کد خبر: ۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
پپ
صفحه نخست » کنز

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی قمی

این خطبه‌ 93 نهج‌البلاغه است، خطبه مفصلی است. امیر مؤمنان فرمود: «فَاسْأَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي» از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست بدهید. «فَوَالَّذِي‏ نَفْسِي‏ بِيَدِهِ» به خدایی که جان من در اختیار اوست، «لَا [تَسْأَلُونَنِي‏] تَسْأَلُونِّي عَنْ شَيْ‏ءٍ فِيمَا بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ السَّاعَةِ» هر مسئله‌ای از امروز تا قیامت از من سؤال کنید، «وَ لَا عَنْ فِئَةٍ تَهْدِي مِائَةً وَ تُضِلُّ مِائَةً إِلَّا أَنْبَأْتُكُمْ» چه گروه‌هایی پیدا می‌شوند که حداقل صد نفر را گمراه می‌کنند یا هدایت می‌کنند. «بِنَاعِقِهَا وَ قَائِدِهَا وَ سَائِقِهَا وَ مُنَاخِ رِكَابِهَا وَ مَحَطِّ رِحَالِهَا وَ مَنْ يُقْتَلُ مِنْ أَهْلِهَا قَتْلًا» در حوادثی که پیش می‌آید، چند نفر کشته می‌شوند، چند نفر به مرگ طبیعی از دنیا می‌روند. هرچه از من سؤال کنید. در تاریخ هست که سبط ابن‌جوزی یکوقت هوا بَرش داشت و بالای منبر گفت: «سلونی قبل ان تفقدونی» یک خانمی از پشت پرده سؤالی از او پرسید و نتوانست پاسخ بدهد و عصبانی شد. گفت: تو با اجازه شوهرت از خانه آمدی یا بدون اجازه؟ اگر با اجازه او از خانه بیرون آمدی خدا شوهرت را لعنت کند. اگر بدون اجازه شوهرت آمدی خدا لعنتت کند!!!
مرحوم مروی فرمودند: یک کسی در یک شهری سخنرانی می‌کرد، من پای منبر ایشان بودم. گفت: «سلونی قبل ان تفقدونی» تا این را گفت، کسی گفت: من یک سؤال دارم. نام مادر حضرت خدیجه چه بود؟ نمی‌دانست. فراوان داشنیم کسانی که در تاریخ این را گفتند و رسوا شدند. امام باید اعلم بر مردم باشد. «أَ فَمَنْ يَهْدِي‏ إِلَى‏ الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى‏» کسی که می‌تواند دست دیگران را بگیرد و هدایت کند امام باشد یا کسی که خودش نیاز به هدایت دیگری دارد؟ در خطبه 175 نهج‌البلاغه هست، امیرمؤمنان قسم خوردند، «وَ اللَّهِ لَوْ شِئْتُ‏ أَنْ‏ أُخْبِرَ كُلَّ رَجُلٍ مِنْكُمْ» اگر بخواهم جزئیات زندگی هرکدام از شما را بگویم، «بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ‏ وَ جَمِيعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْتُ وَ لَكِنْ أَخَافُ أَنْ تَكْفُرُوا فِيَّ بِ رَسُولِ اللَّهِ ص» می‌ترسم مرا از پیامبر بالاتر بدانید. «أَلَا وَ إِنِّي مُفْضِيهِ» می‌گویم ولی به اصحاب خاص خودم می‌گویم.

...........................................

ما کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان

شرایط ما در این دوره از تاریخ مانند دور آخر «دو امدادی» است. همه مجاهدان و مظلومانی که قبل از ما بوده‌اند با زحمات فراوانی این دین را به دست ما رسانده‌اند. تا پیروزی راهی نداریم. منطقی نیست که در دور آخر مسابقه، سستی کنیم و کل زحمات را به هدر بدهیم. دونده بیشترین انرژی خود را برای لحظه آخر مسابقه می‌گذارد.

*************

قهرمان زندگی ما

هرکسی باید تاریخ حیات خودش را به یاد داشته باشد و هر چند وقت یک‌بار آن را مرور کند. ما هرکدام قهرمان تاریخ زندگی خودمان هستیم. نباید این قهرمان را تنها بگذاریم. باید با مرور تاریخ زندگی او، به ساختن آینده او کمک کنیم.

******************

قدرت ناشناخته انسان

یکی از قدرت‌های ناشناخته انسان‌ها قدرت نیت است. انسان می‌تواند با نیت سرنوشت و مقدرات خود و دیگران را در دنیا و آخرت تغییر دهد و مقدرات خود و دیگران را در دنیا و آخرت تغییر دهد و تنها درعالم آخرت می‌توان زندگی به صورت مخلصانه فقط برای رسیدن به خدا باشد، انسان به عالی‌ترین قدرت‌ها خواهد رسید.

**************

علت بی‌حوصله بودن و تمرکز نداشتن

اکثر آدم‌ها با استعدادند ولی در اثر بی‌حوصله بودن و یا تمرکز نداشتن، توانایی تحصیل یا کار علمی را از دست می‌دهند. بی‌حوصله بودن یا تمرکز نداشتن، اکثرا ناشی از عدم توانایی افراد در مخالفت با هوای نفس است. وقتی انسان مخالفتی با دل‌بخواهی‌های خود نداشته باشد، ضعیف می‌شود و حواس‌پرتی پیدا می‌کند.

اجیر امام‌زمان

آیت‌الله بهجت

ماها اجیریم، می‌فهمی اجیر یعنی چی؟
اجیر به کسی گفته می‌شود که مزد و پاداشش را قبلا گرفته و الان جز اطاعت هیچ کاری نباید بکند؛
ماها اجیر امام‌زمانیم. مزد و پاداشمان، بودن در این دوران و خدمت کردن به این حکومت اسلامی است. به هیچ چیز فکر نکنیم به جز اینکه اجیر امام‌زمانیم.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: