کد خبر: ۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
پپ
تأکید بر استفاده از واکسن ایرانی کرونا
صفحه نخست » پزشکی

با وجود گسترش فراگیر بیماری کرونا، توزیع اولین واکسن‌های کرونا، امیدواری برای احتمال پایان بیماری همه‌گیر را افزایش داده، اما در مورد عوارض جانبی آن نیز نگرانی ایجاد کرده است. تمام واکسن‌ها از جمله واکسن کرونا از ویروس ضعیف شده تهیه شده است و هیچ خطری برای دریافت کنندگان آن وجود ندارد. قوانین کمیته اخلاقی بدین منظور تدوین شده است تا مردم و داوطلبان با گاهی کافی اقدام به دریافت هر واکسنی از جمله واکسن ایرانی کرونا انجام دهند. در این راستا واکسنی که واکنش‌ کمتر و ضعیف‌تری در افراد ایجاد کند، کاملا قابل‌قبول است.

متخصصان و محققان ایرانی اعلام کرده‌اند که به زودي فراخوان براي تست و آزمايش انساني واکسن کروناي ايراني منتشر خواهد شد و به باور کارشناسان در دي‌‌ماه، تزريق براي تست انساني اين واکسن آغاز خواهد شد. از بين داوطلبان، تعدادي براي تست انتخاب مي‌شوند و آزمايش‌هاي لازم از آن‌ها گرفته مي‌شود تا تزريق واکسن کرونا بر روي آن‌ها شروع شود. اين امر را مينو محرز، عضو ستاد ملي مقابله با کرونا تأييد مي‌کند و با اشاره به اعلام فراخوان داوطلبان تست انساني واکسن کروناي ايراني در آينده نزديک، مي‌گويد: در صورت واردکردن واکسن کرونا، فرصتي براي تست کردن آن وجود ندارد بنابراين واکسن وارداتي بايد تأييد سازمان جهاني بهداشت را داشته باشد.

وي با بيان اينکه داوطلبان تست انساني واکسن کرونا نبايد سابقه ابتلا به بيماري کرونا داشته باشند، تصريح کرد: علت اين امر اين است که در افراد با سابقه ابتلا به کرونا آنتي‌بادي وجود دارد ما براي تزريق واکسن، افرادي را مي‌خواهيم که ميزان آنتي‌بادي را پس از تزريق بررسي کنيم، وقتي فردي از قبل آنتي‌بادي داشته باشد نمي‌توان ميزان تأثير واکسن را بررسي کرد. عضو کميته علمي ستاد ملي مقابله با کرونا درباره عوارض تزريق اين واکسن متذکر شد: «اين واکسن ايراني کرونا، ويروس ضعيف شده است و خطر مرگ در پي ندارد و اگر عوارضي نيز داشته باشد، خفيف خواهد بود.»

حمیدرضا صالحی فوق تخصص بیماری‌های عفونی نیز با اشاره به وجود شرایط اضطراری گفت: این موضوع موجب شده است همه کشور‌ها از جمله کشور ما، گروه‌ها و شرکت‌های مختلف علمی و دارویی تلاش کنند تا برای کنترل این مرگ و میر، به واکسن دست یابند. در کشورمان از چندین ماه پیش، گروه‌های مختلفی روی ساخت واکسن کار کردند و از حدود ۶ ماه پیش، کار‌های اولیه این واکسن آغاز شده است.

صالحی با اشاره به اینکه واکسن کرونای ساخت داخل بر مبنای ویروس کُشته شده است، اضافه کرد: این روش تهیه واکسن، سال‌ها و دهه‌ها امتحان خود را از جهت علمی و عارضه‌ها پس داده است، این واکسن کارآزمایی‌های بالینی مرتبط با مراحل حیوانی را پشت سر گذاشته است و حدود ۱۰ روز پیش موفق شد کد اخلاق شروع کارآزمایی بالینی را بگیرد.

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی گفت: قرار است لینکی در فضای مجازی قرار داده شود و داوطلبان ۱۸ تا ۵۰ ساله در این لینک نام‌نویسی کنند و بر اساس شرایط، تعدادی را مشمول دریافت واکسن قرار می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه داوطلبان نباید سابقه ابتلا به کووید ۱۹ را داشته باشند، افزود: آن‌ها تحت معاینات دقیق بالینی و بررسی‌های آزمایشگاهی قرار می‌گیرند و اگر فرد قبلا به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده باشد، نمی‌توانیم ارزیابی‌های دقیقی در مورد پیگیری عملکرد واکسن داشته باشیم. تیمی که روی این واکسن کرونا در حال کار است، بسیار قوی و از بهترین دانشگاه‌های کشور هستند و موفق شدند واکسن را با کیفیت بسیار بالا تولید کنند.

صالحی تأکید کرد: به شرایط علمی، قوانین و مقررات و اصول کارآزمایی بالینی مقید هستیم و اگر شرایط آماده باشد و با ایمنی قابل توجهی بتوانیم این دوره را سپری کنیم وارد مراحل بعدی خواهیم شد. همه واکسن‌ها ممکن است یک در هر چند هزار، عوارضی را داشته باشند که در مقایسه با مزایای استفاده از آن ناچیز است.

وعده شیرین تولید ملی

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر نمکی از رونمایی واکسن کرونای ایرانی در بهار سال آینده خبر داد و گفت: ما قابلیت خود را در تولید واکسن ایمن و مؤثر به دنیا ثابت خواهیم کرد.

او با بیان اینکه واکسن پدیده‌ای نیست که بشر را از کرونا نجات دهد گفت: واکسن تأثیرگذار است، اما همه داستان نیست.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در دنیایی که حقوق مسلم ما را سلب می‌کند برای تولید واکسن چراغ خاموش عمل کردیم.

نمکی افزود: در خصوص استفاده از سایر واکسن‌ها هم مردم مطمئن باشند هرگز اجازه نخواهیم داد واکسنی برای تست به مردم تزریق شود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: پیک سوم بیماری کرونا سرکش‌تر، گسترده‌تر، با قدرت انتقال بالاتر، با درگیری خانواده‌ها و سن‌های پایین و مرگ‌ومیر بالاتر بروز کرد و در خصوص پیک زمستانه اگر رخ دهد انتظار شدت بیشتری می‌رود.

دکتر نمکی از مردم خواست در یلدای پیش رو هم همچون گذشته همدلی و همراهی را ادامه دهند.

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ما نخواهیم گذاشت ملت شریف ایران موش آزمایشگاهی هیچ جریانی شوند و غیرت ملی این سرزمین پایمال بعضی از فزون‌خواهی‌های دیگران شود.

او تصریح کرد: گروهی که خدمت گذار شما هستند با نگاه اعتقادی و ملی و با نگاه مردم‌سالاری دینی به دنبال این هستند که مردم این سرزمین بهترین‌هایی که در شأن آن‌ها است را در آینده‌ای نزدیک داشته باشند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: