کد خبر: ۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
پپ
تجویز تخم کتان برای لاغری می‌تواند مشکل‌ساز باشد
صفحه نخست » پزشکی

تخم‌کتان دانه گیاهی مفیدی است که در تأمین سلامت تأثیر دارد. این دانه برای کاهش وزن، کاهش کلسترول خون، کنترل دیابت و سلامت دستگاه گوارش مفید است. اما بسیاری از پزشکان طب سنتی اشاره دارند که مصرف تخم کتان در خانم‌های مبتلا به تنبلی تخمدان ممنوع است چراکه می‌تواند باعث تشدید این مشکل شود. به‌طورکلی تخم کتان ماده خوراکی هورمونی است و بهتر است با نظر متخصص زنان و زایمان مصرف شود چون ممکن است در برخی افراد تعادل هورمونی را به هم بزند.

تخم‌کتان سرشار از فییر منگنز ویتامینB1 ، اسید چرب و امگا ـ ۳ است و همین خاصیت باعث مفید بودن این بذر گیاهی شده است. این دانه سبب کاهش کلسترول خون شده و آنتی‌اکسیدان خوبی برای انسان است.

اثر تخم کتان بر تعادل هورمونی

برای زنانی که علایم قبل از یائسگی مانند سردرد، مشکلات خواب، کیست سینه، احتباس مایع، اضطراب، کاهش میل جنسی و خون‌ریزی سنگین را تجربه می‌کنند، استفاده از این بذر می‌تواند به ترمیم تعادل هورمونی کمک کند. زنانی که بعد از یائسگی هر روز تقریبا 28 گرم دانه کتان مصرف می‌کنند، بر نحوه استفاده از استروژن بدن آن‌ها تأثیر می‌گذارد. همچنین به محافظت در برابر سرطان سینه هم کمک می‌کند ولی در عین حال در نقش استروژن برای حفظ و نگهداری طبیعی استخوان‌ها خللی ایجاد نمی‌کند. نتایج تحقیقات اولیه نشان داده است که دانه‌های کتان می‌تواند برای زنانی که تحت هورمون درمانی نیستند، کلسترول کل را به میزان متوسط 6 درصد کاهش دهد.

کاهش وزن با تخم‌کتان

تخم کتان سرشار از چربی‌های سالم و فیبر است که فرد را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد و همین امر هم موجب می‌شود که وزن فرد کاهش یابد. برای اینکه از این خاصیت بهره‌مند شوید می‌توانید روزانه ۲ قاشق غذاخوری پودر تخم‌کتان را به سالاد و یا سوپ خود اضافه کنید. با کمی مصرف تأثیر آن را در وزن خود خواهید دید. اگر مشتاق لاغری هستید بایداین تخم را دروعده‌های روزانه خود قرار دهید. اما مصرف خودسرانه آن هم عوارض دارد.

سلامت دستگاه گوارش

افراد ساده تخم‌کتان را فقط مؤثر بر روی دستگاه گوارش می‌دانند، در حالی‌که این‌گونه نیست و فواید زیادی دارد که سلامت دستگاه گوارش جزئی از این فواید است. مصرف تخم‌کتان به سلامت دیواره روده کمک می‌کند همچنین کسانی که از بیماری کرون و یا سایر بیماری‌های گوارشی در عذاب هستند بهتر است تخم‌ کتان را به وعده روزانه خود اضافه کنند. علاوه بر موارد ذکر شده تخم‌کتان باعث کاهش التهاب روده و درمان یبوست می‌شود.

تخم‌کتان سرشار از امگا ـ 3

حتما شما هم در مورد خاصیت چربی امگا ـ ۳ برای بدن شنیده‌اید، دانشمندان معتقد هستند که در رژیم غذایی ما باید اسید‌های چرب امگا ۳ وجود داشته باشد تا بدنمان در مقابل بیماری‌ها سالم بماند. در تخم‌کتان مقداری و امگا ـ ۳ وجود دارد به همین دلیل هم مصرف آن توصیه می‌شود به کسانی که به غذا‌های دریایی که سرشار از امگا ـ ۳ هستند، علاقه‌ای ندارند.

چه کسانی نباید بذر کتان بخورند؟

افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیک به دانه‌های کتان داشته باشند در حالی‌که این واکنش‌ها نادر است. مطالعات نمونه‌هایی از واکنش‌های آلرژیک تهدیدکننده زندگی مانند گرفتگی شدید تنفسی، کاهش شدید فشار خون و آنافیلاکسی را گزارش می‌دهند. دیگر واکنش‌های آلرژیک مرتبط با دانه‌های کتان عبارت است از حالت تهوع، استفراغ و درد شکمی. همچنین واکنش آلرژیک به بذرکتان می‌تواند کوتاه شدن نفس، نفس کشیدن سریع، ضعف، سختی در راه رفتن، تشنج یا از کارافتادگی اعضا را به‌دنبال داشته باشد.

موارد احتیاط و عوارض تخم‌ کتان

در مقابل خاصیتهای مفید ممکن است تخم‌کتان برای برخی از افراد موجب ایجاد مشکلاتی شود برخی از مشکلات آن عبارتنداز:

ـ نفخ، درد معده، حالت تهوع، یبوست، اسهال

ـ استفاده از بذر کتان به دلیل تغییرات هورمونی، در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. بنابراین مطمئن‌ترین کار پیش از استفاده از مکمل‌های این ماده غذایی، مشورت با پزشک متخصصی است که به شرایط فیزیکی و سلامت شما آگاهی داشته باشد.

ـ مصرف آن برای افرادی که بیماری انسداد روده دارند، توصیه نمی‌شود.

ـ محققان می‌گویند مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌باشند، باید از مصرف تخم کتان اجتناب کنند.

توجه: برای مصرف بهتر است دانه‌های تخم کتان را خریداری کرده و خود آن را در منزل آسیاب کنید. از آنجایی که تخم کتان یک دانه روغنی است، خرید تخم کتانی که قبلا آسیاب شده، ممکن است گذشت زمان سبب اکسیده شدن آن شده باشد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: