کد خبر: ۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
پپ
صفحه نخست » پزشکی


کارشناسان تغذیه معتقدند وجود میان‌وعده‌ها، عاملی مؤثر در کاهش پُرخوری در وعده‌های اصلی غذایی است و می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز فراهم کند و در مجموع توصیه می‌شود افراد حداقل شش وعده غذایی اصلی و میان‌وعده در طول روز داشته باشند.

رئیس انجمن تغذیه استان کرمانشاه با اشاره به وجود سه وعده اصلی صبحانه، نهار و شام، اظهار کرد: زمان وعده‌های اصلی غذایی طبق عادت غذایی افراد متفاوت است، به‌طور مثال یک فرد ممکن است ساعت ۵ صبح صبحانه میل کند و فرد دیگر ممکن است ساعت ۱۰ صبح اقدام به صرف صبحانه کند و این امر به زمان بیدار شدن افراد از خواب بستگی دارد.

هادی عبدالله زاد، خاطر نشان کرد: زمان صرف صبحانه مهم نیست، اما توصیه می‌شود افراد حدود نیم ساعت تا یک ساعت بعد از خواب حتما وعده صبحانه را داشته باشند، چرا که نخوردن صبحانه و گرسنگی طولانی مدت در وعده صبح برای بدن زیان آور است. بنابراین زمان وعده ها مهم نیست و تنها تاکید بر این است که افراد هر سه وعده اصلی غذایی را داشته و هیچ وعده ای را حذف نکنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد بر حسب رژیم های غذایی که می گیرند اقدام به حذف یکی از وعده‌های اصلی غذایی می‌کنند که برای سلامت بدن زیان آور است و همه وعده‌های اصلی غذایی باید صرف شود.

وی با تأکید بر اینکه افزایش تعداد وعده‌ها و کاهش حجم غذا در وعده همواره مورد تأکید کارشناسان تغذیه است، گفت: درکنار وعده‌های اصلی غذا امروزه توصیه و تأکید بر صرف میان‌وعده‌ها است، به‌طوری که افراد باید سه میان وعده را در طول روز داشته باشند و توصیه می‌شود اقلام خوراکی در میان وعده‌ها سنگین و حجیم نباشد.

وی خاطرنشان کرد: میان وعده آخر شب باید یک ساعت قبل از خواب باشد تا بدن برای خواب سنگین نشود.

این متخصص تغذیه میوه، یک لیوان شیر همراه خرما، لقمه‌های کوچک نان و پنیر و گردو، یک لیوان چای همراه خرما را از جمله مواد خوراکی مناسب برای تمامی میان‌وعده‌ها عنوان کرد.

وی تصریح کرد: صرف میان‌وعده‌ها موجب می‌شود افراد از پُرخوری در وعده‌های اصلی غذایی خودداری کرده و انرژی لازم برای بدن به‌صورت مستمر تأمین شود و از طرفی دستگاه گوارش به‌خاطر پرخوری در یک وعده دچار آسیب نشود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: