کد خبر: ۵۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
پپ
صفحه نخست » هاج و واج


سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

کلاه‌برداری آهنی!

برج ایفل در فرانسه داستان‌های عجیبی در سرگذشت خود دارد. جالب‌ترین آن‌ها فروش این برج توسط یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداران تاریخ به‌نام «ویکتور لوستینگ» است، کسی که حتی سر آل‌کاپون، گانگستر بزرگ را هم کلاه گذاشت. فکر فروش برج پس از خواندن مقاله‌ای به ذهنش خطور کرده بود. ویکتور ابتدا مدارکی را با عنوان معاونت پست و تلگراف فرانسه تهیه کرد و در نامه‌هایی با سربرگ‌های جعلی با عنوان محرمانه برای شش تاجر بزرگ آهن فرستاد و آن‌ها را به هتلی دعوت کرد. سپس در دیدار با تاجران اعلام کرد دولت در شرایط بحران مالی قرار دارد و نگهداری برج از عهده‌اش خارج و او به‌ نمایندگی از دولت مجبور به فروش برج ایفل شده‌است. لوستینگ با ترفندی توانست یکی از تاجران را مجاب کند تا با خرید ایفل، یک‌‌شبه در صدر خبرسازترین افراد دنیا قرار بگیرد. او در این معامله قلابی از خریدار رشوه هم دریافت کرد! جالب این‌جاست که لوستینگ چند سال بعد دوباره همین ترفند را اجرا می‌کند!

وزن ۵۰۰ تنی یک ابر معمولی

اگرچه ابر‌ها در هوا معلق‌اند، اما هوا و ابر هردو جرم و وزن دارند. ابر‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که هوا به‌قدری سرد شود که دیگر نتواند بخار آب را در خود نگه دارد. در این حالت بخار آب به‌شکل قطرات بسیار ریزی متراکم می‌شود. دانشمندان چگالی یک ابر کومولوس (ابر‌های پف‌کرده و سفید) را حدود ۵/۰ گرم بر مترمکعب اندازه گرفته‌اند. آن‌ها می‌گویند با اندازه‌گیری سایه یک ابر زمانی که خورشید به‌طور مستقیم بالای آن است می‌توانید طول تقریبی آن را به‌دست آورید.

این کار را می‌توان با کیلومترشمار خودرو و حرکت زیر سایه یک ابر انجام داد. یک کومولوس معمولی حدود یک کیلومتر طول دارد و از آنجا که کومولوس‌ها شکل مکعبی دارند، دارای یک کیلومتر ارتفاع نیز هستند. با این حساب وزن یک ابر متوسط برابر است با ۵۰۰ هزار کیلوگرم یا ۵۰۰ تن! درست مانند این است که یک گله فیل (هرکدام به وزن ۵ تن) بالای سر شما معلق باشد! نگران نباشید تا حالا کسی ندیده یک ابر بر سر ساکنان یک شهر سقوط کند!

ارتباط تلفنی دلفین‌ها

بر اساس مطالعات پژوهشگران دانشگاه فئودوسیای روسیه، علاوه بر سگ‌ها، دلفین‌ها هم توانایی درک زبان پیچیده و تعامل با یکدیگر را دارند. آن‌ها می‌توانند در گفتگو با یکدیگر از جملات کامل و در هر جمله از پنج کلمه استفاده کنند. این محققان با به‌کارگیری نوعی میکروفن زیر آب به ضبط صدا‌های دلفین‌ها پرداختند و با تحلیل آن‌ها مشخص شد این دسته از پستانداران می‌توانند در گفتگو‌های خود از کلمات استفاده کنند و به طرز باورنکردنی منتظر می‌مانند تا جمله طرف مقابل تمام شود و بعد پاسخ بدهند.

با رمزگشایی از کلمات استفاده شده آن‌ها می‌توان امیدوار بود که روزی انسان قادر به صحبت با این‌گونه از آبزیان باشد. بر اساس تحقیقات در صورتی که دستگاه تلفن بتواند همه فرکانس‌های صوتی دلفین‌ها را انتقال بدهد، آن‌ها می‌توانند با زبان نمادین‌شان با هم ارتباط تلفنی برقرار و طرف مقابل را از پشت ‌خط شناسایی کنند. پس تعجب نکنید اگر روزی پشت خط، دلفینی در انتظار صحبت با شما باشد!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: