کد خبر: ۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
پپ
صفحه نخست » پزشکی

افرادي كه كليه آن‌ها دچار سنگ‌سازي‌هاي مكرر است با افزايش حجم مايع دريافتي شانس تشكيل سنگ را كاهش دهند.

دكتر محمد نوروزي متخصص اورولوژي و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان دانشگاه ايران گفت: درد ناشي از دفع سنگ كليه جزو شديدترين دردها در انسان است كه بسياري حتي درد آن را دردناك‌تر از درد زايمان طبيعي مي‌دانند.

وي ادامه داد: اگر در مسير دفع ادرار اختلالي پيش آيد خواه‌ناخواه جريان دفع متوقف مي‌شود و به‌خصوص اگر اين مسئله ناشي از انسداد و يا سنگ مربوط باشد، ادرار در پشت محل مسدود جمع شده و فشار منفي به سمت بالا ايجاد مي‌كند و در نتيجه درد ناشي از كشيدگي كپسول كليه به‌صورت درد كليه بروز مي‌كند.

دكتر نوروزي افزود: سنگهاي دستگاه ادراري ابتدا به‌صورت كريستال‌هاي كوچك قابل دفع هستند كه اگر حجم مايع ادراري زياد باشد اين كريستال‌ها را قبل از آنكه به يكديگر متصل شوند دفع مي‌كند و عارضه‌اي ايجاد نمي‌شود. اما اگر اين كريستال‌ها در حد فوق اشباع قرار بگيرند به‌خصوص زماني كه حجم مايع بدن كم است به يكديگر متصل شده و هسته‌اي را تشكيل دهند اين هسته‌هاي تشكيل شده با اضافه شدن موادي ديگر سنگ را تشكيل مي‌دهند.

اين متخصص اورولوژي گفت: اگر قطر سنگ‌ها كمتر از 5 ميلي‌متر باشد قابل دفعند اما دفع آن‌ها نيز ممكن است همراه با درد باشد كه اين دردها كه درد كوليكي كليه ناميده مي‌شوند جزو شديدترين دردها هستند. اين دردها معمولا يك فاز حمله شديد داشته و با تهوع و استفراغ همراه است. همچنين در نواحي دستگاه تناسلي منتشر مي‌شوند و به‌تدريج كه سنگ كليه از بالا به پایین حركت مي‌كند ممكن است ناحيه درد از سمت پهلو به زير شكم گسترش پيدا كند و زماني كه به نزديکي مثانه مي‌رسد با سوزش و تكرر ادرار همراه مي‌شود.

عضو هيئت دانشگاه علوم پزشكي تهران ادامه داد: محل اتصال هالب به مثانه تنگ‌ترين جايي است كه سنگ بايد از آن عبور كند و در بسياري موارد سنگ‌هاي 5 ميلي‌متر و بالاتر در آن مكان گير كرده و شانس كمتري براي دفع دارند.

وي گفت: خوشبختانه پيشرفت تكنولوژي جديد باعث شده تا بدون نياز به عمل جراحي بتوان بسياري از سنگ‌ها را از طريق دستگاه سنگ شكن از بين برد. استفاده از دستگاه سنگ‌شكن كه پايه اصلي آن‌ها امواج التراسون است با تمركز بر يك نقطه سنگ‌ها را به قطعات بسيار ريز تبديل كرده و امكان دفع آن‌ها را مهيا مي‌كند.

****************************************************

پروستات در همه مردان از 40 سالگي شروع مي‌شود

پروستات غده‌اي 20 گرمي در مسير مجراي ادرار مردان است كه تخليه ادرار از طريق آن انجام مي‌شود و رشد اين غده همزمان با افزايش سن، بيماري‌هاي شايعي ايجاد مي‌كند كه بدخيم يا خوش‌خيم هستند.

دكتر محمدرضا نوروزي، متخصص اورولوژي با اشاره به اينكه بيشتر مراجعه‌كنندگان به اورولوژيست‌ها از زياد شدن دفعات ادرار احساس ناراحتي مي‌كنند، گفت: بيماري پروستات موجب مي‌شود ادرار باقي‌مانده در مثانه به كليه پس‌زده شود و اين عضو آسيب ببيند. بزرگي پروستات يك بيماري خوش‌خيم است، اما رسيدگي نكردن به آن موجب انسداد مجاري و توقف ادرار و اختلال در عملكرد كليه مي‌شود.

وی در ادامه گفت: دفع ادرار بايد كامل انجام شود، اما اگر در مسير دستگاه ادراري، انسدادي مانند بزرگ شدن غده پروستات به وجود بيايد، ادرار بدون جهش خارج مي‌شود و باقي ماندن ادرار در مثانه موجب تكرر ادرار خواهد شد. این متخصص با بيان اينكه بزرگي پروستات در همه مردان از 40 سالگي شروع مي‌شود و فقط در برخي موارد موجب اختلال در ادرار خواهد شد، اظهار كرد: افرادي كه با اختلالات ادراري و علائمي مانند كاهش ادرار، كم شدن جهش، سوزش دفع و خون در ادرار مواجه مي‌شوند حتما به اورولوژيست مراجعه كنند و بدانند كه اندازه و بزرگي پروستات دليلي بر اينکه فرد نياز به عمل جراحي دارد، نيست بلكه ميزان و شدت علائم، روش درمان را مشخص مي‌كند. معمولا عمل جراحي آخرين راه حل براي درمان محسوب مي‌شود؛ چراكه پروستات در بسياري از بيماران با يك درمان دارويي ساده درمان مي‌شود. به گفته نوروزي نوع بدخيم بيماري پروستات، سرطان است كه شايع‌ترين نوع سرطان ميان مردان بوده و بدون هيچ علائم خاصي به وجود مي‌آيد، اما اگر دير تشخيص داده شود، ممكن است با پخش شدن در بدن به ويژه روي استخوان‌ها، با دردهاي استخواني نمايان شود. رشد بدخيم سلول‌هاي پروستات معمولا آهسته و در طول سال‌ها اتفاق مي‌افتد

اين اورولوژيست اظهار كرد: تنها راه تشخيص زود هنگام سرطان پروستات، كنترل مداوم، معاينه فيزيكي، انجام آزمايش خون و بررسي آنزيم PSA است. البته هم‌اكنون سرطان پروستات در ايران با جراحي و اشعه درماني كاملا درمان مي‌شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: