کد خبر: ۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

پرچمی متفاوت!

پرچم کشور نپال تنها پرچم ملی در دنیاست که به شکل مستطیل نیست شکل آن ترکیب دو پرچم سه‌گوش است و رنگ سرخ آن مربوط به گل ملی این کشور، گل صدتومنی است. همچنین نشانه پیروزی در جنگ است. رنگ آبی این پرچم نیز نشان صلح است. تا سال 2008 ماه و خورشید به شکل صورت انسان بر روی نمونه سلطنتی این پرچم وجود داشت و بعد از لغو رپیم سلطنتی تغییر پیدا کرد.

سیاره‌ای با پرچم مستقل

این پرچم یک پرچم سه‌رنگ است که نشانگر سیاره مریخ است. با وجودی که این پرچم رسما در جایی به ثبت نرسیده است، اما توسط جامعه مریخ و جامعه سیاره‌ای استفاده می‌شود. طرح این پرچم نشان‌دهنده تاریخ آینده مریخ است. خط قرمز رنگ که به دیرک نزدیک‌تر است نشانه مریخ امروزی است. رنگ‌های سبز و قرمز نیز نشانه مراحل تغییر سیاره برای سکونت است.

پرچم مسلح

پرچم کشور موزامبیک از جمله ۴ پرچم موجود در دنیا است که روی آن طرحی از سلاح گرم کشیده شده است. جالب است بدانید تصویر سلاح روسی کلاشینکف روی پرچم، نماد ملی و نظامی این کشور محسوب می‌شود. کشور آفریقایی موزامیبک سال‌ها مستعمره کشور پرتغال بود و در سال 1975 به استقلال دست پیدا کرد. طرح سلاح گرم علاوه بر پرچم کشور موزامیبک، روی پرچم کشورهای گواتمالا، هائیتی، بولیوی نیز وجود دارد.

طوطی نماد سرزندگی

به‌ندرت می‌توان در پرچم کشورها رنگ‌های شاد و سرزنده را پیدا کرد. اما پرچم کشور دومینیکا متفاوت است. در این پرچم یک طوطی بنفش سیسرو به چشم می‌خورد که از پرندگان بومی دومینیکا محسوب می‌شود و نماد سرزندگی کشور است. رنگ زرد در این پرچم به ساکنان بومی دومینیکا اشاره دارد، رنگ سیاه نمادی از خاک حاصلخیز کشور بوده و سفید نشانی از آب‌های تمیز دومینیکا است. ۱۰ ستاره در وسط پرچم نیز نمادی از ۱۰ بخش این جزیره هستند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: