کد خبر: ۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
پپ
صفحه نخست » عطارباشی

گیاه سماق درختچه‌ای است از خانواده پسته که میوه‌های خوشه‌ای قهوه‌ای قرمز رنگ آن به‌عنوان ادویه کاربرد دارد.
دکتر محبوبه رئیس‌زاده، متخصص داروسازی سنتی و عضو هیئت‌علمی دانشکده طب سنتی کرمان گفت: طبیعت سماق در طب سنتی سرد و خشک ذکر شده است، و در گذشته برگ و میوه آن را در دباغی پوست استفاده می‌کرده‌اند و برای همین به آن سماق الدباغین می‌گفته‌اند. سماق مقوی، دباغی‌کننده و پوشاننده معده و احشا است و در درمان تهوع، استفراغ و اسهال مزمن و زیادی ادرار مؤثر است.
او تصریح کرد: نیم کوبیده سماق همراه با زیره و آب سرد در درمان استفراغ و کسی که غذا در معده او نمی‌ماند مجرب شناخته شده است.
او افزود: استفاده موضعی از جوشانده برگ سماق در درمان زخم‌های مزمن و سستی اعضای بدن مؤثر و بر معده اطفال رفع‌کننده اسهال و مقوی احشا است.
رئیس‌زاده بیان داشت: سماق حاوی مقادیر بالای فیبر، پروتئین، ترکیبات آنتی اکسیدان، اسید‌های چرب امگا ۳، ویتامین C و پلی‌فنول‌هایی از جمله تانن است، مطالعات جدید ثابت کرده است که سماق یک آنتی‌اکسیدان قوی است و می‌تواند از سلول‌های بدن در مقابل عوامل اکسیدان محافظت کند و منجر به کاهش کلسترول و قند خون می‌شود. همچنین سماق دارای خواص ضد قارچی به‌ویژه علیه آسپرژیلوس فلاووس است، سماق باعث مهار فعالیت آنزیم لیپاز در پانکراس و در نتیجه جذب نشدن چربی‌ها و کاهش وزن می‌شود.
رئیس‌زاده گفت: برای بهره بردن از خواص سماق می‌توان آن را به شکل پودر و یا دمنوش استفاده کرد، مصرف سماق می‌تواند برای معده و کبد سرد مضر باشد و اصلاح‌کننده آن مصرف هم‌زمان با ادویه‌های با طبع گرم است و مقدار مجاز مصرف روزانه آن در منابع طب سنتی ۱۵-۲۰ گرم روزانه ذکر شده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: