کد خبر: ۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
پپ
صفحه نخست » پزشکی

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: نگرانی‌هایی درباره اثر ویروس کرونا بر توان باروری مردان و همچنین درمان ناباروری در دوران شیوع کرونا وجود دارد. در خصوص عوارض ابتلا به کووید ۱۹ بر سیستم تناسلی مردان باید گفت که هنوز مطالعات کافی و کامل در این زمینه وجود ندارد و تا کنون تنها چند مطالعه محدود و با نتایج متناقض منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، در گذشته تصور می‌شد که ناباروری یک مشکل زنانه است و همه درمان‌ها بر زنان متمرکز بود، اما پیشرفت علوم تولیدمثلی نشان داد که علل مردانه نیز همانند علل زنانه در ناباروری نقش دارند. آمارهای اخیر نشان می‌دهد که سهم علل مردانه در بروز ناباروری به اندازه علل زنانه و حتی بیشتر از آن است.

دکتر ناصر امیرجنتی، جراح و متخصص اورولوژی و ناباروری مردان و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، درباره شیوع ناباروری مردان گفت: متأسفانه ناباروری با علل مردانه در جهان و ایران افزایش یافته است، به نحوی که شیوع ناباروری در مردان سنین ۱۸ تا ۳۵ سال از شیوع دیابت در این جمعیت بیشتر است. از یک سو، سبک زندگی معاصر خطر بروز ناباروری را افزایش می‌دهد و از دیگر سو، سن ازدواج و سن فرزندآوری نیز افزایش یافته است. تأثیر افزایش سن بر کاهش توان باروری فقط مختص خانم‌ها نیست. در آقایان نیز پس از ۴۰ سالگی کمیت و کیفیت اسپرم کاهش پیدا می‌کند و خطر بروز ناهنجاری در جنین افزایش می‌یابد. بنابراین به‌رغم مشکلات اقتصادی، توصیه می‌کنیم که جوانان ازدواج و فرزندآوری را به تأخیر نیندازند.

این متخصص اورولوژی علل ناباروری مردان را به دو دسته پیش از بلوغ و پس از بلوغ تقسیم و بیان کرد: ناباروری مردان علل متعددی دارد که از بدو تولد تا زمان فرزندآوری ممکن است سیستم تولیدمثل مردان را تحت تأثیر قرار دهد. در سنین پیش از بلوغ، ممکن است کودک دچار بیماری شود یا تحت درمان دارویی یا جراحی خاصی قرار بگیرد که بر توان باروری‌اش تأثیر بگذارد و یا ممکن است دچار وضعیتی شود که به‌طور مستقیم دستگاه تناسلی او را درگیر کند، مثل بیضه نزول‌نکرده یا چرخش بیضه. پس از بلوغ، علل تغییر می‌کند و عفونت در صدر فهرست علل مردانه ناباروری قرار می‌گیرد. عفونت‌های منتقله از راه جنسی، مثل کلامیدیا، از جمله علل اصلی ناباروری مردان‌ هستند. این عفونت‌ها ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و تشخیص داده نشوند و در نهایت با عارضه ناباروری بروز پیدا کنند.

دکتر امیرجنتی در ادامه افزود: عواملی مانند آلودگی‌های محیطی، امواج الکترومغناطیسی، تغذیه نامناسب، استرس، مصرف دخانیات و در مجموع، سبک زندگی نامناسب از جمله عوامل کاهش‌دهنده توان باروری هستند.

مدیر گروه مردان کلینیک ناباروری مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره واریکوسل، به‌عنوان یکی از علل شایع ناباروری مردان، توضیح داد: واریکوسل یک بیماری عروقی بیضه است. در این بیماری سیاه‌رگ‌های بیضه جدار ضعیفی دارند و به‌تدریج پر پیچ‌وخم و گشاد می‌شوند. واریکوسل یک مشکل مادرزادی است و این تصور که برخی مشاغل خاص یا برداشتن وزنه‌های سنگین باعث بروز واریکوسل می‌شود، اشتباه است. این وضعیت‌ها تنها ممکن است بروز واریکوسل را تسریع کنند.

دکتر امیرجنتی نسبت به بروز واریکوسل در نوجوانان هشدار داد و گفت: گاهی واریکوسل در سنین دبیرستان بروز پیدا می‌کند و والدین باید نسبت به این موضوع هوشیار باشند و اگر نوجوان علائم یا احساس ناراحتی در بیضه داشت، باید حتما توسط متخصص اورولوژی ویزیت و معاینه شود. زیرا اگر به‌موقع درمان نشود، در درازمدت می‌تواند باعث آتروفی یا تحلیل رفتن بافت بیضه شود و همه شاخص‌های اسپرم و در نتیجه توان باروری فرد را دچار اختلال کند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، خاطرنشان کرد: نگرانی‌هایی درباره اثر ویروس کرونا بر توان باروری مردان و همچنین درمان ناباروری در دوران شیوع کرونا وجود دارد. در خصوص عوارض ابتلا به کووید ۱۹ بر سیستم تناسلی مردان باید گفت که هنوز مطالعات کافی و کامل در این زمینه وجود ندارد و تا کنون تنها چند مطالعه محدود و با نتایج متناقض منتشر شده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: