کد خبر: ۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

برای همه ما اتفاق افتاده است که هنگام شستن لباس با علامت‌های محدودیتی شستشوی آن برخورد کنیم. علائمی که به ما می‌گویند برای طولانی‌تر شدن عمر هر لباسی هنگام شستشو چه نکاتی را باید رعایت کنیم. این علائم راهنما به‌صورت برچسب پارچه‌ای به لباس دوخته شده است. این برچسب بیانگر ویژگی‌های خاص پارچه و روش شستشوی آن است. اما این علائم شستشو اغلب بسیار پیچیده هستند و تنها با یک نگاه نمی‌توان از معنای اصلی آن‌ها سر در‌آورد. در اولین شماره ترفند تعدادی از این علایم و معنای آن را معرفی خواهیم کرد.

مایع سفید کننده

علامت مثلث نشانگر امکان استفاده از مایع سفید کننده است. مثلث خالی یعنی امکان استفاده از یک محلول سرد و رقیق سفید‌کننده وجود دارد. اگر دو خط روی مثلث باشد یعنی باید فقط از یک سفید‌کننده فاقد کلر استفاده شود و اگر روی مثلث ضربدر خورده باشد یعنی نباید از سفید‌کننده استفاده کنید.

اتو کردن لباس

نقاط روی شکل اتو به نقاط روی درجه تنظیم دمای اتو اشاره دارند. اگر هیچ نقطه‌ای روی اتو وجود نداشته باشد یعنی لباس را با هر دمایی می‌توانید اتو کنید. سه نقطه مخصوص پارچه‌های لینن و نخی، دو نقطه برای پارچه‌های الیاف مصنوعی و یک نقطه مخصوص پارچه‌های بسیار ظریف و آسیب‌پذیری مثل پشم و ابریشم است. اگر روی اتو ضربدر خورده و دو یا سه خط از پایین آن بیرون زده باشد یعنی برای اتو کردن لباس از بخار نمی‌توانید استفاده کنید و باید آن را اتوی خشک کنید.

خشک‌کردن طبیعی لباس

علامت مربع مربوط به خشک کردن لباس است. اگر یک خط خمیده داخل مربع باشد یعنی می‌توانید لباس را در هوای آزاد از یک بند رخت آویزان کنید تا خشک شود. اگر سه خط عمودی داخل مربع باشد یعنی باید لباس را در محیط داخل، به نحوی از رخت‌آویز آویزان کنید که چروک نشود. اگر یک خط افقی در مربع باشد یعنی برای خشک کردن لباس باید آن را صاف پهن کنید تا تغییر شکل ندهد.

خشک‌شویی لباس

دایره خالی یعنی لباس مناسب خشک‌شویی است. حرف انگلیسی داخل دایره نشان دهنده ماده شیمیایی و روشی است که برای خشک‌شویی لباس باید از آن استفاده شود. اگر زیر دایره، سمت چپ، یک خط باشد یعنی سیکل خشک‌شویی باید کوتاه باشد. اگر زیر دایره، سمت راست، یک خط باشد یعنی کار خشکشویی باید با حرارت پایین انجام شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: