کد خبر: ۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
پپ
هل؛ از کاهش فشارخون تا سلامت دهان
صفحه نخست » پزشکی

هل اغلب به‌صورت ادویه به کار می‌رود چون طعم نسبتا شیرین آن غذاها را خوشمزه می‌کند. این ادویه معطر از کشور هند می‌آید و قرن‌ها است که در طب سنتی کاربرد زیادی دارد. علاوه بر تهیه غذا از هل در تهیه لوازم آرایشی نیز استفاده زیادی می‌شود. دانه‌ها و عصاره روغنی هل خواص درمانی جالب‌توجهی دارد. ادویه مکمل درمانی خوبی بوده و در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم باعث نشاط و سلامت بدنتان می‌شود. در پزوهشی مشخص شده که هل دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی است و اثرات درمانی آن نیز از چنین خواصی ناشی می‌شود. به برخی از این موارد به نقل از بخش سلامت «سایت تبیان» اشاره می‌کنیم.

هل به کنترل فشارخون کمک می‌کند

افرادی که فشارخون بالایی دارند می‌توانند از فواید هل بهره‌مند شوند. نتایج پژوهشی علمی نشان می‌دهد که هل به کاهش فشارخون بالا در بین بیمارانی که در مرحله اول بیماری قرار دارند کمک می‌کند. محققان براین عقیده هستند که این خاصیت هل به مدر بودن آن مربوط می‌شود. چون این ادویه به‌طور جزئی ادرارآور است. بنابراین می‌تواند با تحریک دفع مایعات جمع شده در بدن به کاهش فشارخون کمک کند. باید بدانید که احتباس مایعات در بدن یکی از عوامل افزایش خطر فشارخون بالا محسوب می‌شود.

به عقیده برخی محققان عصاره هل به کاهش میزان بالای آنزیم‌های کبدی، تری‌گلیسیرید و همچنین کلسترول خون کمک می‌کند. علاوه براین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هل می‌تواند استرس و اضطراب را کنترل کند

هل از ابتلا به بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کند

هل خواص ضدالتهابی دارد بنابراین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن غیرمسری مانند بیماری‌های مربوط به سندرم متابولیک را کاهش دهد. با وجود این که التهاب در بدن وجود دارد و میزان اندک آن مشکل‌ساز نیست اما باید بدانید که در طولانی‌مدت منجر به بروز مشکلات جدی می‌شود. هل حاوی ترکیبات مؤثری است که التهاب را از بین می‌برد.

هل باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می‌شود

یکی از فواید قابل توجه هل به دستگاه گوارش مربوط می‌شود. نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که هل در کنار ادویه‌های دیگر باعث تسکین برخی از ناخوشی‌های گوارشی مانند حالت تهوع و استفراغ می‌شود. این ادویه خوش‌عطر به مقابله با زخم معده نیز کمک زیادی می‌کند. هل بدن را از هلیکوباکترپیلوری محافظت می‌کند. حتما عطردانید که این باکتری موذی یکی از عوامل اصلی بروز زخم معده و مشکلات گوارشی جدی است. بنابراین از مشکلات مربوط به معده رنج می‌برید می‌توانید روی هل حساب کنید.

هل به حفظ سلامت دهان کمک زیادی می‌کند

یکی از دیگر کاربردهای قدیمی و سنتی از هل مربوط به سلامت و بهداشت دهان است. این ادویه معطر معمولاً برای از بین بردن بوی بد دهان و همچنین در ساخت آدامس‌های خوشبوکننده دهان استفاده می‌شود. عصاره هل برای مقابله با 5 باکتری عامل جرم و پوسیدگی دندان مؤثر است. به‌طور دقیق اینکه عصاره هل مانع از رشد این باکتری‌ها می‌شود و به این ترتیب به سلامت دندان‌ها کمک زیادی می‌کند. با این وجود بررسی‌های دیگری نیز برای اثبات هر چه دقیق‌تر این خواص هل لازم است.

فواید دیگر هل

از هل در رایحه‌درمانی نیز استفاده زیادی می‌شود. این ادویه برای بهبود تنفس و جریان هوا در ریه‌ها در حین ورزش بسیار مفید است. به عقیده برخی محققان عصاره هل به کاهش میزان بالای آنزیم‌های کبدی، تری‌گلیسیرید و همچنین کلسترول خون کمک می‌کند. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هل می‌تواند استرس و اضطراب را کنترل کند.

بیشتر بخوانید

آیا مصرف هل همیشه و برای همه مطمئن است؟

تا امروز اطلاعاتی مبنی بر عوارض جانبی منفی مصرف هل در دست نیست. در بین افراد سالم مصرف هل کاملا بلامانع و بسیار مفید است. اما با این حال لازم است که در مصرف هر ماده‌ غذایی تعادل را رعایت و از زیاده‌روی پرهیز کرد. در عوض مصرف هل به کودکان و زنان باردار و زنان شیرده توصیه نمی‌شود. به این دلیل که هنوز در مورد ضرر این ادویه برای این افراد اطلاعات دقیقی در دست نیست بنابراین بهتر است احتیاط کنید.
بهترین روش برای استفاده از فواید هل افزودن آن به غذا است. البته مکمل‌های هل نیز در بازار وجود دارند اما باید بدانید که این نوع مکمل‌ها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا بررسی و تأیید نشده است. بنابراین بهتر است احتیاط کرده و به مصرف این ادویه در غذاها اکتفا کنید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: