کد خبر: ۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
پپ
صفحه نخست » زیرگذر تاریخ

عاطفه میرافضل

میمون‌ها و بوقلمون‌ها در خدمت دو جنگ

وقوع جنگ در طول تاریخ همواره با خسارت‌ها و تنش‌های متعددی همراه است. اما جنگ‌های امروزی با جنگ‌ها سال‌ها پیش تفاوت‌هایی بنیادین دارد. برای مثال در جنگ‌های قدیمی خبری از تکنولوژی نبود و همین موضوع نیز ماجرا‌هایی جالب رقم می‌زد.

گاهی اوقات احتیاج سبب بروز اختراع می‌شود ودر دل تاریخ و در طول نبرد‌های سنگین ابتکارات تلخی رقم خورده است که به دو مورد آن اشاره می‌کنیم.

جنگ داخلی اسپانیا

جنگ داخلی اسپانیا یکی از معروف‌ترین جنگ‌های داخلی تاریخ اروپا محسوب می‌شود. در این جنگ نیرو‌های طرفدار جناح چپ معروف به «جمهوری‌خواهان» از نیرو‌های معروف به «ملی‌ها» شکست خوردند؛ و دوره طولانی دیکتاتوری ژنرال فرانکو در اسپانیا آغاز شد. اما امروز قرار نیست به تاریخ این جنگ یا خون‌ریزی‌هایی که طی آن رخ داده است بپردازیم. بلکه می‌خواهیم به ماجرای جالب و ابتکاری این جنگ اشاره کنیم.

در اوایل جنگ داخلی اسپانیا، یک مقر ملی‌ها تحت محاصره قرار گرفت. بر پایه برتری هوایی محلی‌های منطقه، ملی گرایان تصمیم به عرضه هوایی تجهیزات با روشی جالب گرفتند. یکی از روش‌های متداول برای سالم رسیدن بار‌ها به مقصد استفاده از چتر نجات است. اما آن‌ها به دلیل این که چتر نجات کافی نداشتند از امکانات محلی به شیوه‌ای طنزآمیز استفاده کردند.

ملی‌گرایان بوقلمون‌های محلی را به بسته‌های ارسالی بستند و بار را پرتاب کردند. با این روش از یک‌سو بار‌ها به سلامت (بر اثر بال زدن بوقلمون و فرود ملایم) به مقصد رسیدند و هم نیرو‌ها یک غذای مناسب برای خوردن پیدا کردند.

جنگ تریاک

اگر در مورد جنگ تریاک هیچ چیز نمی‌دانید، شاید برایتان جالب باشد بدانید که این جنگ دوبار رخ داده و هر بار نیز چینی‌ها یک سر ماجرا بوده‌اند. محور اصلی این جنگ تجارت محسوب می‌شود و تریاک بهانه آغاز مجادلات بریتانیا و چین در خصوص نحوه تجارت و کشتی‌رانی در منطقه بوده است.

بخش بزرگی از جنگ چین و بریتانیا طی جنگ‌های تریاک در دریا گذشت. اما چینی‌ها برای مبارزه با بریتانیایی‌ها از یک روش عجیب استفاده کردند که اتفاقا بار‌ها نیز جواب داد. البته این روش را می‌توان نمونه کامل بی‌رحمی و نقض حقوق حیوانات دانست، اما به‌نظر می‌رسد آن روز‌ها هیچ‌کس به فکر این موضوع نبوده است.

روش چینی‌ها از این قرار بود که به محض نزدیک شدن کشتی‌های بریتانیایی به مواضع خود تعدادی میمون را آتش زده و به سمت کشتی‌های بریتانیا پرتاب می‌کردند. با این کار هرج‌ومرج شدیدی در عرشه کشتی‌ای بریتانیا ایجاد می‌شد چراکه میمون بی‌نوا به علت سوختگی سراسیمه در اطراف عرشه کشتی می‌دوید و حتی کشتی را به آتش می‌کشید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: