کد خبر: ۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
پپ
صفحه نخست » کنز


حسنی احمدی

سوید بن غفله تازه خودش را به خانه علی رسانده است از در که وارد شد نگاهش به سفره پیش روی علی افتاد علی در گوشه‌ای نشسته و ظرفی از شیر و مقداری نان جوین خشک در برابرش بود؛ نان را با دستش خرد می‌کرد، و هرگاه نان با دستش نمی‌شکست، آن را با زانو می‌شکست و در ظرف شیر می‌ریخت.

علی که تازه متوجه حضور سوید ین غفله می‌شود با لبخندی دلنشین می‌گوید: بفرما و از این غذای ما بخور.

سوید بن غفله می‌گوید:‌ من روزه هستم.

علی تکه‌ای از نان خشک را به سختی در دهان می‌جود و بعد می‌گوید: از رسول خدا‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله شنیدم که فرمود: هرکس به‌خاطر روزه، از غذای مورد اشتهایش چشم بپوشد، بر خدا واجب است که او را از خوردنی و نوشیدنی بهشت بهره‌مند سازد.

سوید بن غفله خودش را نزدیک به خدمتکاری که نزد علی ایستاده می‌کند و آرام می‌گوید: آیا در مراعات حق این مرد، از خدا نمی‌ترسید؟ چرا نان نرم برایش نمی‌پزید؟

خدمتکار آرام پاسخ می‌دهد: مولایم علی با ما شرط کرده است که نان نرم برایش نبریم.

علی که گویی از گفتگوی سوید و خدمتکار مطلع باشد رو به سوید بن غفله می‌کند و می‌گوید: پدر و مادرم فدای آنکه هیچ‌گاه نانش نرم نبود و تا روز فوتش هرگز سه روز پیاپی یک وعده کامل از نان گندم نخورد. من دیده‌ام رسول خدا‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نانی خشک‌تر از نان من می‌خورد و جامه‌ای خشن‌تر از جامه من می‌پوشید و من اگر او را الگو قرار ندهم می‌ترسم روز قیامت به او ملحق نشوم.

منابع:

بحار الانوار، ‌جلد 40، صفحه 331


پاسخ به شبهات 18

«تعجب ممنوع یکی از خدام حرم امام‌رضا که برای تفریح به شمال آمده بود تعریف می‌کرد و می‌گفت: کبوتران حرم امام‌رضا در ماه بیش از 800 میلیون و در ایام پرترافیک زوار بیش از میلیارد تومان برای متولیان حرم سوددهی دارند. در 10 مکان برای کبوتران گندم ریخته می‌شود. در هر مکان قفسه‌هایی هست پر از کبوتر که زوار با پرداخت 2000 تومان پرنده‌ای را خریده و آزاد می‌کنند. اکثر زوار بیش از یکی دوتا 10تا و 20 تا هم می‌خرند. و دیده شده تا 50 و 100 تا هم یک‌جا خریده‌اند. عرب‌ها که همیشه به تعداد فرزندان کبوتر آزاد می‌کنند. و زوار نادان نمی‌دانند که این کبوتران جلدن و به‌جز حریم حرم جایی نمی‌روند. گندم را در بسته‌های 200 گرمی به مبلغ 1000 تومان می‌فروشند یعنی یک کیلو گندم را 5000 تومان می‌فروشند. و خادمانی هستند که دایم در حال جارو کردن و جمع‌آوری گندم‌ها هستند. تا زوار گندم روی زمین نبینند. و هرچه زودتر گندم خریداری کنند. در هر مکان هر ساعت بیش از 5 کیسه 10 کیلویی گندم جمع‌آوری می‌کنند. که در مدت 24 ساعت بیش از 10 تن گندم انبار می‌شود و مجددا کیلویی 5000 تومان به زوار فروخته میشود. و افرادی هستند که یک یا چند گونی گندم نذر کرده یا باخود می‌آورند و تحویل انبار می‌دهند. و یا از انبار حرم خرید می‌کنند و فقط پولش را می‌دهند. افراد بسیار زیادی هستند که کبوتران شخصی دارن و آن‌ها را وقف حرم می‌کنند. و روزی نیست که چندین کیسه و قفس پراز کبوتران گران‌قیمت تحویل انبار نشود که مسئولین بعدا آن‌ها را قیمت‌گذاری کرده و خیلی بالا به کبوتربازان می‌فروشند. و خیلی جزئیات دیگری هست که مجال گفتن نیست... این تنها درآمدزایی کبوترانی است که تابه‌حال به فکر کسی خطور نمی‌کرده و نمی‌کند. خب مسئولین چاره‌ای ندارند جز اینکه بگویند مالیات نمی‌دهیم...»

پاسخ

«درآمد میلیاردی متولیان حرم امام‌رضا‌علیه‌السلام از کبوتران حرم!»

1ـ ادعاهای شایعه فاقد استناد و اطلاعات آن هم غلط و ناشی از خیال‌پردازی نویسنده است!

2ـ شایعه در حالی مدعی وجود ده قسمت مجزا برای نگهداری كبوتران حرم امام‌رضا‌علیه‌السلام شده که درحال حاضر فقط در بست طوسی كنار باغ رضوان، محلی برای کبوتران اختصاص داده شده است!

3ـ جمع‌آوری گندم‌ها توسط خدام در گیت مخصوص، برای جلوگیری از مشکلات نظافتی و بهداشتی است نه دورماندن از چشم زوار!

4ـ هدف از جمع‌آوری کبوتران، جلوگیری از بیماری و تخریب بناهای تاريخی و همچنین حفاظت از كبوتران غيربومی است که در آب‌وهوای مشهد دوام نمی‌آورند، نه تجارت آن‌ها! حتی مسئولین به مردم توصیه می‌کنند از نذر کبوتر خودداری کنند!

5ـ گندم‌های جمع‌آوری شده در ایام سال، نگهداری شده و در فصل زمستان که زائران کمتر گندم وقف می‌کنند، برای غذای کبوترها مصرف می‌شود.

6ـ طبق قانون، اماکن گردشگری و زیارتی از جمله حرم رضوی از پرداخت مالیات معافند و این مطلب هیچ ارتباطی با درآمد تخیلی ادعا شده از گندم و کبوتر ندارد!


عملی با ثواب نامحدود

حضرت آیت‌الله‌العظمی مرحوم حاج‌آقا مجتبی تهرانی

زراره روایت صحیحه را نقل می‏کند، که سندش باید تمام باشد:

«عَنْ أَحَدِهِمَا(ع)»؛ زراره می‏گوید: نمی‏دانم این مطلب را از امام‏باقر‌علیه‌السلام شنیدم یا از امام ‏صادق‌علیه‌السلام

«قَالَ: لَا یَكْتُبُ الْمَلَكُ إِلَّا مَا یَسْمَعُ»؛ امام‌علیه‌السلام فرمود: فرشته نمی‏‌نویسد مگر آنچه را که می‏شنود؛ یعنی آنچه را ادراک می‏کند. اینجا از لفظ سمع استفاده کرده؛ چون عمل، عملی از سنخ گفتار است.

«قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِی نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِیفَةً»؛‏ خداوند عزّوجل فرمود: در زاویه ‌های درونت، با حال تضرّع و بیم متذکّر پروردگارت شو؛

«قَالَ لَا یَعْلَمُ‏ ثَوَابَ‏ ذَلِكَ‏ الذِّكْرِ فِی‏ نَفْسِ‏ الْعَبْدِ غَیْرُ اللَّهِ تَعَالَى»1️؛ ثواب این یاد خدا در درون عبد را غیر از خدا هیچ‏کس نمی‏داند.

اگر بخواهیم یک مقدار نظر دقیقی روی این روایت بیندازیم، آنجایی که انسان در زوایای دلش، در نهان و سرّش، متذکر خدا می‏شود، در این حالت ملک آنجا راه ندارد. در آن نهان‌خانه سرّ دل، فقط خدا راه دارد و ثوابش را هم خودش می‏داند! ثوابش نامحدود است. اعمالی که ثبت و ضبط می‏شوند، محدودند. اما این عمل نامحدود است و نامحدود را نمی‏شود ثبت کرد؛ چون ثبت شدن ملازم با محدودیت است.

بحارالانوار، جلد 5، صفحه 322

**********

جبران گناه با انجام عمل نیک!

بعضی از فقهای ما مثل صاحب وسایل‌الشیعه، می‏گویند واجب است بعد از گناه، شخص یک حسنه انجام بدهد. فتوا هم می‏دهند. معروف است که صاحب وسایل‌الشیعه عنوان ابوابی را که در کتابش منعقد کرده، براساس فتوایش است. ایشان در کتاب وسایل‌الشیعه، بابی با عنوان عمل به حسنه بعد از سیّئه دارد، به نام «بابُ وُجُوبِ عَمَلِ الحَسَنَةِ بَعدَ السَّیِّئَةِ»؛ و بر اساس آن فتوا هم می‏دهد. البتّه بحث فقهی‌اش مشکل است. چه بسا این وجوب انجام حسنه بعد از سیّئه، به مسئلۀ وجوب توبه برگشت کند؛ چون در مورد وجوب توبه بعد از گناه، شبهه ‏ای وجود ندارد و از واجبات فوری است. حالا ایشان علاوه بر وجوب توبه، وجوب عمل حسنه بعد از سیّئه را مطرح می‏کند.

*************

غفلت در بیداری

آیت‌الله العظمی ‌بهجت‌ره

ما برای اوقات خواب خود افسوس می‌خوریم که چرا برای نماز شب بیدار نمی‌شویم، در صورتی که اوقات بیداری را به غفلت می‌گذرانیم! زیرا اگر در بیداری به توجه و بندگی مشغول بودیم، توفیق بیداری شب را نیز برای تهجد و خواندن نافله شب و تلاوت قرآن پیدا می‌کردیم.

*************

تأدب به آداب شریعت

امامخمینی‌ره

ای عزیز، بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمی‌شود مگر اینکه انسان ابتد کند از ظاهر شریعت و تا انسان متأدب به آداب شریعت حَقّه نشود هیچ‌یک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند و علم باطن و اسرار شریعت از برای او منکشف شود و پس از انکشاف حقیقت و بروز انوار معارف در قلب نیز مُتَاَدّب به آداب ظاهر خواهد بود.

*************

چه چیزی از دعا برای فرج امام‌زمان مهم‌تر است؟!

آیت‌الله‌العظمی بهجت‌ره

مهم‌تر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار آن حضرت تا ظهور او می‌باشد؛ زیرا مردن، تنها قطع حیات دنیای چندروزه فانی است، اما بیرون رفتن از عقیده صحیح، موجب هلاکت ابدی از حیات جاوید آخرت و خلود در جهنم است؛ لذا حضرت امیر‌علیه‌السلام در لیله‌المبیت از رسول‌اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم می‌پرسد: «أَفِی سَلامَةٍ مِنْ دِینِی؟؛ آیا دین من سالم خواهد بود؟» یعنی از استقامت در دین و ثبات ایمان و عقیده تا مرز شهادت را که از خود شهادت بالاتر است ـ از آن حضرت سؤال می‌کند.

این دعا خیلی عالی است که دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود، که: «یا أَللهُ یا رَحْمانُ یا رَحِیمُ! یا مُقَلبَ الْقُلُوبِ، ثَبتْ قَلْبِی عَلی دِینِک؛ ای خدا، ای رحمت‌گستر، ای مهربان، ای گرداننده دل‌ها، دل مرا بر دینت ثابت و استوار بدار.»

در محضر بهجت، جلد ۲، صفحه 101

***********

لذت ترک حرام

لذت حلال که باعث ترک حرام و لذت آن می‌شود، خدایی است و هرچه حرام لذتش بیشتر، ترک آن خدایی‌تر، و این به خاطر ترک ضد آن است

عده‌ای لذت را در خلوت با خدا و انس مناجات با او و تهجد می‌دانند و برخی لذت را در عشرت و هم‌نشینی با اهل غفلت و بطالت و معصیت.

در محضر بهجت، جلد ۲، صفحه ۴۰۵



نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: