کد خبر: ۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
پپ
صفحه نخست » عطارباشی

ازجمله توصیه‌های موضعی برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی چون کرونا، استفاده از روغن سیاه‌دانه به‌صورت موضعی داخل بینی است که می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین استفاده از بخورهای گیاهی مانند بخور بابونه، مرزنجوش و اسطوخودوس نیز توصیه می شود.

دکتر نفیسه حسینی یکتا، نایب‌رئیس انجمن طب سنتی ایران گفت: تأثیرات برخی گیاهان دارویی از جمله سیاه‌دانه بر روی انواع ویروس‌های آنفلوانزا سارس و مرس و کرونا در مقالات متعددی گزارش شده است. بنابراین مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری سیاه‌دانه که همان روز پودر شده باشد برای مدت دو هفته توصیه می‌شود. همچنین استفاده از پوست پرتقال به‌صورت مربا می تواند مفید باشد.

این متخصص ادامه داد: به جای آب، یک قاشق چای‌خوری تخم بالنگو، یک قاشق چای‌خوری بارهنگ، سه‌چهارم لیوان آب و یک‌چهارم لیوان گلاب را با هم مخلوط و پس از نیم ساعت وقتی لعاب انداخت با کمی زعفران و عسل میل کنید.

وی دمنوشی مفید هم براین این روزها معرفی کرد: یک قاشق غذاخوری برگ آویشن، یک قاشق چای‌خوری پودر شیرین‌بیان و 5 عدد عناب سوراخ شده را در قوری ریخته و یک لیوان آب جوش روی آن بریزید. به مدت یک ربع با حرارت ملایم دم کنید، سپس صاف کرده و گرم بنوشید. البته برای افرادی که فشار خون دارند مصرف بیش از سه هفته از شیرین بیان توصیه نمی‌شود. همچنین کودکان زیر دوسال دو تا 4 قاشق غذاخوری از این دمنوش می‌توانند استفاده کنند.

وی اظهار کرد: مصرف ترکیبی از پودر شیرین‌بیان، رازیانه و شکر سرخ نیز از گذشته در برابر پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها در منابع طب ایرانی و در برخی آموزه‌های اسلامی توصیه شده است.

حسینی یکتا توصیه‌های موضعی هم برای مقابله با کرونا داشت: ازجمله توصیه‌های موضعی برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی چون کرونا، استفاده از روغن سیاه‌دانه به‌صورت موضعی داخل بینی است که می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین استفاده از بخورهای گیاهی مانند بخور بابونه، مرزنجوش و اسطوخودوس نیز توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه در این روزها باید مصرف ترشی‌ها را محدود کرد، اظهار داشت: از مصرف ادویه‌های بسیار تند و تیز مانند فلفل قرمز، خردل و شوری‌ها مانند خیارشور و آجیل شور پرهیز کنید. به‌علاوه مصرف ماست، گوجه، موز، غذاهای خمیری و ثقیل را نیز محدود کنید.

او چند پیشنهاد غذایی مفید هم برای خانم‌ها داشت: برای افزایش ایمنی بدن خود در برابر ویروس‌ها، خورش‌های آب‌دار همراه با سبزی‌های تازه، آلو بخارا و زرشک را بیشتر میل کنید. در ضمن خورش کدو، خورش لوبیاسبز، خورش بامیه و کدو حلوایی نیز در این ایام بسیار مفید است.

حسینی یکتا سبزیحات مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن را ریحان، نعناع، پونه، لوبیاسبز، کدو حلوایی، کدو سبز، چغندر، زردک، هویچ، کلم قمی و کرفس دانست و اضافه کرد: مصرف ادویه‌ها و داروهای گیاهی چون آویشن، دارچین، سیاه‌دانه، زردچوبه، بابونه، هل، میخک، رزماری، زعفران، زنجبیل و گل‌گاوزبان نیز می‌تواند مؤثر باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش میوه هایی که سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس‌ها تقویت می‌کنند را نیز این‌گونه نام برد: می‌توان به انجیر ( خیسانده با آب و گلاب)، انار (آب انار و رب انار)، شیره انگور، آناناس (کمپوت و آب آناناس) برگه زردآلو خیسانده شده، لیموترش، زرشک، سیب (میوه، آب، مربا و فالوده)، عناب و مرکبات اشاره کرد .

این متخصص در خصوص ضرورت دود کردن اسپند و کندر در این ایام به نکته مهمی اشاره کرد: دود کردن اسپند خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و می تواند کوتاه و مقطعی مورد استفاده قرار گیرد ولی چون اسپند باعث خشکی مجاری تنفسی می‌شود ممکن است استفاده زیاد از آن برای مقابله با ویروس کرونا خیلی کمک‌کننده نباشد.

دکتر نفیسه حسینی یکتا در آخر گفت: بیشتر توصیه می‌کنیم مردم هوای منزل و محیط کار را مرطوب نگه دارند و تا جایی که می‌توانند از خشک شدن هوای محیط اطراف خود جلوگیری کنند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: