کد خبر: ۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
پپ
صفحه نخست » پزشکی

ویتامین E فواید زیادی برای پوست دارد، مانند، کاهش آثار پیری، کمک به آسیب ناشی از نور خورشید، کاهش اگزما و کنترل پسوریازیس؛ اما در مقابل، ادعاهای بی‌اساس زیادی نیز درباره اثر این ویتامین بر روی پوست، وجود دارد که ثابت نشده مثل این که ویتامین E می‌تواند اثر زخم و آثار کشیدگی پوست را کاهش دهد و یا از بروز سرطان پوست جلوگیری کند.

به گزارش بهداشت نیوز، ویتامین E، یک ویتامین محلول در چربی است که در غذاهایی مانند آووکادو، روغن آفتابگردان و فلفل‌دلمه‌ای قرمز، یافت می‌شود. در صورت مصرف خوراکی، ویتامین E فواید زیادی دارد که شامل کند کردن روند پیری سلول‌ها، تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم سندروم قبل از قاعدگی (PMC) می‌شود.

اما در مورد پوست، قدرت اصلی ویتامین E، اثر آن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های ناپایداری که موجب پیری پوست و آسیب رسیدن به سلول‌ها می‌شوند، کمک می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد ناشی از نور خورشید، می‌توانند موجب شکسته شدن کلاژن و الاستین موجود در پوست شوند، که می‌تواند موجب شروع علائم پیری مانند خطوط کوچک و کم‌عمق و چین و چروک پوستی شود. چون ویتامین E خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، می‌تواند به مبارزه با علائم آسیب خورشیدی کمک کند

اگر از مکمل‌های ویتامین E استفاده می‌کنید، باید احتیاط کنید، مصرف بیش از حد ویتامین E می‌تواند عوارض گوارشی ایجاد کند، مانند: استفراغ، تهوع، اسهال، خستگی، ضعف، سردرد.

به‌علاوه، ویتامینE، لخته شدن خون را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌تواند خطر کبودی و خون‌ریزی را افزایش دهد. شما باید قبل از هرگونه اقدام پزشکی، از مصرف این ویتامین خودداری کنید.

از آنجا که شواهد علمی مربوط به تأثیر ویتامین E بر پوست، کامل نیست. قبل از هرگونه مصرف موضعی یا خوراکی، با درماتولوژیست مشورت کنید. یک متخصص پوست می‌تواند به شما بگوید که آیا ویتامین E انتخاب مناسبی برای شماست یا خیر. همچنین هر مشکلی که برای درمان آن به ویتامین E نیاز است و نحوه استفاده از آن را به شما خواهد گفت.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: