کد خبر: ۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷
پپ
مروری به چگونگی پیدایش مسیحیت صهیونیستی
صفحه نخست » زیرگذر تاریخ

عاطفه میرافضل

وقتی رئیس‌جمهور اسبق آمریکا؛ جورج بوش، خودش را یک اوانجلیست معرفی کرد و روی آن تأکید داشت ذهن افکار عمومی جهان به سوی موضوعی خاص رفت و آن اینکه چه‌بسا بسیاری ازدرگیری‌های جهانی، اشغال فلسطین، طرح موضوع خاورمیانه بزرگ نسل‌کشی در مناطق مختلف دنیا و بعدتر ظهور داعش و مهم‌تر از همه حادثه 11 سپتامبر که در زمان ریاست‌جمهوری بوش به وقوع پیوست ریشه در یک باور مذهبی داشته باشد. باوری به نام اوانجلیسم. راهی که بعدتر به ترامپ، به‌عنوان اوانجلیستی که سروکاری با اندیشه‌ها و اعتقادات مذهبی مسیحی ندارد و تنها نام مسیحیت را یدک می‌کشد به ارث رسید.

فلسفه پیدایش آمریکا، بر پایه فصل یوحنای انجیل و کابالاهای تورات یعنی تقدیر از پیش تعیین‌شده استوار است. اوانجلیست‌ها بر این باورند که نظم نوینی بر دنیا حکم‌فرما خواهد شد که مرکزیت آن عیسی مسیح خواهد بود. ریشه این باور بر اساس تفسیر خاخام «کابالیست ابن میمون» در سال ۱۱۳۵ که به سال ۱۲۰۴ درمصر وفات یافت بیان شد و بعدتر در دانشگاه نیویورک و شیکاگو به شکل یک فلسفه سیاسی بیان گردید. وی ادعا کرده بود، تا زمان تشکیل دنیای نوین، آمریکا بسان بیت‌المقدس دوم عمل خواهد کرد.

شروع

کلمه اوانجلیسم به معنی «گرویدن به کتاب مقدس» است. منظور از کتاب مقدس، تنها انجیل نیست. بلکه عهد عتیق است که در عین حال کتاب مقدس یهودیان محسوب می‌شود.

در سال ۱۷۳۰ میلادی فرقه‌ای مسیحی در انگلستان پا گرفت که مسیحیت انجیلی (Evangelicalism) نامیده شد. این فرقه از قرن ۱۸ میلادی در آمریکا گسترش یافت، به گونه‌ای که می‌توان گفت اغلب پیروان این فرقه هم‌اینک در آمریکا زندگی می‌کنند.

بنا به تعبیری؛ مسیحیت انجیلی، رستگاری -این غایت بنیادین بشری- را در جوهر و متن انجیل -که البته نمونه اصیل آن دچار تحریف شده- جستجو می کند و یکی از مبانی آن؛ تلاش فراوان برای گسترش آموزه‌های انجیل است!

این فرقه اما، دارای ابعاد اعتقادی دیگری است که ماهیت سیاسی آن را چشمگیرتر برملا و توصیف می‌کند. این باور سبب شده که اوانجلیست‌ها به نام «مسیحیان صهیونیست» شناخته شوند.

شرح ماجرا

ﺗﻘﺳﯾم ﺑﻧدی اولیه درون ﻣﺳﯾﺣﯾت ﺷﺎﻣل سه ﮔروه ﻋﻣده ارﺗدوﻛس، ﻛﺎﺗوﻟﯾك روحی و ﭘروﺗﺳﺗﺎن اﺳت و ﭘروﺗﺳﺗﺎﻧﯾﺳم را می‌ﺗوان ﺑﺎزﮔﺷت و رﺟﻌت ﻣﺳﯾﺣﯾﺎن به ﻋﮭد عتیق (تورات) نامید. ﭘروﺗﺳﺗﺎﻧﯾﺳم، مسیحیتی اﺳت ﻛه ﺑﻧﯾﺎدھﺎ و ﺷﺎﻟوده‌های آن ﯾﮭودیت اﺳت و ﺷﺎﯾد اﯾن ﻧظریه به ﻧﺣوی ﺑﯾﺎﻧﮕر ﭘﯾداﯾش ﻣﺳﯾﺣﯾت ﯾﮭودی ﺑود.
اونجلیست‌ها یا مسیحیان یهودی ﺑر اﯾن ﺑﺎورﻧد ﻛه
۷ ﮔﺎم ﺑﻠﻧد در ﭘﯾﺷﮕویی‌های ﻛﺗﺎب ﻣﻘدس ﺑرای آﯾﻧده ﺟﮭﺎن ﻣطرح اﺳت:

* در مرحله اول باید یهودیان به خاک‌های فلسطین بازگردند. این مرحله در مقیاس وسیعی تحقق یافته است.

* در مرحله دوم، دولت بزرگ اسرائیل که بخشی از ترکیه را نیز شامل می‌شود، تشکیل خواهد شد. به عقیده برخی‌ها، علت حمایت بدون شرط آمریکا از اسرائیل در خاورمیانه و قبول بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رغم مخالفت کل جهان و تنها ماندن در سازمان ملل متحد در این زمینه، تأثیر اوانجلیسم در سیاست آمریکاست. در حقیقت، قرار دادن این مراحل بر یک مبنای منطقی، امکان‌ناپذیر می‌باشد.

* مرحله سوم، ارسال پیام انجیل به کل جهان است. مبلغین اوانجلیست در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای مسلمان، فعالیتهای گسترده ای داشته و به‌ویژه در آفریقا میلیون‌ها نفر را مسیحی کرده اند.

*مرحله چهارم، 7 سال به طول انجامیده و دوره‌ای فاجعه‌بار خواهد بود.

* در مرحله پنجم، حضرت عیسی برای دومین بار به دنیا خواهد آمد.

* در مرحله ششم جنگ آرماگدون به رهبری اوانجلیست‌ها به وقوع خواهد پیوست. خوب‌ها و بدها در کل جهان وارد یک جنگ مرگ‌بار جهانی شده و نهایتا نیز خوب‌ها پیروز خواهند شد. ولی از آن‌جایی که در پایان این جنگ، اوانجلیسم بر جهان حاکم خواهد شد، به منظور بروز هرچه سریع‌تر این جنگ، اسرائیل باید بزرگ‌تر شود.

* در مرحله هفتم نیز مسیحیت بر کل جهان حاکم شده و قیامت برپا خواهد شد. در واقع ﯾﮭودﯾﺎن ﺑﺎﯾد ﻣﺳﺟداﻻقصی و ﻣﺳﺟد ﺻﺧره در ﺑﯾت‌اﻟﻣﻘدس را ﻣﻧﮭدم ﻛﻧﻧد و به‌ﺟﺎی اﯾن دو ﻣﺳﺟد ﻣﻘدس ﻣﺳﻠﻣﺎن‌ها ﻣﻌﺑدی ﺑزرگ ﺑﻧﺎ ﻛﻧﻧد و روزی که ﯾﮭودﯾﺎن اﯾن دو ﻣﺳﺟد را ﻣﻧﮭدم ﻛﻧﻧد ﺟﻧﮓ ﻣﻘدس آرﻣﺎﮔدون بهرھﺑری آﻣرﯾﻛﺎ و اﻧﮕﻠﯾس آﻏﺎز می‌ﺷود و در اﯾن ﺟﻧﮓ ﺗﻣﺎم ﺟﮭﺎن ﻧﺎﺑود می‌ﺷود. روزی که آرﻣﺎﮔدون آﻏﺎز ﺷود ﺗﻣﺎم ﻣﺳﯾﺣﯾﺎن ﭘﯾرو اﻋﺗﻘﺎدات «عملی ﻛردن ﺧواﺳﺗﮫ‌ھﺎی ﻣﺳﯾﺢ» ﻛه ھﻣﺎن ﻣﺳﯾﺣﯾﺎن «ﺗﺎزه ﺗوﻟد ﯾﺎفته» ھﺳﺗﻧد ﻣﺳﯾﺢ را ﺧواھﻧد دﯾد و سفینه بزرگی آﻧ‌ﮭﺎ را از دﻧﯾﺎ بهﺑﮭﺷت ﻣﻧﺗﻘل می‌ﻛﻧد آﻧ‌ﮭﺎ در آﻧﺟﺎ ھﻣراه ﻣﺳﯾﺢ ﻧظﺎره‌ﮔر ﻧﺎﺑودی ﺟﮭﺎن و ﻋذاب ﺳﺧت در اﯾن ﺟﻧﮓ ﻣﻘدس ﺧواھﻧد ﺑود.

اوانجلیست‌ها معتقد به بازگشت مسیح هستند و به‌قدری زمان ظهور مسیح را نزدیک می دانند که خود را برای نبرد آرماگدون آماده می کنند. اوانجلیست‌ها فرزندانشان را به مؤسسات مذهبی از جمله (Jesus Camp مسیح) می‌فرستند تا در این مراکز از نظر روحی، فرهنگی و نظامی آموزش ببینند تا برای کمک به مسیح‌علیه‌السلام آماده باشند؛ زیرا معتقدند که مسیح در زمان فرزندان آن‌ها باز می‌گردد. آن‌ها معتقدند بوش از اولیای خدا و یا حتی تجلی اوست و با حمله به عراق زمینه را برای ظهور مسیح آماده کرده است. نکته مهم اینکه ۲۵ درصد آمریکایی‌ها یعنی چیزی حدود ۸۰ میلیون نفر اوانجلیست هستند و معتقدند که مسیح در اوایل هزاره سوم باز خواهد گشت و همین افراد برای قتلما مسلمانان آماده‌اند.

تروریسم مقدس

اوانجلیست‌هاى متعصب در آمریکا ۱۰۰ میلیون پیرو دارند و در هر دو حزب بزرگ

آمریکا یعنى جمهوری‌خواه و دموکرات صاحب نفوذ هستند. این فرقه همراه صهیونیست‌هاى

یهودى، دولت ایالات متحده آمریکا را کاملا در اختیار دارند. در ایالات متحده آمریکا و

دیگر کشورهای پروتستان، جریان 1500 فرقه مسیحی دارای این اعتقاد، برای جنگ

آرمگدون در سطح جهان، تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌دهند و جهت تسریع در ظهور مسیح،

کوشش می‌نمایند وضعیتی را پیش آورند که سراسر جهان نابود شود، چراکه مطابق

اعتقادات آن‌ها مسیح فقط بعداز نابودی کامل جهان ظهور خواهد نمود. نویسندگان غربى

این اعتقادات را به‌عنوان «تروریسم مقدس» معرفى مى‌کنند.

فعالیت مبشران

مبلغانانجیل «مُبَشّران» (مژده‌دهندگان) نامیده می‌شوند وشعارشان«بازگشت بهانجیلو تغییر جامعه باتحول فرهنگی» است.آن‌ها توانسته‌اند با اعتقادات خوددرآمریکاحکومتی بر مبنای بنیادهایانجیل به وجود آورند. همچنین به مژده‌‌دهندگانی که ازتلویزیونبرنامه‌های تبلیغی خود را پخش می‌کنند، «کشیش تلویزیونی» گفته می‌شود. اوانجلیست‌ها تفکرات خاصی دارند. به‌عنوان نمونهاعتقاد دارند از میان مسیحیان فقط آن‌ها اهل نجات خواهند بود و دیگران هلاک خواهند شد. یا اینکه خود را از متعصبان خاصصهیونیسم می‌دانند تا جایی که گمان می‌رود این تعصببیشتر از تعصب صهیونیست‌های مقیم سرزمین‌های ‌اشغالی باشد!باید توجه داشت که موضع سیاسی اوانجلیست‌ها در قبال بیت‌المقدسریشه در الهیات پیروان این آیین دارد. آن‌ها اطلاعات چندانی از موضوعات سیاسی غرب آسیا ندارند، اما در بسیاری از موضوعات طرفدار رژیم صهیونیستی هستند،زیرا برای آن‌ها تعهدات مذهبی بر همه‌چیز اولویت دارد.

اوانجلیست‌ها درگیری‌های میان اعراب و رژیم صهیونیستیدر سرزمین‌های اشغالیرا «مرحله‌گذار» می‌دانندکه در کتاب‌های مقدسشان برآن تأکیدشده است. آن‌ها به بازگشت یهودیان به سرزمین مقدس اعتقاد دارندو معتقدند هرچه تعداد یهودیان در سرزمین‌های اشغالی بیشتر باشد، مسیح زودتر ظهور خواهد کرد.اوانجلیست ها از آنچه در این روز مقدس اتفاق افتاد به‌عنوان نماد تقابل مسلمانان با مسيحيان ياد می‌كنند و ضمن تأكيد بر خشونت‌طلبی ذاتی اسلام به جنبه تهديد‌آميز آن عليه يهوديان و مسيحيان نظر دارند. بر اين اساس بود كه در پي 11 سپتامبر، جریان اوانجلیست از اظهارات بوش در مورد «جنگ‌های صليبی» استقبال کرده، از سياست‌های جنگ‌طلبانه واشنگتن در برابر كشورهای اسلامی حمايت كردند تا بدین وسیله زمینه بازگشت مسیح و استقرار دولت جهانی صهیون را فراهم کنند.

فاصله معنادار یهودیت و مسیحیت از اوانجلیسم

در قرن نوزدهم یهودیت نیز همانند اسلامیت و مسیحیت یکی از ادیان سنتی به شمار می‌رفت. امروز یهودیان بسیاری وجود دارند که به شدت با مسیحیت صهیونیستی مخالفت میکنند. یهودیان صهیونیستی از جمله تئودور هرتزل، ابتدا یهودیت را تحریف کردند. در ترکیه و برخی از کشورهای اسلامی نیز تلاش‌هایی در راستای ایجاد یک صهیونیسم هماهنگ با اسلام صورت گرفت. مفاهیمی نظیر «گفتگو بین ادیان» و مطرح ساختن تفاسیر انحراف‌آمیز که پایه و اساسی در سنت اسلام ندارند، نشانگر این تلاش هاست. این قشر نیز همانند اوانجلیست‌ها، معتقدند که اسرائیل سرزمین موعود یهودیان می‌باشد.

گفتنی است مسیحیان بسیاری نیز وجود دارند که با مسیحیت صهیونیستی (اوانجلیسم) مخالفت می‌کنند. رویکرد اعتراض آمیز پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در قبال اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل بر همگان واضح است. به همین شکل ارتدوکس‌ها نیز عقیده‌ای مشابه اوانجلیست‌ها را نداشته و حتی در برابر مظالم اسرائیل از مسلمانان دفاع کرده‌اند.

شاهد ماجرا؛ اوانجلیست‌های طرفدار ترامپ

تصمیم دونالد ترامپ دربه رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستیو همچنین تصمیم به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر علاوه بر صهیونیست‌هایساکن سرزمین‌های اشغالی باعث خوشحالیپیروان کلیسای انجیلی شد که معتقدند با این اقدام جهان پایان خواهد یافت،مرحله«آخرالزمان» آغاز خواهد شد و درنهایت مسیح دوباره به زمین برمی‌گردد.

برای همین وقتی استیضاح ترامپ مطرح شد کشیش‌های اوانجلیست برای نجات ترامپ از استیضاح دعا کردند؛ پیروان فرقه‌ای که سابقه‌ای طولانی در حمایت از رژیم صهیونیستی و سیاست‌های مستأجر کاخ سفید دارد و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نیز به آن‌ها ابراز علاقه کرده است.

نگرانی از استیضاح باعث شد تا ترامپ دو روز پیش به‌صورت خصوصی تعدادیاز کشیش‌های »اوانجلیست» (مسیحیانجیلی) را که به صهیونیست‌های مسیحی معروف هستند، به کاخ سفید دعوت کند تا برای نجات وی از استیضاح دست به دعا بردارند!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: