کد خبر: ۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳
پپ
توضیحی درباره بیماری پوستی روزاسه
صفحه نخست » پزشکی



روزاسه نوعی مشکل پوستی است که با قرمزی پوست صورت به‌خصوص گونه و بینی بروز می‌یابد. این مشکل، به‌ویژه پوست ‌های سفید و رنگ روشن را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نیز با افزایش سن بیشتر می‌شود. در موارد شدید یا در صورت تحریک روزاسه، علائمی مثل قرمزی به پیشانی، پشت، سینه، گوش‌ها و حتی پلک‌ها گسترش می‌یابد.

لکه‌های قرمز، جوش‌های ریز قرمز یا برافروخته بودن موضعی و دائمی پوست روزاسه نام دارد.

پوست‌های خشک بیشتر مستعد این بیماری هستند. در فصل زمستان و پاییز امسال که با کرونا ویروس همراه هستیم نباید اجازه ندهیم استفاده مداوم از محلول‌های ضد عفونی کننده پوست ما را خشک و آسیب‌پذیر کنند. در ادامه علائم و درمان‌های خانگی روزاسه را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

گرچه روزاسه نسبتا خوش‌خیم است اما ممکن است برخی تغییرات پوستی، وضعیت زمینه‌ای اساسی و جدی‌تری را نشان دهند که نیاز به درمان‌ پزشکی دارند. به همین دلیل در صورت بروز تغییرات پوستی حتما با پزشک مشورت کنید.

علائم و نشانه‌های روزاسه

روزاسه یک وضعیت التهابی است که دارای چهار زیر مجموعه اصلی است.

۱. برافروختن و قرمزی صورت: بسیاری از افرادی که روزاسه دارند اغلب سرخ می‌شوند و گونه‌هایشان قرمز است. این قرمزی نشانه اولیه روزاسه است.

۲. برجستگی‌ها و جوش‌ها :نوعی از روزاسه با لکه‌هایی بر روی دهان، بینی و پیشانی مشخص پدید می‌آید که شبیه آکنه است. معمولا قرمز، برجستگی و یا جوش چرکی، آسیب‌های ناشی از التهاب هستند.

۳. پوست ضخیم شده: به ویژه در اطراف بینی، پوست می‌تواند ضخیم شود و پوست را ناهموار جلوه دهد. این نوع روزاسه معروف به روزاسه فیماتوس، بیشتر در مردان شایع است.

۴. چشم‌های ملتهب: که روزاسه چشمی نیز نامیده می‌شود، چشم‌ها آبکی و قرمز رنگ می‌شوند و پلک‌ها متورم می‌گردند.

۵. علائم دیگر این بیماری شامل سوزش، تورم و خشکی پوست است.

دلایل احتمالی که موجب التهابات رگ‌های خونی وبروز روزاسه می‌شوند

۱. غذا‌های تند، غذای داغ، کافیین، استرس، تغییرات احساسات، تغییرات دما، نوسانات هورمونی می‌تواند از دلایل وجود این بیماری پوستی باشند.

۲. این بیماری پوستی ممکن است ارتباطی با یائسگی در زنان نیز داشته باشد. اگرچه مردان و زنان مبتلا به این بیماری می‌شوند؛ اما روزاسه در زنان میانسال که در دوره یائسگی هستند، بیشتر از گروه سنی دیگر آن‌ها یافت شده است.

۳. عوامل ژنتیکی نیز ممکن است نقش داشته باشند. شیوع روزاسه در افراد با تبار شمال اروپا حاکی از استعداد ژنتیکی است که ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش فعال شود، اما مردم از موقعیت‌های جغرافیایی دیگر هم می‌توانند حتی شدیدتر از افراد شمال اروپا به بیماری روزاسه مبتلا شوند. اگرچه روزاسه التهابی است، اما هیچ مدرکی وجود ندارد نشان دهد روزاسه یک بیماری خودایمنی است، که در آن بدن به خود حمله کند.

درمان روزاسه

درمان‌های موضعی، مکانیسم‌های زمینه‌ای کاهش التهاب را فراهم می‌کنند. درمان‌های خوردنی شامل آنتی بیوتیک‌هایی است که به‌عنوان عوامل ضد التهاب برای پوست کار می‌کنند و مشابه دارو‌های آکنه عمل می‌کنند. درمان‌های لیزری که به‌طور خاص رگ‌های خونی را هدف قرار می‌دهند قطعی‌ترین و ماندگار‌ترین درمان روزاسه تا‌به‌حال شناخته شده است.

درمان خاستی

اجتناب از عواملی که ممکن است علتی بر وجود روزاسه باشند مانند غذا‌های تند، بهترین راه جلوگیری این بیماری است. کارشناسان پوست توصیه می‌کنند برای جلوگیری از بروز این موقعیت حساس پوستی، مرتب از کرم‌های مرطوب کننده، غذا‌های گیاهی و صابون شوینده با pH خنثی استفاده کنید. در فصل‌های سرد، بیشتر از فصل‌های گرم باید به پوست رسیدگی کنیم. از ضد آفتاب حتی در روز‌های غیر آفتابی غافل نشوید و به‌اندازه کافی آب بنوشید.

آلوئه‌ورا

ماده ژل مانندی که از قسمت داخلی برگ گیاه آلوئه‌ورا گرفته می‌شود، نرم‌کننده و مرطوب‌کننده است و می‌تواند درمان موضعی مؤثری برای روزاسه باشد.
بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها حاوی آلوئه‌ورا هستند.

گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم به‌عنوان مکمل، عصاره یا غذا موجود است. ریشه این گیاه به‌صورت خوراکی تجویز می‌شود که موجب پاک‌سازی کبد و شفاف کردن پوست از ضایعاتی از جمله آکنه (جوش) می‌شود. عصاره گیاه باباآدم می‌تواند درمان مؤثری برای روزاسه باشد.

گیاه بابونه و روغن نارگیل

گیاه بابونه هم مثل آلوئه‌ورا، یکی از محصولات مرطوب‌کننده پوست است که اغلب به‌صورت موضعی در درمان گیاهی التهاب پوست استفاده می‌شود. مطالعات فراوانی این موضوع را در درمان موفق با بابونه تأیید می‌کنند. محصولات مرطوب‌کننده حاوی بابونه یا روغن نارگیل را بخرید و مطابق دستورالعمل روی برچسب، استفاده کنید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: