کد خبر: ۵۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
پپ
صفحه نخست » عطارباشی


ویروس کرونا افراد دارای طبع سرد و اندام‌های دارای سردی را درگیر می‌کند و در محیط‌های سرد بیشتر توسعه می‌یابد و توسعه آن در قلب، ریه، مغز با زمینه سردی است.

استاد حسین خیراندیش متخصص طب سنتی ایران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفت: برداشت ما این است که ویروس کرونا افراد دارای طبع سرد و اندام‌های دارای سردی را درگیر می‌کند و در محیط‌های سرد بیشتر توسعه می‌یابد و توسعه آن در قلب، ریه، مغز با زمینه سردی است‌؛ اینکه علائم متفاوتی در بیماری دیدیم به‌علت اختلاف در زمینه افراد است و حتی درگیری عضلانی بیماری، درد سرد و نه گرم است حتی افراد گرم‌مزاجی که در مقاطعی از زندگی در معرض سردی هوایی، سردی غذایی و سردی ناشی از استرس قرار می‌گیرند مستعد ابتلا به این بیماری هستند و برای درمان آن‌ها، طیفی از گرمی‌ها مفید است.

وی ادامه داد: زنجبیل دارای طبع گرم است اما نمی‌توان گفت که برای تمام دنیا از زنجبیل استفاده کرد زیرا به‌ تناسب موقعیت جغرافیایی، ممکن است عارضه ایجاد کند و بنابراین نیاز به تجویز مصلح کنار آن دارد، مثلا می‌توان کنار زنجبیل از ماست، شیر یا لیمو استفاده کرد.

وی گفت: شیخ‌الرئیس می‌گوید که «هرگاه در سالی، فصول تفاوت فاحشی نداشته باشند یعنی دمای فصول به هم نزدیک باشد آن سال بسیار بدشگون خواهد شد و چنانچه در آن سال بیماری پدید آید ماندگار خواهد شد و به‌سرعت از جامعه رخت بر نخواهد بست.» ما با کولر، تابستان را خنک می‌کنیم و در زمستان با بخاری خانه را گرم می‌کنیم که باعث می‌شود دمای همه فصول یکسان شود، این امر موجب می‌شود بدن ما ضعیف شود، تعریق تابستانه موجب دفع بلغم از تن می‌شود و با جلوگیری از تعریق در تابستان، جلوی حذف بلغم را می‌گیریم و با گرم کردن بیش از حد خانه در زمستان، زمینه تقویت ریه را از بین می‌بریم؛ وقتی هوای سرد تنفس می‌کنیم، گوارش ما سرد می‌شود و وقتی گوارش سرد شد، میل به خوردن غذای گرم پیدا می‌کنیم، در حالی‌که الان در زمستان به‌دلیل اینکه هوا را گرم می‌کنیم، تمایل به خوردن سردی مانند سالاد افزایش می‌یابد.

خیراندیش تأکید کرد: دمای داخل خانه نباید از 18 تا 22 درجه بیشتر شود، باید تنفس هوای سرد داشته باشید تا درون بدن تقویت شود و بیرون بدن را نیز باید با پوشش، گرم نگه‌دارید؛ اصل بعدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، خواب سر شب نهایتا تا ساعت 11 شب است، خواب روزانه باعث بروز اختلال گوارشی و کاهش توان انسان می‌شود همچنین مصرف یک پَر نمک قبل و بعد از غذا، استعداد پذیرش میکروب را برای بدن به حداقل می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: در سبک زندگی جامعه ما «حجامت» حذف شده است و مردم برای پذیرش بیماری‌ها مستعد شده‌اند؛ توصیه ما استفاده از بادکش برای جلوگیری از سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی است، برای پیشگیری از بیماری کرونا در افراد دچار بیماری زمینه‌ای نیز حجامت عام انجام شود.

وی با ارائه توصیه‌هایی برای بیماران کرونایی تصریح کرد: در درگیری با بیماری، استفاده از نعنا و خانواده نعنا به‌شکل سبزی و آش مورد تأکید است، سوپی که در آن سبزیجات تند و تلخ مانند ترخون و نعنا و پیازچه به‌ میزان حداقل یک وعده غذایی مصرف شود نیز توصیه می‌شود؛ استفاده از آب سیب طبیعی و آب پرتقال و لیمو مقابله‌کننده با میکروب‌ها و مقوی خوبی برای سیستم ایمنی است.

خیراندیش ادامه داد: برای درمان تب، از نمک، نعنا به‌شکل عرق نعنا، سیاه‌دانه، چه خشک و چه ترکیبی با عسل به‌نسبت یک به سه برای تب توصیه می‌شود.

وی درباره اختلال بویایی گفت: برای اختلال بویایی، می‌توان با استنشاق عسل‌ ترکیب‌شده با آب‌نمک آن را برطرف کرد.

خیراندیش با تأکید بر استفاده از ماسک‌های مناسب در محل‌های پرتجمع متذکر شد: باید در محلی که تجمع وجود دارد گردش هوا وجود داشته باشد، برای جلوگیری از ابتلای هم‌زمان به آنفلوآنزا و کرونا، گرم نگه‌داشتن سر با کلاه، بسیار حائز اهمیت است، آنفلوآنزا باعث درگیری سینوسی می‌شود و برای جلوگیری از آن، کنار رعایت نکات بهداشتی باید سر را گرم نگاه‌ داشت.

وی یادآور شد: معنای این تأکیدات و توصیه‌ها این نیست که از طب کلاسیک استفاده نشود، ما متخصصین طب کلاسیک خوبی داریم که می‌توانند نظرات خود را اضافه کنند تا به درمان و پیشگیری کرونا کمک کنیم.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: