کد خبر: ۵۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
پپ
حماسه باشکوه 9 دی و واکنش رسانه‌های معاند
صفحه نخست » زیرگذر تاریخ

عاطفه میرافضل

ابوریحان بیرونى مى‌گوید: «تاریخ مدت معینى است که از آغاز سال شروع مى‌شود. تاریخ هر ملتى متعلق به مردمى است که آن را ساخته و پرداخته‌اند.»

به نظر اندیشمندان این حوزه، علم تاریخ شامل «انسان» و «زمان» است، و مسائل تاریخ بررسى جزئیات حالات عارضه بر آدمیان در زمانم و در دایره اوضاع و احوال است .اما این جمله تعریفی دقیق تر از تاریخ است؛«گذشته‌اى که زمان حال را پدید آورده است، حرکتى که به‌سوى آینده در جریان است و در واقع تاریخ عمر نوع انسان است. برای همین روزهایی از تاریخ وقتی متمایز و جاودانه می‌شوند و در دل تقویم یک سر و گردن از روزهای دیگر بالاتر می‌ایستند یعنی انسان‌ها با حرکت و تحولات خاص خود ان را جاودانه کرده اند. 9 دی یکی از همین روزهای باشکوه ثبت شده در دل تقویم‌هاست.

شروع

می‌توان این روز را «انقلاب سوم در ایران» دانست. روزهایی که دل مردم را آشوب کرد اما به حماسه‌ای ماندگار ختم شد.

در سال ۸۸ و در پی برگزاری انتخابات خرداد ماه اعتراض به نتیجه انتخابات و طرح شایعه تقلب و موضع گیری غیرشفاف رخی رجل سیاسی این عرصه باعث شکل‌گیری فضایی ملتهب و متشنج شد و آشوب‌های خیابانی در تهران و دیگر نقاط کشور شکل گرفت. چند ماهی کشور درگیر پیگیری این اعتراضات بود که در بسیاری از موارد دیگر روی به خشونت و خراب‌کاری می‌رفت. تیر خلاص در ۱۶ آذر همان سال و در روز عاشورای حسینی بر پیکره این جریان زده شد و همین موضوع باعث لبریز شدن صبر ملت هم شد که نتیجه آن انفجار خیره‌کننده حضور طیف‌ها، رنگ‌ها و اقشار مختلف مردم و سیاسیون شد تا با برپایی حماسه ۹ دی جلوی چنین اقدامات و حرکت‌های ساختارشکنانه‌ای ایستاده و اعلام کنند که مردم ایران اسلامی‌فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی و مشکلات و کاستی‌ها در کشور، در پایبندی به اسلام، انقلاب و ولایت فقیه با هیچ‌کسی تعارف ندارند.

حماسه ماندگار نهم دی‌ماه در سال ۹۰ رسما وارد تقویم و در مناسبت‌های سالانه «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» نام نهاده شد. هرچند رسانه‌های خارجی همواره سعی در تضعیف و کوچک نشان دادن این اقدام داشته اند، حقیقت ماجرا چیز دیگری است.

جوش و خروش انقلابی مردم عاشورایی ایران، تمامی‌رسانه‌های خارجی را دچار بهت و سردرگمی‌کرد. این رسانه‌ها که طی ماه‌های گذشته تجمع معاندین و ساختارشکنان را باآب‌و‌تاب بازتاب داده و بعضا از برخی تجمعات ضد انقلابی جریان فتنه در تهران در روزهایی چون ۱۶ آذر و ۱۳ آبان و همچنین عاشورا به‌صورت زنده و لحظه ای گزارش منتشر می‌کردند، در قبال حضور ده‌ها میلیونی مردم ایران در حماسه 9 دی با یک موضع بسیار انفعالی برای کم رنگ نشان دادن این حضور پرشور مردمی ‌بر آن شدند تا با بهره گیری از شبکه‌های خبری خود تلاش کنند این رویداد مهم را بی اهمیت نشان دهند.

واکنش رسانه‌های ماند برون مرزی

بی‌بی‌سی فارسی که در ایام کوتاه حیات خود قبل از انتخابات با ظرافت خاصی به رعایت اصل عدم حمایت لخت و عریان از جریانات خاص در ایران پرداخته بود، به‌هیچ‌وجه نتوانست پس از آغاز اعتراضات این رویکرد را ادامه دهد و عملا جزیی از حرکت رسانه‌ای براندازانه در حمایت از معترضین بود.

روزهای پس از انتخابات بهترین فرصت و خوراک تبلیغاتی و خبری برای غرب و رسانه‌هایش بود تا بار دیگر خود را حامی‌مردم ایران و مسئولان و حکومت اسلامی ‌ایران را هم دشمن اصلی مردم و مانع اصلی آزادی آن‌ها معرفی کنند. حمله رسانه‌های غربی به پلیس و سایر ارگان‌های نظامی‌امنیتی ایران به بهانه خشونت و سرکوب معترضان؛ یکی دیگر از رویکرد‌های رسانه‌های غربی در قبال حوادث ایران تلاش برای خدشه دار کردن اعتبار نهادهای امنیتی و نظامی‌ایران در جریان اعتراضات بود. هدف اصلی آن‌ها ایجاد نفرت بین مردم نسبت به آن دستگاه‌های نظامی‌بود و البته در نهایت با این توجیه که آن‌ها مجریان سیاست‌های رهبری هستند، مستقیما تمام آن اقدامات را منتسب به ایشان می‌کردند و از این طریق قصد فاصله بین مردم و رهبری را هم داشتند.

بازتاب حماسه نه دی در رسانه‌های خارجی

رسانه‌های خارجی هر کدام بنا به سیاست و به عبارتی از ظن خود، حماسه ۹ دی را گزارش کردند؛

روزنامه نیویوک تایمز: روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در یکی از سر مقاله‌های آن روزهای خود به قلم «فیلینت لورت» در تحلیل حماسه ۹ دی با اشاره به تلاش‌های غرب و رسانه‌های غربی برای سوء استفاده از تحولات داخلی ایران نوشت؛ «اصلا تصور اینکه جمهوری اسلامی‌از درون منفجر شود، تصور اشتباهی است و باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از آن برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود در محقق ساختن وعده‌هایی که در خصوص تعامل با ایران از طریق هرگونه پیشنهاد استراتژیک و جدی مطرح کرده بود، بهره گرفته است.»

خبرگزاری رویترز: خبرگزاری رویترز با وجود اینکه به حضور میلیونی مردم ایران در راه پیمایی حماسه ۹ دی اشاره نکرد، ولی در گزارش خود درباره تجمع عاشورایی در ایران اسلامی‌نوشت«: راه پیمایان سوگند وفاداری با نظام جمهوری اسلامی ‌یاد کردند.» رویترز در ادامه آورد: «تظاهرکنندگان در تظاهرات خود علیه رهبر مخالفان شعار دادنداین خبرگزاری که در گزارش خود سعی کرد حضور میلیونی مردم ایران را فقط در حد ده‌ها هزار نفر مخابره کند، به برخی از حواشی روزهای گذشته و نامربوط به حضور چشمگیر مردم در ۹دی اشاره کرد.

شبکه تلویزیونی العربیه: شبکه تلویزیونی العربیه هم که طی روزهای پس از برگزاری انتخابات از کوچک‌ترین تجمع‌ها به صورت گسترده استقبال کرده بود و با گزارش‌های مکرر به پخش اخبار داخلی ایران مبادرت می‌کرد، با مشاهده حضور چند میلیونی ملت ایران در ۹دی ابتدا سکوت اختیار کرد، اما نتوانست و این سکوت را شکست و سرانجام به حضور گسترده مردم ایران در راه پیمایی اعتراف کرد. اما خبرنگار آن با نادیده گرفتن تظاهرات میلیونی و مردمی‌ملت ایران سعی کرد تنها این تظاهرات را تجمعی دولتی قلمداد کند و تأکید کرد که این تظاهرات با حمایت دولت برگزار شده است!

صدای آمریکا و بی‌بی‌سی فارسی: در این میان صدای آمریکا و بی‌بی‌سی انگلیس که به صورت آنلاین و لحظه به لحظه به تحریک و گزارش عملکرد گروه فتنه می‌پرداختند و مدعی بودند، «مردم کنترل پایتخت را از دست نیروهای امنیتی خارج کرده و به دست گرفته اند»!! این بار در بر خورد با حماسه نه دی تا ساعت‌ها سکوت اختیار کرده و سپس مدعی شدند «ده‌ها هزار نفر»! در تظاهرات دولتی دیروز (۹ دی) شرکت کرده اند. البته بی‌بی‌سی در خبر دوم به‌جای تعبیر «ده‌ها هزار تظاهرکننده»، تعبیر «تظاهر کنندگان» را جای داد. بی‌بی‌سی در قسمت گزارش تصویری هم عمدتا عکس‌های یک تا چند نفره تظاهرکنندگان را به نمایش گذاشت.

شبکه آمریکایی ای بی اس: شبکه آمریکایی «ای بی اس» هم بیکار ننشست و با فرافکنی خبری تلاش کرد تا این حضور گسترده مردمی‌را تظاهرات هواداران دولت خوانده و در این خصوص در گزارشی اعلام کرد: «بنا به گزارش‌های دریافتی، این راه پیمایی با سازماندهی گسترده حکومت و انجام گسترده چند روزه از تلویزیون و نیز با تعطیل کردن برخی ادارات و جمع آوری کارمندان دولت و دیگر اقشار از شهرهای کوچک و روستاهای حومه تهران ترتیب داده شد»

شبکه فرانس ۲۴: شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز که بعد از دستگیری «کلوتید ریس»، یکی از اتباع فرانسه که به اتهام شرکت در اغتشاشات بعد از انتخابات در تهران دستگیر شده بود، موضعی بسیار تند نسبت به ایران اتخاذ کرده بود، در برنامه تحلیلی خود در مورد راه پیمایی ۹ دی، مدعی شد که در بین راه پیمایان ۹ دی، ساندیس رایگان توزیع شده است!

خبرگزاری آلمان: خبرگزاری آلمان که در مقابل حضور میلیونی مردم ایران در حماسه ۹ دی ابتدا زبان سکوت را اختیار کرده بود، موقعیت خبری خود را در خطر دید و با بیان اینکه «هواداران رئیس جمهوری ایران تظاهرات کردند» تلاش کرد تا این حماسه ملی و انزجار مردم ایران را به یک دعوای سیاسی داخلی تقلیل دهد

شبکه المنار: در میان فرافکنی رسانه‌های خارجی، شبکه المنار متعلق به حزب‌الله لبنان در بازتاب حضور میلیونی مردم ایران در راه پیمایی ۹ دی اعلام کرد: «مردم ایران در تظاهراتی میلیونی هتک حرمت کنندگان به مقدسات دینی در روز عاشورای حسینی‌علیه‌السلام را محکوم و با رهبر انقلاب اسلامی‌و نظام جمهوری اسلامی ‌پیمان دوباره بستند.»

نقطه پایان

صحنه گردان اصلی 9 دی مردم بودند. همان‌ها که ماه‌ها دندان به جگر نهاده بودند تا مبادا فضای آشوب ان روزگار پرآشوب‌تر شود. اما با حرمت شکنی ناجوانمردانه معاندان در روز عاشورا دیگر درنگ جایز نبود. مردم به عرصه آمدند تا 9 دی را بر برگ‌های روزنگار ثبت و جاودانه کنند نطقه پایانی بر ناآرامی‌ها بود. و مقدمه حركت عظیم مردم در 9 دی، آشكار شدن پیوند جریان فتنه با جبهه معارض خارجی بود.

این حماسه باشکوه باورهای دشمن را نیز درهم ریخت و نشان داد نظام اسلامی ‌ایران ریشه‌دار و عمق مردمی‌دارد و مردم همواره یار و یاور نظام و پشتیبان آن در همه صحنه‌ها خواهند بود. و امروز رسالت ما تذکر و یادآوری مکرر این حماسه است چراکه غفلت از فتنه، آن را کم‌رنگ می‌کند و از یاد می‌برد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: