کد خبر: ۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
پپ
صفحه نخست » پزشکی

توانایی بدن یک زن برای جذب ویتامین ب ۱۲ به‌تدریج و با افزایش سن، کاهش می‌یابد. طبق پژوهش‌ها ۴ درصد از زنان بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال از کمبود این ویتامین رنج می‌برند. فقر این ویتامین به‌خصوص در زنانی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند و داروهای اسید معده دریافت می‌کنند، گیاه‌خوارانی که گوشت دریافت نمی‌کنند و... بیشتر به چشم می‌خورد.

علائم جدی کمبود ویتامین ب ۱۲ که نیاز فوری به توجه پزشکی دارند از این قبیل است:

۱. سرگیجه: حملات مکرر سرگیجه می‌تواند یک سیگنال جدی ابتلا به کم‌خونی ناشی از فقر ویتامین ب ۱۲ باشد. احساس لرزش سریع در حالت نشسته از نشانه‌های دیگر است. کسانی که فقر ویتامین ب ۱۲ دارند، همچنین هنگام بالا آمدن یا پایین رفتن از پله‌ها دچار سرگیجه می‌شوند که این حالت البته بسیار خطرناک است و نیاز به توجه فوری پزشک دارد.

۲. فراموشی: فراموشی مزمن و نامتعارف ممکن است نشان‌دهنده یک مسئله عمیق پزشکی باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در سنین بالاتر هستند. یک آزمایش خون ساده می‌تواند کمبود ویتامین ب ۱۲ را تشخیص دهد و رژیم‌های مکمل می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های شناختی در این افراد جلوگیری کنند.

۳. رنگ‌پریدگی: عدم تولید کافی سلول‌های قرمز خون در افراد مبتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ منجر به بروز حالت رنگ‌پریدگی می‌شود.

۴. خستگی غیرقابل توضیح: احساس خستگی برای طولانی‌مدت حتی اگر فرد به میزان کافی خواب دریافت کرده باشد، البته همراه با علائمی که در بالا ذکر شد، می‌تواند نتیجه کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد و این را محققان آکادمی تغذیه و رژیم‌درمانی ایالات متحده ادعا کرده‌اند.

۵. سوزن سوزن شدن: این حالت به‌خصوص زمانی که فرد برای طولانی‌مدت نشسته باشد، معمولی است اما احساس بی‌حسی در سراسر بدن همراه با سوزن سوزن شدن می‌تواند نشانه ابتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ باشد. آسیب‌های عصبی ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲ باعث بروز این نشانه‌ها می‌شود.

ضعف عضلانی: یک نتیجه کمبود ویتامین ب ۱۲ این است که اکسیژن کافی به عضلات نمی‌رسد و فرد ضعف عضلانی نامتعارف را تجربه می‌کند.

بهترین منابع: با توجه به مؤسسات ملی بهداشت جگر گوساله غنی از ب 12 است. گوشت گاو، بوقلمون، مرغ، ماهی قزل‌آلا، سرشار از این ویتامین است. تخم‌مرغ و شیر نیز از دیگر منابع هستند.

میزان توصیه شده: زنان باردار: ۶/۲ میکروگرم در روز و زنان شیرده: ۸/۲ میکروگرم در روز.

نکته: بهتر است زنان در مورد میزان مصرف این ویتامین با پزشک خود مشورت کنند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: