کد خبر: ۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
پپ
صفحه نخست » کنز


امامخمینی‌ره

یکی از آداب مهم قرائت قرآن که انسان را به نتایج بسیار و استفادت بی‌شمار نایل کند، «تطبیق» است. آن‌چنان که در هر آیه از آیات شریفه که تفکر می‌کند، مفاد آن را با حال خود منطبق کند، و نقصان خود را به‌واسطه آن مرتفع کند و امراض خود را بدان شفا دهد. مثلا، در قصه شریفه حضرت آدم‌علیه‌السلام، ببیند سبب مطرود شدن شیطان از بارگاه قدس با آن همه سجده‌ها و عبادت‌های طولانی چه بوده، خود را از آن تطهیر کند؛ زیرا مقام قرب الهی جای پاکان است، با اوصاف و اخلاق شیطانی قدم در آن بارگاه قدس نتوان گذاشت. از آیات شریفه استفاده می‌شود که مبدأ سجده ننمودن ابلیس خودبینی و عجب بوده که کوس (انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین) زد، و این خودبینی اسباب خودخواهی و خودفروشی ـ که استکبار است ـ شد؛ و آن، اسباب خود رأیی ـ که استقلال و سرپیچی از فرمان است ـ شد، پس مطرود درگاه شد. آنچه سبب مطرودیت درگاه قدس است در هرکسی باشد مطرود است؛ شیطان خصوصیتی ندارد، آنچه او را از درگاه قرب دور کرد ما را نگذارد که به آن درگاه راه یابیم.

آیا قرائت قرآن بدون تدبر اثری دارد؟

فرزندم با قرآن این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو، اگرچه با قرائت آن باشد و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصور نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است، آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای همه‌کس و نامه محبوب، محبوب است اگر چه عاشق و محب مفاد آن را نداند و با این انگیزه حب محبوب که کمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد

هدف از تلاوت قرآن چیست؟

مطلوب در تلاوت قرآن شریف آن است که (قرآن) در اعماق قلب انسان تأثیر کند و باطن انسان صورت کلام الهی گیرد، و از مرتبه ملکه به مرتبه تحقق رسد. و اشاره به این فرموده آنجا که (معصوم) فرماید: «جوان مؤمن اگر قرائت کند، قرآن در گوشت و خون او وارد شود.» و این کنایه از آن است که صورت قرآن در قلب مستقر و جایگزین گردد به‌طوری که خود باطن انسان کلام‌الله مجید و قرآن حمید گردد به‌اندازه لیاقت و استعدادش.

************

چرا اماکن مقدس در سرزمین‌های بد آب‌وهوا قرار دارند؟

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان

امیرالمؤمنین علی‌علیه‌السلام در خطبه قاصعه، نکاتی را راجع به موقعیت مکانی خانه خدا در شهر مکه ذکر می‌کنند. ایشان در این خطبه می‌فرمایند خداوند متعال یک مکان مقدس را در مکانی قرار می‌دهد که آبادانی نداشته باشد و اتفاقا به لحاظ آب‌وهوا و شرایط اقلی‌می‌نامساعد باشد تا بندگان خدا را امتحان کند. تا نشان دهد که اگر مردم در این مکان تجمعی دارند به‌خاطر یک امر مقدس است.

این اتفاق دقیقا دارد در موضوع حماسه پیاده‌روی اربعین هم رخ‌ می‌دهد. این مردم یقینا برای سیاحت و استفاده از طبیعت و هوای خوش و خرم این سرزمین به اینجا نیامده‌اند، آمده‌اند برای زیارت حضرت اباعبدالله و طبیعی است که آب‌وهوای نامساعد و گرما و گردوغبار که هیچ، که اگر از آسمان سنگ هم ببارد باز خللی در این عزم راسخ مردم به وجود نمی‌آورد و این مردم هستند که در یک سفر معنوی و به دور از هوای نفس، به سوی حضرت حسین در حرکت‌اند.

******************

دستمال کهنه جواهرات

حاج اسماعیل دولابی

اگر سرپرست یا خاد‌می‌داری که اخلاقش تند است هر چقدر ‌می‌توانی تحمل کن که خدا چیزهای بزرگی برایتان فرستاده.

بعضی اوقات خداوند چیزهای خوب را در دستمال کهنه ‌می‌پیچد وبرای شما ‌می‌فرستد تا دست اجنبی به آن نرسد، شما باز کنید، جواهر و حقیقت درونش است.

آینده را هم خیالت راحت باشد اگر جایی دیدی که قشنگ نیست صبر کن

بعد خواهی دید که چیز خوبی است...

«از حال بد به حال خوب»

«گذشته که گذشت و نیست، آینده هم که نیامده و نیست. غصه‌ها مال گذشته و آینده است. حالا که گذشته و آینده نیست، پس چه غصه‌ای؟ تنها حال موجود است که آن هم نه غصه دارد و نه قصه.»

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: