کد خبر: ۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
پپ
روایت‌هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

زندگی نرمال

ژانر شده که غرب‌نشینان توئیتری با هشتگ «زندگی نرمال» از درآمدها و سایر مزایاشون در آمریکا و سایر کشورها بنویسند و بگن چقدر راحت می‌تونن زندگی خوبی با تهیه‌ مسکن و خودروی مناسب داشته باشند.

در تعجب هستم که انگیزه‌شون از این فخرفروشی‌ها و نمک پاشیدن‌ها بر زخم ملت چیه و چزوندن دل‌های آدم‌ها چه کیفی بهشون میده. از این هم بگذریم که اصولا قیاس اقتصاد اول دوم دنیا با کشوری هزاران کیلومتر دورتر مثل ایران با اقتصاد نفتی و تحت تحریم چه سنخیت و توجیهی داره.

بله، رفاه متوسط در جامعه‌ آمریکا بسیار بالاتر از ایران امروز هست اما اولا یک مقصر بزرگ در ایجاد شرایط اقتصادی وخیم کشور، همین دولت آمریکاست که با تحریم‌ها در حال ارتکاب یکی از بزرگ‌ترین جنایات تاریخ علیه یک ملته.

ثانیاً شما هیچ‌گاه از این مهاجرین سرخوش و بی‌فکر، در مورد هزاران مشکل و معضل اقتصادی در امریکا نمی‌شنوید. مثلاً نمی‌بینید از ده‌ها میلیون فقیر و بی‌خانمان در شهرهای بزرگ آمریکا بنویسند و براشون دل بسوزونند. این‌ها دروغ‌‌گو هستن چرا که ارائه‌ تصویر کاریکاتوری و مبالغه‌آمیز فرقی با دروغ‌پردازی نداره.

حالا چند نکته:

* با گذشتن از لحظات ملکوتی ۵ سال اقامت در ینگه، مالیات تأمین اجتماعی (Social Security) و بیمه‌ درمان عمومی (Medicare) شامل حالم شد و حدود ۸۵۰ دلار اضافه بر مالیات‌های قبلی از حقوق ماهیانه‌م کسر میشه !

* جای تأمل داره که چرا به‌ندرت این قبیل نکات تأثیرگذار رو در روایت‌های خارج‌نشینان می‌شنویم؟ میگن یک زوج ۲۰۰ هزار دلار درآمد سالیانه دارن اما جای این روایت خالی هست که چه میزان قابل توجهی از این حقوق پای مالیات فدرال و مالیات ایالتی و بیمه‌ پزشکی و آب و برق و گاز و پارکینگ و بیمه‌‌ خودرو و بنزین و غیره پِرت میشه. شاید بگید در ایران همچنین خرج‌هایی وجود داره اما باید بگم که در آمریکا نسبت پِرت رفتن این قبیل مخارج از حقوق شما به مراتب بیش از ایران هست!

نکته اخر اینکه این متن نافی بی‌کفایتی مسئولین اقتصادی کشور نیست. هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

Telegram@K1inUSA

********************

انرژی سوئدی


سرمای سوئد همیشه برامون، تا وقتی که تجربش نکردیم ابهامات زیادی داره، از شایعاتی مثل 6 ماه روز و 6 ماه شب گرفته تا اینکه ممکنه در زمستون دماغت یخ بزنه و بشکنه.
بسیاری از هم‌وطنان معتقد هستند که زمستان‌های سوئد اصلا سرد نیست و البته همه می‌دونیم که زمین رو به گرم‌تر شدن پیش میره و این موضوع در سوئد هم ملموس‌تر است، به هر حال از نظر من که از تهران اومدم و یک زمستان را در وسط سوئد تجربه کردم اینجا حداقل 6 تا 10 درجه سردتر از تهران با تعداد روز سرد بیشتر است
سوئد نفت و گاز نداره و در زمان‌های قدیم خانه‌ها با چوب و زغال‌سنگ گرم می‌شدند اما امروزه از انواع انرژی‌های تجدید‌پذیر نوین برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند، دیدن پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی یک چیز عادی به حساب میاد ولی بیشترین تولید برق از نیروگاه‌های زباله‌سوز حاصل میشه و البته شبکه برق به شکل خصوصی و توزیع آن با شرکتهای مختلف و نرخهای متفاوت است که من اطلاعات زیادی در موردش ندارم چون تا حالا پول برق ندادم
برقی که وارد آپارتمان‌ها و منازل میشه عمدتا توسط یک پکیج مرکزی گرمای محیط و آب گرم مورد نیاز را تأمین می‌کنه که از طریق رادیاتورها در واحدها پخش میشه، اما اگر شما به گرمای بیشتری نیاز دارید می‌تونید هیزم برای شومینه تهیه کنید و یا از انواع بخاری‌های برقی موجود در بازار استفاده کنید
شنیده بودم که در سوئد سیستم‌های گرمایش مرکزی برای یک محله وجود داره ولی خودم چیزی ندیدم، عجیب‌ترین سیستم گرمایش هم در منزل یکی از دوستان دیدم که با استفاده از گرمایش مرکز زمین و حفر یک چاه چند صد متری منزلشون گرم می‌کردند، ما پارسال خونه ای که گرفته بودیم گرم بود چون هر موقع دمای بیرون پایین میومد پکیج کار می‌کرد ولی در برخی مجتمع‌ها به علت اینکه در زمان مشخصی از سال پکیج روشن است اگر در غیر آن زمان، دما افت داشته باشه احساس سرما می‌کنید و در ضمن دمای مطلوب محیط بین 18 تا 22 درجه سانتی‌گراد است و اینجا چون انرژی و محیط زیست ارزشمند است نباید انتظار دمای بالاتر را، مثل ایران داشته باشید و اگر پول برق را خودتان می دهید حتما در انتخاب وسایل گرمایی کم‌مصرف دقت کنید. در برخی موارد پول برق یک واحد آپارتمان 4 اتاقه تا 3000 کرون هم میرسد.

@swedish_life1


************

سطل‌های هوشمند

در برخی پارک‌ها و اماکن عمومی سوئد این سطل‌ها رو می‌بینید که روشون یک پنل خورشیدی وجود داره.
این سطل‌های زباله به‌نوعی هوشمند هستند و محتویات خودشون را با استفاده از انرژی خورشیدی فشرده می‌کنند.
این ایده به تقلید از رفتار مردم در خانه گرفته شده؛ این کار ظرفیت سطل را تا 4 برابر معمول افزایش میده.
بر خلاف روش سنتی جمع آوری پسماند عمومی و بازیافت مواد، این روش به‌واسطه به‌کارگیری فناوری‌های نوینی چون
IOT(اینترنت اشیا) این امکان را به وجود میاره تا سطل‌های زباله به‌طور مداوم کنترل شوند و هزینه‌های جمع‌آوری را تا ۸۳ درصد کاهش و ۶۶ درصد تکرار جمع‌آوری زباله کمتر شود.
درنهایت، این سطل‌ها میزان زباله را شناسایی کرده و اطلاعات آن‌ها به‌صورت آنلاین در اختیار مرکز جمع‌آوری زباله است. مرکز داده‌ها می‌تونه امکان نظارت و کنترل فرایند جمع‌آوری زباله‌ها را مدیریت کنه.

@swedish_life1

******************

صرفه‌جویی فرانسوی

ـ همکار من سر کار خیلی اهل صرفه‌جویی است. حتی در خصوص یک برگه چرک‌نویس. حتی دور تا دور برگه را هم می‌نویسد. می‌گوید من از همه جاهای خالی برگه استفاده می‌کنم.

ـ دوست من با یک مداد سر کلاس تمرین‌ها را حل می‌کرد که حتی کامل در دستش قرار نمی‌گرفت. انقدر که تراشیده بود و کوچک شده بود. اما حاضر نبود مداد نو بخرد و می‌گفت: هنوز می‌شود از این استفاده کرد.

- دوستم در یک ساختمان اجاره‌نشین است. بیش از 15 سال است که در فرانسه با همسر و فرزندش زندگی می‌کند. تعریف می‌کرد که قانون ساختمانشان این‌طور است که شوفاژها در زمستان صبح تا شب روشن است. اما شب تا صبح خاموش می‌شود. من با تعجب زیاد گفتم: شب که سردتر است! می‌گفت: مسئول ساختمان گفته است: شب با لباس گرم بخوابید، پتو هم که دارید. هوای خنک برای خواب بهتر است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: