ داده است.

این کارشناس بانکی به مورد دیگری هم اشاره کرده و می‌گوید: درگاه بانکی برای آدرس سایت صادر می‌شود و در صورت تغییر نشانی سایت دیگر درگاه فعالیت نمی‌کند، اما بسیاری از افراد این سؤال برایشان مطرح است که آیا می‌شود درگاه بانکی را اجاره داد؟ متاسفأنه بله امکان اجاره درگاه وجود دارد.

وی توضیح داد: در بسیاری از موارد مجوز‌ اجاره داده می‌شود و تا این جای کار به ظاهر تخلفی رخ نداده است، اما آیا فرد اجاره‌کننده مجوز یا درگاه بانکی همان بهره‌برداری مجاز را انجام می‌دهد یا خیر از این جای کار به بعد دیگر نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقی در انتظار اجاره‌کننده است.

این کارشناس بانکی بیان کرد: اینگونه مستأجران احراز صلاحیت نمی‌شوند و همین موضوع یک نوع حفره قانونی است و تعریفی برای آن وجود ندارد. در نظام مدیریت برای این قسمت از ماجرا (اجاره درگاه‌های بانکی) فکری نکرده‌ایم و همین موضوع منجر شده تا افرادی درگاه‌های بانکی خود را اجاره داده و ماهیانه کسب درآمد کنند.

با توجه به صحبت‌های این کارشناس بانکی ما با یک خلأ قانونی مواجه هستیم که باید رفع شود. از سوی دیگر استفاده از درگاه‌های بانکی معتبر توسط سایت‌های قمار هنوز با ابهامات زیادی روبروست که ورود سریع قوه‌قضاییه به امر را می‌طلبد تا با بررسی دقیق مشخص شود اصل قضیه چیست و احتمال چه دست‌های پشت پرده‌ای در کار است!

البته این را هم باید عنوان کنیم که پلیس فتا در موارد مختلفی توانسته این درگاه‌های متخلف را شناسایی و مسدود کند که همین با عث شده گردانندگان اصلی سایت‌های شرط‌بندی به فکر تأسیس «پارسی‌‌گرام» بیفتند. پارسی‌گرام یک بانک مجازی است که به مخاطبان این سایت‌ها اجازه می‌دهد ریال را به ارزهای بین‌المللی تبدیل کنند. با داشتن حساب یا کاری پارسی‌گرام افراد می‌توانند حساب خود را در سایت‌ها شارژ کنند. این پرداخت‌ها که به صورت کارت به کارت انجام می‌گیرد قابلیت پیگیری ندارند.

سخن پایانی:

قمار و شرط‌بندی در هر شکل و شمایلی که باشد از نظر شرع حرام و در قانون ما جرم شناخته می‌شود. البته در قانون مجازات اسلامی شرط‌بندی دارای عنوان مجرمانه نیست در هیچ یک از موارد قانونی به آن اشاره نشده اما با توجه به اینکه شرط‌بندی یکی از مصادیق قمار است، می‌توان در ذیل ماده 705 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی آن را به حساب آورد: «قمار بازی با هر وسیله‌ای ممنوع و مرتکبین آن به یک تا شش ماه حبس و یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌شوند و در صورت تجاهر ‌به قماربازی به هر دو مجازات محکوم می‌گردند.»

به نظر برخی این مجازات‌ها با جرم چندان هماهنگ نیست و حکم بازدارندگی ندارند. برای همین بازنگری در قوانین با توجه به تنوع مصادیق قمار و گستردگی آن،‌ امری است که باید از سوی مراجع ذی‌صلاح مورد پیگیری قرار گیرد چنانچه مجلس شورای اسلامی در این زمینه دست به کار شده و طرح جدیدی ارائه داده که به گفته بابایی معون دادستان کشور در مقابله با قمار در فضای مجازی،‌ بازدارندگی به همراه دارد. به گفته او طرح جدید مجازات متناسب با عواید ناشی از قمار تعیین شده است.

البته پیگیری‌های قضایی یک سوی قضیه است، مسئله مهم‌تر بحث فرهنگ‌سازی است. اگر فرهنگ‌سازی درستی در این زمینه انجام بگیرد،‌ افراد کمتری به این سایت‌ها ورود کرد و عملا ریشه آن‌ها خشکیده می‌شود نیاز به طی مراحل قضایی بعد از وقوع حادثه نیست.

منابع

ـ تحلیل جنبه‌های حقوقی و کیفری قمار در فضای مجازی با تأکید بر جنبه‌های پیشگیرانه آن / شاهین کاس نژاد

ـ در این نوشتار از مطالب و گزارشات سایت‌های باشگاه خبرنگاران،‌ فارس، جام‌جم، مشرق،‌ جوان آنلاین نیز بهره گرفته شده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: